Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Karel Hynek Mácha na střední škole
Chromý, Jan ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Králíková, Andrea (oponent)
Karel Hynek Mácha patří mezi klasiky české literatury. S tím se pojí i to, že je jeho dílu a osobě věnována značná pozornost při výuce literatury na středních školách. Tato práce analyzuje její významnou část. Nahlížíme zde na Máchu z perspektivy, kterou poskytují oficiální učební materiály. Jejich synchronní srovnání ukazuje, že je v jednotlivých textech narativizován nápadně obdobným způsobem. Do textů jsou vybírány ty samé události Máchova života. Ve všech je hodnocen téměř stejným způsobem. Texty tak vytváří Máchův obraz, obraz autora, který jako významný paratext silně ovlivňuje tvorbu dalších učebnicových textů a samotnou výuku literatury. Tato práce je tedy případovou studií, která přináší důkladnou analýzu současného Máchova obrazu, ale nabízí i náhled do jeho diachronie. Klíčovým teoretickým konceptem je v této práci obraz autora, který zatím není pevnou součástí pojmosloví literární teorie, proto je jeho popisu věnována bohatě pojatá úvodní teoretická pasáž. Klíčová slova autor, obraz autora, Karel Hynek Mácha, učebnice literatury
Bible jako literární dílo ve výuce literatury na gymnáziu
Přibylová, Kateřina ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
První část diplomové práce informuje obecně o bibli, o jejím vzniku, dělení, jazyku, překladech. Podrobněji je pojednáno o překladech do češtiny a adaptacích, které má gymnaziální učitel k dispozici. Jedna z kapitol se orientuje na biblickou frazeologii a poukazuje na to, jak hluboce je v nás jazyk bible zakořeněn, další kapitola - Intertextovost a bible - zase stručně zachycuje, jak velký počet děl na bibli navazuje, a předkládá text, se kterým by bylo možné pracovat v rámci hodin literatury. Druhá část se zabývá kurikulárními dokumenty a též učebnicemi a čítankami ve vztahu k bibli. Při rozboru rámcově vzdělávacích programů jsou nabídnuty možnosti, jak při výuce o bibli naplňovat některé stanovené cíle RVP, ať již ve vzdělávací oblasti Jazyk a komunikace, nebo v oblasti Člověk a společnost. Zaznamenává také, jak se bible může uplatnit v průřezových tématech. Následuje rozbor tří vybraných školních vzdělávacích programů, přičemž každý z nich přistupuje k bibli jiným způsobem, pracuje s ní v jiném ročníku, v rámci různých celků. Kapitola věnující se učebnicím literatury a čítankám poskytuje náhled na to, jaké informace a ukázky jsou žákům tímto médiem předkládány a dovoluje si je hodnotit. Praktická část diplomové práce obsahuje vyhodnocení "miniprůzkumu", který probíhal mezi žáky čtvrtých ročníků...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.