National Repository of Grey Literature 119 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Methods for Playing the Game 'Liar's Dice' Using Dynamic Programming
Lohn, Marek ; Šátek, Václav (referee) ; Zbořil, František (advisor)
This project is about Methods of playing game Liar’s Dice using dynamic programming. The algorithm that was chosen for my study is SARSA, short for State Action Reward State Action algorithm. It is a modified version of algorithm named Q-Learning. It comparing algorithm SARSA with other algorithms by letting them play against each other in application, that was made in Unity Engine. Algorithms that were compared to SARSA are Q-Learning and Counterfactual Regret Minimization. SARSA achieved a 69,147 % win ratio in a game against Q-Learning. In games against Counterfactual Regret Minimization it was only 25 % win ratio. The main outcome of this study is that modified SARSA is effective against Q-Learning algorithm in a game of Liar’s Dice. On the other hand the SARSA algorithm was very ineffective against the Counterfactual Regret Minimization algorithm.
Movement Planning of a Hexapod Robot
Hostačná, Kristína ; Šátek, Václav (referee) ; Rozman, Jaroslav (advisor)
Táto práca predstavuje riešenie na dosiahnutie autonómnej navigácie šesťnohých robotov k cieľu v zornom poli pomocou neurónových sietí. Toto riešenie bolo implementované na dvoch verziách robotov – jednoduchý dizajn s dvoma kĺbmi na každej nohe a zložitejší dizajn s tromi kĺbmi na každej nohe. Hlavná výzva tohto problému - tj. zložitosť ovládania viacerých kĺbov narástla, aby sa umožnil širší rozsah pohybov a tým aj zväčšenie možností využitia robota. Metodológia výskumu zahŕňa využitie experimentov v simulácii aj v reálnom svete na modelovanie a zber údajov. Údaje z rôznych senzorov, vrátane kamier a pozícií serv, sú využité na trénovanie modelov neurónových sietí schopných interpretovať senzorické vstupy a generovať riadiace signály pre aktuátory robota. Základná architektúra neurónovej siete bola spočiatku nasadená pre obe konfigurácie, zatiaľ čo sofistikovanejší prístup zahŕňajúci konvolučné a rekurentné neurónové siete bol použitý neskôr. Vo výsledku, trénované neurónové siete demonštrujú schopnosť navigácie k cieľu.
Playing the Card Game Gwen by Computer
Majer, Jakub ; Šátek, Václav (referee) ; Zbořil, František (advisor)
Táto práca implementuje a hodnotí Monte Carlo Tree Search AI agenta v rámci strategickej kartovej hry Gwent. Skúmajú sa teoretické základy hry Gwent a MCTS algoritmu, pričom sa zameriava skôr na praktickú aplikáciu ako na teoretické príspevky. Výkon agenta MCTS sa testuje proti ľudským hráčom a iným AI protivníkom, čím sa demonštruje jeho účinnosť pri výbere správnych stratégií a rozhodovaní. Výsledky naznačujú potenciál MCTS pri vývoji sofistikovaných AI agentov pre strategické kartové hry, ako je Gwent.
Methods for Playing the Game 'Liar's Dice' Using Dynamic Programming
Lohn, Marek ; Šátek, Václav (referee) ; Zbořil, František (advisor)
This project is about Methods of playing game Liar's Dice using dynamic programming. The algorithm that I chose for my study is SARSA, short for State Action Reward State Action algorithm. It is a modified version of algorithm named Q-Learning. I compared SARSA with other algorithms by letting them play against each other in application that I made in Unity Engine. Algorithms that I compared to SARSA are Q-Learning and Counterfactual Regret Minimization. I achieved a 69,147\,\% win ratio in a game against Q-Learning. In games against Counterfactual Regret Minimization it was only 29,84\,\% win ratio. The main outcome of this study is that SARSA, modified version of Q-Learning is effective against Q-Learning algorithm. On the other hand the SARSA algorithm was very ineffective against the Counterfactual Regret Minimization algorithm.
