Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 83 záznamů.  začátekpředchozí74 - 83  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
The world of dreams and myths in the work of Gérard de Nerval
Dražná, Helena ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Listíková, Renáta (oponent)
Tato práce si kladla za cíl prozkoumat určité aspekty Nervalova světa snů a mýtů. Omezili jsme se ovšem na tituly, které považujeme za stěžejní, a sice na poslední prózu autorova života, Aurélii, autobiografii zaznamenávající sérii snových vizí, psanou na popud Nervalova psychiatra. Dále pak na sbírku dvanácti sonetů Chiméry, která vyšla coby dovětek Dcer ohně v roce 1854, okrajově i na prózu s názvem Příběh o Královně Jitra a Sulajmánovi, knížeti duchů tvořící část výboru Cesta do Orientu. I tak bylo ovšem potřeba téma zúžit a vybrat jen některé konkrétní aspekty, vždyť jen pokus o komplexní uchopení tak vrstevnatého díla, jakým je Aurélie, by vydal na práci podstatně delší, než je tato.
Dva "dokonalé" zločiny. Analýza románu Vrahova hygiena a Můj soukromý nepřítel autorky Amélie Nothombové
Stojanová, Stanislava ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Listíková, Renáta (oponent)
V obou románech autorka zpracovává téma zločinu. Termínem zločin označujeme trestný čin, který se vymyká zásadám morálního myšlení společnosti a právním normám. Odhalení staví pachatele do pozice zločince, jenž by mčl být potrestán. V opačném případě, kdy odhalen není, může být považován za zločin dokonalý. Zde je ale nutné položit si otázku, zda takový dokonalý zločinec může opravdu ujít svému trestu. V úvodu práce jsme uvedli hypotézu, že i po spáchání dokonalého zločinu ve smyslu zahlazení veškerých stop nemůže viník uniknout spravedlnosti reprezentované jeho svědomím, které se mu stává pomyslným vězením a zároveň tedy i trestem. Tuto hypotézu jsme ověřovali na obou studovaných románech. Představili jsme zločince, prostředí, ve kterém vyrůstali, jejich záliby a posedlosti, jejich charakterové rysy. Perverzita, mystické myšlení, ale i narcismus se ukázaly jako prvky silně zasahující do povahy hrdinů. Rozluštili jsme také hádanku, kterou nám Amélie Nothombová nabídla v jejich jménech. Poté jsme se zaměřili na jejich oběti oplývající nepopsatelnou krásou. Obludná zvrácenost vrahů, která tuto krásu ještě umocnila, se projevila i ve vzájemných vztazích, v nichž si hlavní hrdinové potvrzovali své dominantní postavení, svou nadvládu. Důkladně jsme prostudovali také samotný zločin, místo činu a možné motivy....
Otázka motivace při výuce francouzského jazyka
Hlaváčková, Alice ; Machleidtová, Silva (vedoucí práce) ; Ébert-Zeminová, Catherine (oponent)
rámci své diplomové práce j s em se pokusila proniknout do problematiky motivace a jejího využití ve vyučovacím procesu, zejména při výuce francouzského jazyka. Jelikož je toto téma nejlépe uchopeno v psychologii, vycházela jsem zvláště ze studie Isabelly Pavelkové Motivace žáků učení - perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Vybrané informace jsem pak doplnila o poznatky z oboru didaktiky cizích jazyků, jež jsem čerpala především z publikace Josefa Hendricha Didaktika cizích jazyků. Poněvadž se jedná o značně náročnou, složitou a rozsáhlou problematiku, postupovala j s em poměrně detailně od příčin motivace až jejímu protipólu - demotivaci. Cílem předkládané práce je přehledně jednotlivé procesy objasnit. Proto jsem se především zaměřila na teoretická východiska motivace žáků učení - zdroje motivace, tvořené vnitřními a vnějšími potřebami. Z hlediska motivace školní jsou přitom nejdůležitější tři skupiny potřeb: poznávací, neboť spouštějí a udržují v chodu učební činnosti, sociální, protože učební činnosti jsou uskutečňovány zejména v sociálním kontextu (školní třída) a výkonové, jelikož jsou na žáky prostřednictvím úkolových situací kladeny určité požadavky. Na základě těchto potřeb jsem následně rozdělila žáky do tří kategorií podle typu motivačního zaměření.
How does a Work of Popular Literature Become World-known?
