|
Návrh průběžného křídla pro vysokovýkonný kluzák
Přikrylová, Helena ; Bartoněk, Jaroslav (oponent) ; Juračka, Jaroslav (vedoucí práce)
Pokroky v oblasti aerodynamiky a materiálů přinesly během posledních desetiletí změny v geometrii nosné plochy křídel kluzáků, z konstrukčního pohledu pak především menší tloušťku profilu, a tím menší stavební výšku nosníku. Nutné zesilování pásnice pak vede opět na snížení efektivní výšky nosníku a také zkrácení stojiny. Společně s nutností dělení křídel kluzáků větších rozpětí tato skutečnost přináší otázku vhodnosti prakticky ustáleného konstrukčního řešení konstrukce s hlavním nosníkem a křídlem děleným v místě osy letadla s dodatečnými nástavci. V této práci je představen konstrukční návrh nosné plochy průběžného křídla vysokovýkonného kluzáku s dvěma nosníky a vícestojinovou konstrukcí, a to včetně zaměření na vhodnou polohu dělení.
|
| |
|
Návrh referenčních modelů kluzáku L23 Blaník
Šenkýř, Miroslav ; Mališ, Michal (oponent) ; Urík, Tomáš (vedoucí práce)
Cieľom diplomovej práce je vytvorenie použiteľných referenčných modelov klzáku L-23 Super Blaník a ich využitie pri rámcovom návrhu technológie výroby, ktorá zlepší presnosť a zmenší prácnosť výroby. Práca v úvode opisuje históriu samotného klzáku a historický prehľad prenosu geometrie z hľadiska konštrukcie. Nasledujúca kapitola práce sa zaoberá opisom referenčných modelov a pravidiel ich tvorby. Časť opisujúca súradné systémy je úzko spojená z predchádzajúcou kapitolou. Ďalšia časť práce je venovaná významu referenčných modelov v životnom cykle výrobku. Samotná tvorba a ladenie referenčných modelov klzáku je opísaná v ďalšej kapitole tejto prace. Predposledná kapitola sa venuje experimentu, ktorý umožnil kontrolu referenčného modelu a výrobku. Záver práce opisuje návrh technológie výroby pri využití preverených referenčných modelov a moderných nástrojov CAD systémov, ktoré spresňujú a uľahčujú výrobu. Pri vytváraní referenčných modelov bolo hlavným cieľom vytvorenie kvalitných a použiteľných plôch. Taktiež návrh technológie výroby bol spracovaný tak aby zaručil zlepšenie a zjednodušenie výroby.
|
| |
|
Aerodynamický návrh transsonického bezpilotního kluzáku
Kóňa, Marián ; Pejchar, Jan (oponent) ; Zikmund, Pavel (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je zaměřena na aerodynamický návrh transsonického kluzáku, za účelem následování dopravního letounu v cestovním režimu. Cílem práce je provést základní geometrický návrh letounu s ohledem na Whitcombovo pravidlo ploch, provést hmotnostní rozbor a vypočítat jeho poláru. Hmotnostní rozbor zahrnuje určení polohy těžiště s ohledem na zásobu podélné statické stability. Polára letounu je určena pro cestovní režim, tedy režim následování dopravního letounu.
|
| |
|
Vyvoj a využití bezmotorových letadel
Bečka, Pavel ; Schoř, Pavel (oponent) ; Zablatzký, Jiří (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá historií, vývojem a využitím bezmotorových letadel. V první části je uvedena stručná historie tohoto leteckého odvětví a to jak ve světě, tak v Československu. Ve druhé části jsou uvedena konstrukční schémata těchto strojů. Ve třetí části se nalézá stručné pojednání o materiálech, které byly a jsou užívány v tomto odvětví letecké produkce a nakonec ve čtvrté části je uveden přehled způsobů, jaké jsou využívány pro starty těchto letounů.
|
| |
|
Koncepční návrh vlečného letounu podle CS-VLA
Marek, Ondřej ; Urík, Tomáš (oponent) ; Mališ, Michal (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá koncepčním návrhem letounu určeného pro vlekání kluzáků. Na základě rešerše používaných vlečných letounů v českých aeroklubech a na základě rozboru požadavků na vlečné letouny je zpracován koncepční návrh nového letounu. Dále je v souladu s předpisem CS-VLA (certifikační specifikace pro velmi lehké letouny) určeno zatížení motorového lože a zpracován jeho konstrukční návrh a pevnostní kontrola. Součástí této práce je i 3D model letounu a 3D model motorového lože.
|
| |