|
Trestné činy v silniční dopravě
Kotrnoch, Filip ; Vokoun, Rudolf (vedoucí práce) ; Říha, Jiří (oponent)
v českém jazyce Tato rigorózní práce se zabývá právní úpravou trestných činů v silniční dopravě v České republice. Jedná se o specifickou trestní činnost. Pachatelé jsou zpravidla dosud bezúhonné osoby, které žijí řádným životem a nemají sklony k trestné činnosti. Trestní odpovědnost mnohdy vzniká zaviněním dopravní nehody se závažnými následky. Řízení motorového vozidla je přitom každodenní součástí života většiny dospělé populace. Tato problematika se proto může dotknout kohokoliv z nás. Ve zvláštní části trestního zákoníku není vyčleněna samostatná hlava, která by obsahovala specifickou právní úpravu trestných činů v silniční dopravě. Jednání, které narušuje bezpečnost silničního provozu, je postihováno podle obecných trestných činů, kterých se lze dopustit i jinak než v souvislosti se silniční dopravou. Cílem této rigorózní práce je poskytnout čtenáři rozbor právní úpravy trestných činů v silniční dopravě z hlediska trestního práva hmotného, upozornit na aktuální praktické problémy a případně nabídnout úvahy de lege ferenda o možném řešení nedostatků současné právní úpravy. Toho by mělo být dosaženo analýzou právní literatury a judikatury. Rigorózní práce je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola se zabývá vymezením trestných činů v silniční dopravě. Dále rozebírá zákonné znaky trestných...
|
|
Úroveň znalostí první pomoci u řidičů
Cukrová, Šárka ; Hošťálková, Monika (vedoucí práce) ; Eislerová, Iva (oponent)
Bakalářská práce se zabývá úrovní znalostí poskytování první pomoci u řidičů. Teoretická část bakalářské práce je zaměřena na shrnutí informací, které se týkají obecných zásad poskytování první pomoci a postupů první pomoci z vybraných oblastí (bezvědomí, kardiopulmonální resuscitace, šok, krvácení, úrazy). Také jsou zde uvedena zákonná ustanovení týkající se první pomoci, postup při dopravní nehodě a statistika dopravních nehod. V empirické části bylo použito kvantitativní šetření a data byla získána technikou dotazníku. Respondenty byli náhodní řidiči z okolí Kladna. Výzkum byl zaměřen nejen na zjišťování jejich teoretických znalostí v postupech první pomoci, ale také na zjištění překážek, které jim v poskytnutí první pomoci brání. Na základě výsledků byla zjištěna neznalost postupu v situaci, kdy si zachránce není jist, zda zraněný v bezvědomí dýchá. Naopak velmi dobrých výsledků dosáhli respondenti ve vědomostech z oblasti krvácení. 100% úspěšnost pak byla u otázky "Co podáme zraněnému při poranění břicha?". Z překážek, které brání v poskytnutí pomoci, respondenti nejčastěji uvádějí strach z ublížení a obavy z nedostatku znalostí. Klíčová slova první pomoc, řidiči, dopravní nehoda, zranění při nehodách, život ohrožující situace, kardiopulmonální resuscitace
|
| |
| |
|
Simulovaná dopravní nehoda cisterny v Ústí nad Labem spojená s únikem chlóru
LANGOVÁ, Regina
Hlavním tématem předkládané diplomové práce je simulovaná dopravní nehoda vozidla převážející tlakové sudy s chlórem.Studie je zaměřena na vyhodnocení dopadu případné havárie na životy a zdraví obyvatel, posouzení rizik a míry nebezpečí dle vybraných metod a v neposlední míře na zjištění informovanosti obyvatel ústeckého kraje.V práci je detailně popsána dopravní nehoda s podrobným vyhodnocením rizik pomocí metody IAEA-TECDOC-727, což je kvantitativní hodnocení zdrojů rizika z hlediska ohrožení života osob.
|
|
Dopravní nehodovost a její sociální dopady
VLÁSEK, Vladislav
Diplomová práce {\clqq}Dopravní nehodovost a její sociální dopady`` je zaměřena na oblast dopravních nehod vzniklých vlivem nepřiměřené rychlosti a na sociální dopady způsobené dopravní nehodovostí. Každý rok umírá na českých silnicích přibližně tisíc lidí, další tisíce zraněných si z dopravní nehody si odnáší trvalé doživotní následky. Vedle přímých ztrát na životě, zdraví a majetku přináší dopravní nehody společnosti řadu dalších často těžko vyčíslitelných nákladů. Od financování výjezdu jednotek integrovaného záchranného systému přes výlohy na léčení a následnou rekonvalescenci až po případné sociální dávky pro zdravotně postižené a s tím související dopady na příbuzné obětí nehod. Cílem práce je zmapovat situaci v oblasti vzniku dopravních nehod, při kterých dochází k těžkým zranění nebo úmrtí účastníků a zjištění nejzávažnějších sociálních dopadů dopravních nehod. K získání informací za účelem realizace cílů a potvrzení hypotézy byl realizován kvantitativní výzkum a jako metoda k ověření správnosti předpokládané hypotézy byla použita sekundární analýza dat z evidencí Policie České republiky a Ministerstva vnitra České republiky. Za účelem zmapování nejzávažnějších sociálních dopadů byly užity rozhovory s náhodně vybranými účastníky dopravních nehod, kteří utrpěli těžká zranění s trvalými následky. Základní zkoumaný soubor tvoří účastníci dopravních nehod na území České republiky, o kterých je záznam v evidenci Policie České republiky v období 2003- 2006, při kterých došlo k usmrcení, těžkému nebo lehkému zranění účastníků. Stanovená hypotéza práce, že k nejzávažnějším následkům dopravních nehod dochází vlivem nepřiměřené rychlosti byla potvrzena, rovněž byly zmapovány nejzávažnější sociální dopady následků dopravních nehod.
|