Dvořáčková, Markéta ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Petrová, Jana (oponent)
Ve své práci jsem se snažila přijít na důvod toho, že literatura, která z pohledu literárněkritického není příliš kvalitní, se může stát celosvětově známým a oblíbeným dílem. Jak je možné, že průměrné, kritikou zatracované dílo - z oblasti populární/ lidové literatury se stane světově známým bestsellerem? Jako příklad jsem si vybrala "Angeliku, markýzu andělů" autorů Anne a Serge Golonových. Nejprve se zamýšlím nad pojmy "populární" a "umělecká" literatura - jejichž rozdíl je především v jejich (ne)uměleckém záměru, a nad termínem "bestseller" , jenž akcentuje především utilitární hodnotu literatury a staví ji na úroveň konzumního zboží: hlavně proto, že kritériem pro toto označení je prodejnost díla. "Celosvětově známý" znamená sdílený většinou těch, kteří sdílejí naši kulturu a civilizaci. Tento román odpovídá většinou svých znaků populární literatuře, některými však ne, a právě proto mi připadá zajímavěji z pohledu "světovosti" analyzovat. Angelika, stejně jako její předchůdkyně a literární vzor Scarlett ' z románu Sever proti Jihu, je v jistém smyslu neobyčejnou hrdinkou - například tím, že chce žít podle vlastních představ a že v pravou chvíli se nebojí vyslovit svůj názor, ať ji to stojí cokoli, (celek je místy ovšem poněkud kýčovitý, ovšem to většině čtenářů nevadí - naopak).
Aesthetics of Loathing and Disgust in the Works of Amélie Nothomb
Izdná, Petra ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Fulka, Josef (oponent)
Cílem diplomové práce Estetika ošklivého a nechutného Amélie Nothombové je analyzovat v díle této frankofonní spisovatelky prvky (resp. figury, motivy, topoi) estetiky ošklivého a následně je interpretovat. Amélii Nothombovou pokládáme za autorku spíše druhořadou. Třebaže jsou její bizarní tragikomedie charakteristické intelektuálními úvahami a sofismaty, pro přílišnou explicitnost působí její romány mělce. Takové hodnocení však nijak nezpochybňuje možnost smysluplné interpretace jejích textů. Přijímáme hypotézu, že určitý Zeitgeist je nej čitelnější právě v textech tzv. menších autorů.
Mythology in the Work of André Gide
Jelínková, Renata ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Listíková, Renáta (oponent)
Ve své diplomové práci jsem se pokusila postihnout jeden z aspektů díla André Gida a sice jeho vztah mytologii a její využití v jeho díle. V rámci práce jsem se věnovala interpretaci několika vybraných děl, a to nejen těch, které se mytologie přímo týkají, ale i takových, které sní na prvý pohled nemají nic společného. Jsem totiž přesvědčena, že Gide nalezl v zejména v řecké mytologii způsob existence, který mu byl blízký. Na tomto základě potom přenáší určité mytologické prvky i do děl, které se mytologie netýkají a vytváří svoji vlastní verzi mytologického hrdiny. V této práci jsem chtěla objasnit, které aspekty mytologie Gide přenáší na soudobého hrdinu a čeho tím chce dosáhnout.
Hlas ženy v prvních románech George Sand
Tylová, Kateřina ; Petrová, Jana (vedoucí práce) ; Ébert-Zeminová, Catherine (oponent)
Za pseudonymem George Sand se skrývá žena mnoha tváří a atributů: velmi disciplinovaná spisovatelka, skandalistka, revolucionářka, feministka, socialistka, humanistka, milenka slavných mužů, jejich inšpirátorka, svobodná žena... Jejích tváří najdeme opravdu mnoho, počínaje dívkou, která chtěla vstoupit do kláštera, a konče konzervativní dámou, paní na Nohantu, jež psala pohádky pro děti. Dílo, které po sobě zanechala, je velmi rozsáhlé a také nejednotné, odráží vývojové fáze, kterými tato žena za svůj život prošla. Svou tvorbu začala romány, které můžeme zařadit k romantismu, další fází byly její romány socialistické, v nichž se zastávala práv lidu a aktivně se účastnila politického dění. Revoluce roku 1848 ji ale připravila o iluze, že může ve společnosti něco změnit, uchýlila se proto do ústraní, kde začala psát knihy věnované jejímu milovanému venkovskému prostředí a idealizaci života venkovanů. Pro svou práci jsem si ji vybrala nejen kvůli zajímavosti a bohatosti její tvorby, ale také díky její osobnosti, způsobu života a myšlenkám, které neváhala realizovat navzdory společnosti a jejím předsudkům. Život a dílo této slavné ženy by vydaly na několik rozsáhlých studií, a proto bylo potřeba, abych se ve své práci zaměřila pouze na určitý úsek jejího života a na tvorbu s tímto obdobím spojenou. Nejznámější...
