Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Faktory ovlivňující ochotu poskytnout první pomoc u běžné a pedagogické veřejnosti v České republice
Sekerášová, Iveta ; Kuba, Radim (vedoucí práce) ; Nodžáková, Kateřina (oponent)
V České republice jsou občané povinni poskytnout první pomoc dle platných právních norem. Proto je výuka první pomoci začleněna i do vzdělávacích programů na různých úrovních školního vzdělání. Přestože se lidé učí, jak poskytovat první pomoc, ukazuje se, že v reálných situacích často není poskytnuta dostatečně. Existuje více faktorů, které mohou ovlivnit lidské reakce a snížit ochotu poskytnout první pomoc. Podle odborných studií jsou nejběžnějšími inhibujícími faktory přítomnost nebezpečí, strach z nákazy, panika a stres, nedostatečná znalost postupů první pomoci a obecné obavy. Avšak většina těchto informací byla získána prostřednictvím studií provedených mimo Českou republiku. Proto jsme provedli dvě dotazníkové studie zaměřené na českou populaci. Respondenty byli zástupci běžné (N=1594) a pedagogické (N=1876) veřejnosti. Cílem bylo zjistit, které faktory je nejvíce omezují při poskytování první pomoci. Výsledky ukázaly, že mezi nejdůležitější faktory patří bezpečnostní aspekty, emocionální vlivy (např. panika, úzkost, pocit znechucení či nevolnosti) a nedostatečná znalost první pomoci. Na základě výsledků byla navržena didaktická doporučení do pedagogické praxe, která mohou zvýšit kvalitu a efektivitu prováděných školení první pomoci. Klíčová slova první pomoc, výuka první pomoci, ochota...
Znalosti a dovednosti žáků v první pomoci na 2. stupni základních škol - kardiopulmonální resuscitace
Ročková, Lenka ; Kuba, Radim (vedoucí práce) ; Nodžáková, Kateřina (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na výuku první pomoci u žáků základních škol s důrazem na resuscitační postupy. První pomoc a resuscitace především jsou klíčovou dovedností pro záchranu životů v kritických situacích. I když je výuka první pomoci součástí školních programů, často zůstává omezena na teoretický výklad, což může omezit schopnost žáků prakticky reagovat. Předložená studie zdůrazňuje význam praktického nácviku a zážitkové pedagogiky ve výuce první pomoci. Realizovali jsme šetření na žácích 2. stupně základní školy (N=142), které se skládalo ze dvou hlavních částí. V dotazníkové části žáci mimo jiné hodnotili obtížnost jednotlivých úkonů spojených s resuscitací a odpovídali na otázky zaměřené na teoretické znalosti. V rámci druhé části žáci předvedli ukázku resuscitace na elektronickém výukovém modelu. Provedený výzkum potvrdil, že teoretické znalosti často neznamenají, že žák dovede potřebný úkon předvést i v praxi. Největší obtíže žákům dělaly úkony spojené s poskytováním umělých vdechů, ale nedostatky žáci měli i v případě správné frekvence a hloubky stlačování. Na základě uvedených výsledků byla navržena didaktická doporučení, která je možné implementovat do výuky první pomoci pro žáky. Jako klíčové se zdá být praktické cvičení resuscitace a možnost si dané úkony opakovaně vyzkoušet....
