|
Sociální zákonodárství v českých zemích v letech 1918-1948
Roubíková, Petra ; Kuklík, Jan (vedoucí práce) ; Kindl, Vladimír (oponent) ; Rákosník, Jakub (oponent)
Sociální zákonodárství v českých zemích v letech 1918 - 1948 Abstrakt Disertační práce se zabývá sociálním zákonodárstvím v letech 1918-1948, tedy za první, druhé a třetí republiky československé. Základy československé sociální legislativy však byly položeny za Rakouska-Uherska již v druhé polovině 19. století. Vývoj sociálního zákonodárství přímo souvisel s existencí právní úpravy moderní obecní samosprávy a jejích vyšších stupňů. V tomto ohledu byly přijaty dva velmi důležité zákony: zákon č. 18/1862 ř.z. ze dne 5. března 1862 "jímžto se vyměřují základní pravidla, dle nichž se mají uspořádati záležitosti obecní a dne 3. prosince 1863 zákon č. 105/1863 ř.z. "o právu domovském". Ohledně chudinské péče byl dne 3. prosince 1868 přijat zákon v příčině opatření chudých neboli "chudinský zákon" (zákon č. 59/1868 zemského zákoníku). Na základě sociální politiky "cukru a biče" Otto von Bismarcka v Německu, přijala rakouská vláda řadu zákonů o zdravotním a jiných typech systémů sociálního pojištění, které neplatily obecně, nýbrž s rozdíly v závislosti na profesi, odlišné např. pro horníky, tovární dělníky nebo úředníky. Protože zákonem č. 11/ 1918 Sb. došlo k recepci veškerých dosavadních rakouských právních předpisů do československého právního řádu, staly se rakouské říšské a zemské předpisy základem dalšího...
|
|
Proměny sociálního práva v Československu v letech 1945 - 1956
Rákosník, Jakub ; Kuklík, Jan (vedoucí práce) ; Vojáček, Ladislav (oponent) ; Soukup, Ladislav (oponent)
Disertační práce: Abstrakt Jakub Rákosník: Proměny sociálního práva v Československu v letech 1945 - 1956 Poválečný lidově demokratický režim v Československu byl založen na relativně silném společenském konsenzu, který umožnil vedoucím politickým stranám uskutečnit ambiciózní hospodářské a sociální reformy. Nebylo to jen rozsáhlé znárodňování výrobních prostředků (pod kontrolou státu se nacházely podniky reprezentující dvě třetiny námezdních sil ještě před komunistickým převratem v únoru 1948), nýbrž i komplexní reforma sociálního pojištění, jež měla za cíl vytvořit univerzální systém sociální ochrany zahrnující všechny občany a nikoli jen pojištěnce, jak tomu bylo podle dosavadního systému. Tento program sociální reformy byl jednak inspirován dlouhou domácí tradicí sociální politiky a jednak také novými impulsy pocházejícími z Beveridgeovy zprávy, s níž se reprezentanti exilové vlády měli možnost během války důkladně seznámit. Tato disertační práce se soustřeďuje především na postižení dlouhodobé kontinuity sociálního práva. Struktura sociálního státu v jednotlivých zemích bývá obvykle velmi trvalá. Jakkoli vlády rozličného ideologického zabarvení permanentně provádějí dílčí reformy v rámci jednotlivých sociálních politik, obecná struktura výdajů a vztahů mezi jednotlivými větvemi sociální ochrany...
|
| |
|
Porovnání právní formy podnikání z pohledu daňového zatížení
Pavlíčková, Tereza ; Klazar, Stanislav (vedoucí práce) ; Láchová, Lenka (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá souvislostí mezi právní formou podnikání a daňovou optimalizací. Cílem této práce je odpovědět na otázku, zda je výhodnější být osobou samostatně výdělečně činnou nebo společností s ručením omezeným z pohledu daňového zatížení. První část se zabývá teoretickým a legislativním vymezením zmiňovaných právních forem podnikání, dále vymezením daní z příjmů fyzických a právnických osob a sociálního pojištění. Druhá část práce se věnuje analýze daňového zatížení obou právních forem a získaná fakta propojuje pomocí syntézy. Zjišťuje, za jakých podmínek je ta či ona právní forma výhodnější. Veškeré informace jsou platné pro rok 2010.
|