Parallel numeric solution of differential equations
Nečasová, Gabriela ; Čermák, Martin (referee) ; Kozek, Martin (referee) ; Šátek, Václav (advisor)
Diferenciální rovnice se studují již vice než 300 let. Poprvé parciální diferenciální rovnice použil švýcarský matematik a právník Nicolaus Bernoulli v 18. století. Parciální diferenciální rovnice druhého řádu se používají k modelování široké škály jevů ve vědě, technice a matematice, například šíření světelných a zvukových vln, pohybu tekutin a šíření tepla. Práce se zabývá paralelním numerickým řešením parciálních diferenciálních rovnic. Parciální diferenciální rovnice druhého řádu jsou pomocí metody přímek převedeny na rozsáhlé soustavy obyčejných diferenciálních rovnic. Prostorové derivace v parciální diferenciální rovnici jsou nahrazeny různými typy konečných diferencí. Výsledné soustavy obyčejných diferenciálních rovnic (problémy počátečních hodnot) jsou řešeny paralelně pomocí Runge-Kutta metod a nově navržené metody vyššího řádu založené na Taylorově řadě. Numerické experimenty vybraných problémů jsou realizovány na superpočítači s různým počtem výpočetních uzlů. Výsledky ukazují, že metoda založená na Taylorově řadě výrazně překonává standardní Runge-Kutta metody.
High order numerical method in modelling and control systems
Veigend, Petr ; Horák, David (referee) ; Schirrer, Alexander (referee) ; Šátek, Václav (advisor)
Systémy pro řízení a regulaci jsou používány téměř ve všech průmyslových oblastech. Pro jejich modelování se často používají diferenciální rovnice, které popisují dynamické chování těchto systémů a umožňují je detailněji analyzovat z hlediska přesnosti, stability, výkonu a reakcí těchto systémů v reálném čase. V této oblasti se běžně nepoužívají metody vyšších řádů, protože vykonávají velké množství operací.  Tato práce zkoumá numerické řešení obyčejných diferenciálních rovnic s použitím metody s proměnným řádem a proměnnou velikostí kroku, která je založena na Taylorově řadě. Metoda je navržena jak pro lineární, tak pro nelineární problémy a jsou implementovány její optimalizace pro snížení výpočetního času bez degradace jejích vlastností. Pozitivní vlastnosti metody jsou demonstrovány na sadě příkladů z technické praxe. Výsledky práce ukazují, že metoda založena na Taylorově řadě může být použita v oblasti řízení a regulace a má lepší vlastnosti než běžně používané metody.
3D Driving School
Kapoun, Petr ; Veigend, Petr (referee) ; Šátek, Václav (advisor)
This thesis deals with design and implementation of a 3D driving school simulator. After the analysis of existing solutions and the design of the simulator, this thesis discusses the issue of checking the rules on the road and the possibility of their implementation in the simulator. The Unity 3D game engine was chosen for this task. The models were created in Blender.
3D Driving School
Langr, Petr ; Šátek, Václav (referee) ; Kunovský, Jiří (advisor)
This thesis deals with 3D Driving School simulator development, especially with control compliance of traffic rules. Thesis introduce game engine Unity 3D, which was the key factor of creating simulator. Game development in thesis begins with model and ends with scripting object behaviour.
Adaptive Model for Simulation of Atmospheric Pollution
Pazúriková, Jana ; Šátek, Václav (referee) ; Dvořák, Radim (advisor)
Air pollution harms the environment and human welfare. Computer models and their simulation are useful tools for deeper understanding of processes behind as they quite accurately represent the dispersion and transformation of pollutants with advection diffusion equation or by other concepts. Current models give valid results only to constrained cases of initial conditions. The general model combining the several specific models which is able to change according to input parametres and improve with training is proposed. The adaptiveness of the system is provided by decision tree as data structure with information for selection and combination process and genetic algorithm as optimization method for adjusting the tree. The evaluation of implemented system proves that the combination of models gives better results than models themselves. Even with simple specific models, the system has achieved results comparable to state-of-art models of air pollution.
Algebraic Equations Solution Convergence
Sehnalová, Pavla ; Šátek, Václav (referee) ; Kunovský, Jiří (advisor)
The work describes techniques for solving systems of linear and differential equations. It explains the definition of conversion from system of linear to system of differential equations. The method of the elementary transmission and the transform algorithm are presented. Both of methods are demonstrated on simply examples and properties of conversion are shown. The work compares fast and accurate solutions of methods and algorithm. For computing examples and solving experiments following programs were used: TKSL and TKSL/C. The program TKSL/C was enriched with the graphic user interface which makes the conversion of systems and computing results easier.

National Repository of Grey Literature : 119 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.