Analýza miskoncepcí v první pomoci u pedagogů a veřejnosti v ČR
Křečková, Adéla ; Kuba, Radim (vedoucí práce) ; Poupová, Jana (oponent)
První pomoc je definovaná jako soubor jednoduchých opatření vedoucí k omezení rozsahu a důsledků ohrožení zdraví či života. Její poskytování by se mělo řídit platnými postupy vydávanými každých pět let Evropskou resuscitační radou (ERC) a jsou uvedeny v tzv. Guidelines. Přestože jsou zde postupy přesně definované, v populaci jsou stále silně zakořeněny některé nesprávné postupy a mýty, jež mohou zásadním způsobem ovlivnit zdraví zraněné osoby, nebo dokonce způsobit její úmrtí. V této diplomové práci jsou tyto nesprávné postupy souhrnně nazvány jako miskoncepce. Cílem této diplomové práce je analyzovat miskoncepce vyskytující se napříč českou běžnou a pedagogickou veřejností, jejich rozšíření a zdroje, odkud pocházejí, a následné srovnání těchto poznatků s výsledky Zvěřinové (2018) získanými od pedagogů českých základních škol a gymnázií. Vedlejším cílem byla analýza výskytu miskoncepcí u respondentů z běžné veřejnosti, kteří během svého života absolvovali nějaký kurz první pomoci, případně jak ovlivňuje rozsah absolvovaného kurzu, nebo období, v jakém kurz absolvovali, jejich znalosti. Též jsme zjišťovali míru proškolení v první pomoci na všech stupních vzdělávání. Výzkum byl proveden pomocí internetového dotazníku, jehož hlavní část tvořilo 10 modelových situací, u kterých respondenti rozhodovali...
Analýza miskoncepcí v první pomoci u pedagogů a veřejnosti v ČR
Křečková, Adéla ; Kuba, Radim (vedoucí práce) ; Poupová, Jana (oponent)
První pomoc je definovaná jako soubor jednoduchých opatření vedoucí k omezení rozsahu a důsledků ohrožení zdraví či života. Její poskytování by se mělo řídit platnými postupy vydávanými každých pět let Evropskou resuscitační radou (ERC) a jsou uvedeny v tzv. Guidelines. Přestože jsou zde postupy přesně definované, v populaci jsou stále silně zakořeněny některé nesprávné postupy a mýty, jež mohou zásadním způsobem ovlivnit zdraví zraněné osoby, nebo dokonce způsobit její úmrtí. V této diplomové práci jsou tyto nesprávné postupy souhrnně nazvány jako miskoncepce. Cílem této diplomové práce je analyzovat miskoncepce vyskytující se napříč českou běžnou a pedagogickou veřejností, jejich rozšíření a zdroje, odkud pocházejí, a následné srovnání těchto poznatků s výsledky Zvěřinové (2018) získanými od pedagogů českých základních škol a gymnázií. Vedlejším cílem byla analýza výskytu miskoncepcí u respondentů z běžné veřejnosti, kteří během svého života absolvovali nějaký kurz první pomoci, případně jak ovlivňuje rozsah absolvovaného kurzu, nebo období, v jakém kurz absolvovali, jejich znalosti. Též jsme zjišťovali míru proškolení v první pomoci na všech stupních vzdělávání. Výzkum byl proveden pomocí internetového dotazníku, jehož hlavní část tvořilo 10 modelových situací, u kterých respondenti rozhodovali...
Aktuální trendy v přírodovědném vzdělávání na základních a středních školách se zaměřením na první pomoc
Loudová, Hana ; Kuba, Radim (vedoucí práce) ; Chlebounová, Irena (oponent)
Tato bakalářská práci si klade za cíl na základě původních odborných zdrojů vytvořit literární rešerši na dané téma, a tak pomoci informovat veřejnost, zejména pak učitele, o problematice výuky přírodovědných předmětů a první pomoci. Hlavním cílem práce je představit ucelený přehled hlavních aktuálních trendů v přírodovědném vzdělávání a ve výuce první pomoci, přednosti a úskalí jednotlivých metod, včetně konkrétních příkladů pro jejich implementaci v daných oblastech. Úvodní kapitola shrnuje historický vývoj přírodovědného vzdělávání pro ukotvení těžiště práce do kontextu. Hlavním obsahem rešerše je představení jednotlivých inovativních výukových metod s jejich přednostmi a úskalími včetně konkrétních příkladů využití ve výuce biologie a přírodopisu na základních a středních školách. Stejný koncept členění pro přehlednost zachovává i kapitola o výuce první pomoci. Závěrečná kapitola se věnuje zhodnocení a porovnání trendů v přírodovědném vzdělávání a výuce první pomoci s tradiční výukou.
