|
Kolonie 21. století
Ordeltová, Kristýna ; Šindlar, Jiljí (oponent) ; Marek, Jiří (vedoucí práce)
Tato práce zabývá návrhem městského bydlení menšího měřítka v kontextu 21. století. Snahou však bylo nezapomínat na průmyslový odkaz hornické a hutnické Ostravy. Z větší části je součástí tohoto dědictví množství obrovských hal či těžních věží, pravým odrazem doby jsou i bezpochyby malé domy a příbytky na druhém konci škály. Tak jak horníci a hutníci bydleli pod věžemi a komíny fabrik na přelomu 19. a 20 století, zvolila jsem lokalitu pro bydlení i já v této práci. Důl Petr Bezruč je již částečně rekultivovaný a čeká na své budoucí využití. Navrhuji zde obytnou čtvrť o 9 objektech nabízející různou typologii a standard. Součástí je i komplexní urbanistický návrh venkovních prostor, jejich využití a stupeň soukromí. Ústředním motivem návrhu je i „sokolovna“ – rekonverze haly dílen, jež bude sloužit místním obyvatelům jako prostor pro trávení volného času. Územím prochází taktéž i naučná industriální stezka, která pomáhá začlenit tento ostrov pod těžní věží do kontextu města.
|
|
Rodinné vinařství v krajině moravského venkova
Adamcová, Kateřina ; Šindlar, Jiljí (oponent) ; Marek, Jiří (vedoucí práce)
Predmetem diplomove prace je navrh maleho rodinneho vinarstvi v krajine moravskeho venkova. Vybrana lokalita je srdcem vinarske oblasti Jizni Moravy a nabizi poutave vyhledy na Pavlovské vrchy. Prace volne navazuje na preddiplomovy projekt, ktery mel za cil zmapovat a zhodnotit aktualni situaci vinarskych domu/ sklepu ve vesnici Strachotín, jez lezi na hranici Novomlynskych nadrzi. Rozvoj turismu a modernizace staveb ma vliv prave nejcitelneji na historicke objekty sklepu, ktere postupne zmizely nebo jsou prestavovany za ucelem rekreace. Diplomovy projekt je situovan mimo dnes jiz „rozfragmentovanou vinarskou ulicku“ a predstavuje mozny navrh nove architektonicke formy v krajine, primo mezi vinicemi.
|
| |
|
Galerie letecké techniky a tradic letectví na letišti Medlánky v Brně
Kašpárek, Michal ; Marek, Jiří (oponent) ; Šindlar, Jiljí (vedoucí práce)
Zadáním diplomové práce je vypracování návrhu Galerie letecké techniky a tradic letectví na letišti Medlánky v Brně. Projekt se v obecné rovině zabývá celkovým provozem sportovního letiště, detailně pak řeší provozy muzea a přidružených služeb návštěvníkům letiště. Nový areál se pokorně zapisuje do krajiny, v atraktivní lokalitě Medláneckých kopců vytváří další přitažlivý prvek a i přes složitý provoz a pohyb techniky nevytváří žádnou bariéru, naopak území spojuje a je jeho přirozeným centrem. Letiště v Medlánkách bylo založeno už ve dvacátých letech minulého století a od té doby se areál poměrně nekoncepčně rozrůstal o další hangáry a různé přístavby. Z těchto byly zachovány pouze dva původní dřevěné hangáry, které doplnil ještě jeden nový, správní a reprezentační budova. Provozní objekty vymezují prostor pro techniku, nová reprezentační budova jej uzavírá a vymezuje prostor pro lidi, propojuje území naučnou stezkou, nabízí nádherné výhledy a dotváří veřejný prostor, který letiště zpřístupňuje kolemjdoucím. Celý areál je orientován zády k zástavbě a otevírá se do krajiny, širokému okolí se tak prezentuje ikonickou siluetou reperzentační budovy. Křivka budovy dává prostor letadlům chystajícím se k letu a umožňuje tak bezkolizní pohyb lidí a techniky po letišti a taky vytváří důstojný prostor pro letadla, která už létat nebudou. Expozice leteckého muzea prochází druhým podlažím budovy a návštěvník tak stoupá vzhůru k jednotlivým kluzákům, které levitují v prostoru, sluneční paprsky vytvářejí na jejich na leštěných kapotách odlesky a v pozadí mají živé letiště a oblohou. Muzeum zde nabízí procházku leteckou historií v jiném kontextu než běžné hangáry. Celá reprezentační budova je funkčně i konstrukčně rozdělena na tři celky. V přízemní části blíže ke vstupu do areálu se nachází restaurace, odkud je možné sledovat letadla jak si to rolujou na rozletovou drahu, závody ultra lightů, kroužení kluzáků a veškerý život letiště. Jižní křídlo je věnováno akt
|
|
Polyfunkční dům Křenová
Láníková, Jaroslava ; Boháč, Ivo (oponent) ; Šindlar, Jiljí (vedoucí práce) ; Pěnčík, Jan (vedoucí práce)
Polyfunkční dům navazuje na stávající zástavbu části ulice Křenová, kterou uzavírá a celá řada tak tvoří funkční celek. Stavba je rozdělena na tři základní funkční celky – muzeum, administrativu a byty. Uvnitř je klidová zóna – atrium. Princip návrhu spočívá v jednoduché linii na sobě navazujících kvádrových hmot. Přední strana stavby, kde bude umístěno muzeum, je situována do ulice Křenová a na fasádě z této strany vizuálně kontrastuje černé a bílé obložení, oživené skleněným kvádrem, Druhý skleněný kvádr je situován na východní straně, kde bude umístěna administrativa. Na východní stranu budovy se otevře pohled z nově plánovaného městského okruhu. Prostor mezi tímto okruhem a budovou je propojen zelení, a bude tak tvořit klidové místo na jinak velmi rušné ulici Křenová. Byty jsou situovány do klidové části ulice Skořepka.
