Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Svobodné školy a jejich uplatnění v současném školství
Bartošová, Alexandra ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
V mé diplomové práci se zabývám termínem svobodná škola. Vysvětluji ho, představuji vybrané svobodné školy, demokratické principy škol, antiautoritativní pedagogiku a termín unschooling. Mým cílem je poukázat na kvality svobodných škol a ukázat důvody, proč by měly být brány za plnohodnotné a rovnocenné ke klasickému školství. Poukazuji na to, že tento typ vzdělávání si zaslouží větší ohlas a finanční podporu od MŠMT. Některé Svobodné školy a hnutí jsou v mnohém inspirovány pedagogickým konceptem nezávislé britské internátní školy Summerhill a pedagogikou jejího zakladatele Alexandera Sutherlanda Neilla. Ve své práci popisuji jeho pedagogické principy a historii školy Summerhill. Dílčím cílem práce je objasnit, v jakých školách a do jaké míry jsou uplatňovány myšlenky Summerhill School v Čechách a jak se dá navázat na myšlenky A.S.Neilla v našem prostředí. V teoretické části se zabývám termínem demokracie. Popisuji historii svobodných škol a jejich vývoj v Čechách, například v období reformně pedagogických pokusů, a v zahraničí ve školách Sudbury Valley School a Newgate School Sarasota. Výzkumná část práce popisuje vymezení výzkumného problému, průběh výzkumného šetření, můj vlastní pohled na výuku a učební styl, interpretaci výzkumu na ScioŠkole Praha 11, ZŠ Edisona a ZŠ Kairos. Používám metody...
Vznik a vývoj Scioškol
Trzaskaliková, Aneta ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Pěnička, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá vznikem a vývojem ScioŠkol. Teoretická část vysvětluje klíčové pojmy. Poukazuje na problematiku spojenou s proměnami školství ve světě i u nás. Uvádí pojmy alternativní, inovativní a svobodná škola. Stručně charakterizuje nejznámější představitele těchto typů škol - školy reformní pedagogiky, církevní školy, moderní alternativní školy, svobodné školy Summerhill a Sudbury Valley. Popisuje vznik ScioŠkol a jejich postupné rozšiřování a představuje zřizovatele. Soustředí se na charakteristické prvky ScioŠkol, zejména na pedagogické zásady a hodnoty. Vysvětluje roli průvodců včetně popisu výběrového řízení na tuto pozici. V neposlední řadě se věnuje spolupráci a sdílení ve školním prostředí, kdy představuje některé z využívaných metod. Za využití kvantitativních i kvalitativních výzkumných metod empirická část práce zkoumá spolupráci a sdílení mezi ScioŠkolami s ohledem na jejich postupný vývoj. Z pohledu zřizovatele mapuje vývoj využívaných forem v tomto systému škol v průběhu jejich existence. Prostřednictvím dotazníkového šetření vyhodnocuje spokojenost zaměstnanců s právě využívanými formami spolupráce a sdílení. Interpretuje a analyzuje výsledky realizovaného výzkumu, podle kterých formuluje návrhy, jak zefektivnit spolupráci a sdílení mezi ScioŠkolami. Spolupráci a...
Školství za totality - orální historie a literatura
Pešta, Vladimír ; Syřiště, Ivo (vedoucí práce) ; Prokop, Jiří (oponent)
Tématem práce "Školství za totality - orální historie a literatura" je porovnání psané literatury a dalších zdrojů s konkrétní výpovědí člověka, který v totalitním režimu zažil školní docházku od základní školy až k postgraduálním studiím. Vychází z předpokladu, že zážitky z dětství jsou tím, co zanechává v člověku hlubokou stopu i pro zbytek jeho budoucího života. Cílem práce je přiblížit formování dětského vědomí a následky s tím spojené. Významnou roli v tomto období zaujímá škola. Pro ucelení pohledu je proto práce rozdělena do čtyř částí. Úvodní část je věnována všeobecnému psychologickému pohledu na totalitu a demokracii. Druhá část je věnována transformaci školství po nástupu totalitního režimu k moci. Třetí část je věnována poznatkům z doby upevňování totalitní moci v Československu. Čtvrtá část je zaměřena na konkrétní výpovědi respondenta. V závěru jsou tyto poznatky shrnuty a posouzeny. Klíčová slova Totalita, škola, totalitní školství, demokratická škola, orální historie

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.