Poskytování laické první pomoci vybranými skupinami obyvatelstva
TRNĚNÝ, Šimon
K laické první pomoci není potřeba specializovaného vybavení ani jakékoliv odbornosti. Nacházíme se v době, ve které je přístrojová technika a odborná způsobilost ve zdravotnictví na vysoké úrovni, ale bez kvalitní laické první pomoci je takřka nemožné například, u náhlé zástavy oběhu, uzdravit pacienta do takové míry, aby odcházel z nemocnice ve stejném stavu jako před úrazem či nemocí. V bakalářské práci jsme se pokoušeli zjistit rozsah teoretických i praktických znalostí vybraných skupin obyvatelstva. Konkrétně jsme si zvolili dva cíle. Prvním cílem bylo zjistit rozsah teoretických znalostí první pomoci u vybraných skupin obyvatelstva a druhým cílem bylo zjistit rozsah praktických dovedností první pomoci u vybraných skupin obyvatelstva. Ke zjištění těchto cílů jsme použili dvě výzkumné otázky. První výzkumná otázka: Jaké jsou teoretické znalosti první pomoc u vybraných skupin obyvatelstva? Druhá výzkumná otázka: Jaké jsou praktické dovednosti první pomoci u vybraných skupin obyvatelstva? Výzkumné šetření proběhlo kombinací kvalitativních metod. První využitou metodou byl polostrukturovaný rozhovor a druhou metodou bylo nezúčastněné zjevné pozorování. Výzkumný soubor představovali učitele z gymnázií, u kterých jsme se zaměřili na úrazy či stavy dospělého věku. Učitelů z mateřských škol jsme se zaměřili na úrazy či stavy dětského věku. Z analyzovaných rozhovorů vyplynulo, že každý dotazovaný byl ochoten poskytnout první pomoc. Zaujalo nás, že právě zaměstnavatel hraje velkou roli v proškolování první pomoci. Častou chybou byla špatná kontrola dýchání, při které probandi často neprovedli záklon hlavy a dále opomenutí přivolání odborné pomoci. Školení první pomoci s praktickým nácvikem by bylo na místě u všech dotazovaných učitelů.
Způsoby výuky první pomoci v autoškolách
FÜRST, Tomáš
Bakalářská práce na téma "Způsoby výuky první pomoci v autoškolách," se zaměřuje na systém výuky zdravotnické přípravy v autoškolách. Podle statistických údajů se denně na našich silnicích stane přibližně 250 dopravních nehod, řada z nich si pak vyžádá zranění nebo úmrtí. V té chvíli o přežití rozhoduje rychlá pomoc ihned po nehodě, která je zajištěna především prostřednictvím dalších účastníků silničního provozu. Každý řidič by měl v rámci autoškoly absolvovat školení první pomoci a měl by být na tuto situaci připraven. V práci byl uplatněn smíšený výzkum, stanoven jeden cíl a tři výzkumné otázky. Metodou sběru dat u kvalitativní části byly polostrukturované rozhovory s majiteli vybraných autoškol, které doplnily kvantitativní částí anonymní dotazníky s absolventy a studenty autoškol. Z výsledků výzkumu vyplývá, že se výuka v jednotlivých autoškolách liší, jak ve formě školení, tak i v tematickém obsahu probíraných témat a kvalifikačním vzdělání lektora. Výzkumem bylo také zjištěno, že školení v některých autoškolách nesplňují legislativní požadavky, především v dodržování počtu hodin, a poměrem mezi teoretickou a praktickou částí výuky. Pro praxi z tohoto výzkumu plyne, že by mělo dojít ke změně současného systému, aby výuka zdravotnické přípravy probíhala kvalitně a dle platné legislativy. Výzkum také zjistil pohled a výhrady na současný systém výuky první pomoci v autoškolách, jak z řad majitelů autoškol, tak i z řad studentů.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.