Hledání ztraceného já v díle tuniského spisovatele Alberta Memmiho
Dvořáková, Adéla ; Petrová, Jana (vedoucí práce) ; Ébert-Zeminová, Catherine (oponent)
Ve své diplomové práci nazvané Hledání ztraceného já v díle tuniského spisovatele Alberta Memmiho jsem se zaměřila na analýzu románů Solný sloup, Agar a Škorpión od současného francouzský píšícího tuniského spisovatele Alberta Memmiho. Ústředním tématem spojujícím všechna tři díla je hledání hrdinova ztraceného já. Cílem mé práce je proto analyzovat z hlediska etnického, kulturního, tradičního, náboženského a jazykového pocit odcizení ve třech vybraných románech Alberta Memmiho. Memmiho hrdina tápe v prostředí značné etnické a kulturní nejednotnosti, která vyplývá nejen ze spletité historie území severní Afriky, ale především z francouzské koloniální nadvlády v 19. a 20. století. Období francouzské kolonizace podstatně zasáhlo do života obyvatel Maghrebu. Problém odosobnění a ztráta vlastní identity v kolonizované společnosti je proto jedním z hlavních témat, jemuž se maghrebští autoři věnují. Práce je rozdělena do sedmi hlavních kapitol, které postupně seznamují s problémem ztráty jedincovy identity a konečně se věnují samotné analýze Memmiho románů. Analýza hledání hrdinova ztraceného já je provedena z pěti nej významnějších hledisek. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Surrealistický svět André Bretona
Vraný, Jiří ; Petrová, Jana (vedoucí práce) ; Ébert-Zeminová, Catherine (oponent)
Surrealismus je avantgardní hnutí, které se ve 20.století stalo ze všech nejvlivnější a nej rozšířenější. Po celém světě v jeho duchu tvoří stále nové generace umělců, někteří z nich se i dnes prohlašují za surrealisty nebo se dokonce sdružují do surrealistických skupin, a to i přesto, že od vzniku surrealismu ve Francii uplynulo už více než osmdesát let. Ve svém zlatém věku, ve dvacátých a třicátých letech, surrealismus nepředstavoval jeden z mnoha uměleckých přístupů jako dnes, ale dominantní avantgardu, která usilovala o kulturní revoluci zasahující nejen poezii, ale i myšlení a způsob života. Zakladatelem, arbitrem a největším klasikem surrealismu je autor Manifestu surrealismu z roku 1924 André Breton. Protože se často surrealismus v obecném povědomí spojuje hlavně s Freudovým učením o roli nevědomí a snu, popřípadě s automatickou metodou a je pak ztotožňován se záznamy snů nebo s pokusy umělecky ztvárnit obsah nevědomí, může vzniknout nepřesná představa o tom, co surrealismus v době své největší slávy pro své tvůrce znamenal. Surrealismus byl hlavně pokus o autentický život a duchovní obnovu člověka, který se začal cítit v evropském prostředí, zvláště po válečných zkušenostech, které naplno odhalily stinné stránky západní civilizace, nešťastný a nesvobodný. Proto je důležité blíže se zabývat významem...
Maupassantova fantaskní povídka Nemocná duše jako zdroj inspirace specifického literárního žánru
Velík, Miroslav ; Petrová, Jana (vedoucí práce) ; Ébert-Zeminová, Catherine (oponent)
Za téma mé diplomové práce jsem si zvolil fantaskní povídky francouzského spisovatele Guy de Maupassanta. Rozhodl jsem se zaměřit na vybranou část jeho díla, která dostatečné charakterizuje zadané téma. Vlastní text práce je rozdělen na kapitoly odpovídající pěti základním obdobím Maupassantova díla a doložen odpovídajícími příklady. Vzhledem ktomu, že dílo francouzského autora je v tomto případě více než jinde spjato sjeho fyzickým a psychickým stavem, rozhodl jsem se zaměřit právě na tento fenomén, který se silně odráží v jeho práci. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 83 záznamů.   začátekpředchozí74 - 83  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.