|
|
Nákladové nádraží Žižkov
Koten, Adam ; Šindlar, Jiljí (oponent) ; Marek, Jiří (vedoucí práce)
Území bývalého překladového nádraží na Žižkově bylo vytvořeno ve 30. letech 20. století a svoji službu dosloužilo na počátku 21. století. Já jsem si toto téma vybral hlavně kvůli pocitu, který jsem získal při návštěvě daného místa. Na nádraží je velmi silná industriální atmosféra a krása funkcionalistické budovy opravdu člověka v daný moment obklopuje. Nechápal jsem, jak někdo může uvažovat, někdy i usilovat o zboření takových prostor.
|
|
Obnova a nové využití Svatotomášského dvora v Brně
Holešovská, Anna ; Žalmanová,, Petra (oponent) ; Šindlar, Jiljí (vedoucí práce) ; Vlček, Milan (vedoucí práce)
Svatotomášský dvůr je kulturní památka města Brna pocházející z konce 18. století. Tato práce se zabývá obnovou a nalezením nového využití pro tento areál, který v současné době slouží pro provoz jezdeckého oddílu. Podstata návrhu spočívá v zachování v původní symetrické kompozici dvora, který vytváří vnitřní prostor, ve kterém budou zrealizovány upravené plochy zeleně s místy pro odpočinek. Tuto strukturu s vnitřní prostorem bude uzavírat terénní hlediště, vznikne tak místo se zelení v centru města, kde lidé mohou nalézt místo klidu. Nové funkční využití objektů bude na společensko-kulturně-komerční úrovni. Levá budova bude věnovaná pro provoz víceúčelového společenského sálu. Hlavní budova bude navržena pro administrativní účely a tomu příbuzné provozy. V pravém objektu se bude nacházet kavárna, obchod a správní jednotka.
|
|
Kulturně-společenské centrum Brno-přehrada /téma "Brno-město uprostřed Evropy"/
Vrágová, Pavla ; Ing.arch. Petra Žalmanová, Ph.D (oponent) ; Šindlar, Jiljí (vedoucí práce)
Kulturně-společenské centrum se nachází na přehradě Brno v lokalitě přístaviště, kde řeší promenádu mezi přístavištěm a Kozí horkou, nástupní body a cyklostezky, a zahrnuje lodní terminál a přírodní amfiteátr s restaurací. Promenádu tvoří víceúrovňová síť bezbariérově propojených stezek a zelených ploch s objekty vybavenosti se skořepinovým ozeleněným zastřešením a barevnými orientačními prvky. Objekt kulturního centra je usazen v teréní vlně, která se zvedá a otevírá směrem k hledišti. Zadní strana objektu je terénním valem se zaměstaneckými vstupy, který tvoří bariéru mezi amfiteátrem a cyklostezkou za objektem. Na různé výšky stezek promenády objekt reaguje uspořádáním pomocí raumplanu. Dělí se na zázemí účinkujících se skladem amfiteátru, veřejné wc a restauraci se zázemím. Nosnou konstrukcí je železobetonový stěnový systém v modulu 4 m, který vynáší přiznanou železobetonovou skořepinovou konstrukci zastřešení se zelenou střechou. Nosné stěny se otáčí o 5°. Konstrukční výška se podle zakřivení skořepiny pohybuje od 2700mm k 4750mm a světlá výška od 2300mm k 3800mm. Celoplošné založení na základové desce s obvodovým pasem do nezámrzné hloubky ovlivnila spodní tlaková voda.
|
| |
| |