Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rozbor vybraných pověstí Aloise Jiráska a problematika jejich ilustrací
ŠINDELÁŘOVÁ, Alena
Tato bakalářská práce se zabývá vybranými literárními pověstmi ze souboru Staré pověsti české zpracovanými Aloisem Jiráskem, které prvně vyšly v roce 1894. Dále porovnává ilustrace od Věnceslava Černého, Antonína Procházky, Jiřího Trnky a hlavně Mikoláše Alše. Zároveň bakalářská práce stručně nastiňuje Jiráskův život a dílo. Teoretická část je doplněna také částí praktickou, jež obsahuje vlastní výtvarné přetvoření vybrané pověsti dle inspirace Mikolášem Alše.
Děkanský kostel Narození Panny Marie ve Vodňanech. Stavební historie a novověké úpravy.
MOSEROVÁ, Kateřina
Bakalářská práce je věnována stavební historii a novověkým úpravám děkanského kostela Narození Panny Marie ve Vodňanech. Stavba vodňanského kostela prošla od svého počátku několika přestavbami. První zmínka o kostele se váže k roku 1327, v první polovině 15. století pak stavba dostala vrcholně gotickou podobu. Zajímavou kapitolou raně novověkého stavebního vývoje je přítomnost italského stavitele Vincence Vogarelliho, který přistavěl severní loď. Kolem roku 1630 byl rodem Marradasů vodňanskému kostelu darován barokní obraz Panny Marie Monserratské. Po požáru města byl interiér kostela během druhé poloviny 18. století doplněn souborem pozdně barokních soch. V letech 1894-1897 byl nakonec kostel upraven do neogotické podoby architektem Josefem Mockerem. Dnešní výzdoba kostela pochází rovněž z uvedených let, přičemž návrhy pro ni dodal Mikoláš Aleš. Z jeho ruky pocházejí dochované kartony k vitrážím a freskám. Bakalářská práce se zabývá i jinými památkami v okolí Vodňan, na jejichž výzdobě se podílel Mikoláš Aleš. Uměleckohistorický význam těchto památek je zasazen do odpovídajícího kontextu umělcova díla.
Kult umělce na přelomu století - A. Rodin a M. Aleš podle M. Švabinského
Kučerová, Anežka ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Rakušanová, Marie (oponent)
Tato práce se zabývá formami prezentace a sebeprezentace dvou významných umělců přelomu 19. a 20. století - českého malíře Mikoláše Alše a francouzského sochaře Auguste Rodina. Lze hovořit o kultu umělce vzniklém kolem obou osobností, tedy o způsobu vnímání umělce jako výjimečného génia. Takovéto chápání umělce a jeho tvorby bylo v období 19. Století poměrně rozšířené. Mikoláš Aleš (1852-1913) si vypracoval osobitý výtvarný projev založený na odkazu tvorby českého romantismu, na českém lidovém umění a zčásti předjímající nastupující secesní ornamentiku. Auguste Rodin (1840-1917) byl jedním z nejvýznamnějších francouzských sochařů konce 19. a počátku 20. století a jedním z pomyslných zakladatelů moderního sochařství. Řada Rodinových soch byla doprovázena společenskými skandály a vyvolala pobouřené reakce veřejnosti, jimiž vešel do povědomí českých umělců té doby. Ve sledovaném období kolem roku 1900 byli oba umělci vysoce oceňováni mladými umělci ze Spolku výtvarných umělců Mánes. Spolek byl založen roku 1887, od roku 1897 vydával svůj měsíčník Volné směry. Prvním předsedou S. V. U. Mánes se stal Mikoláš Aleš. Členy spolku sdružoval především zájem o moderní tendence ve výtvarném umění domácím i evropském. Je překvapivé, že tak odlišní umělci jako M. Aleš a A. Rodin vzbudili velký zájem svých...
Kult umělce na přelomu století - A. Rodin a M. Aleš podle M. Švabinského
Kučerová, Anežka ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Rakušanová, Marie (oponent)
Tato práce se zabývá formami prezentace a sebeprezentace dvou významných umělců přelomu 19. a 20. století - českého malíře Mikoláše Alše a francouzského sochaře Auguste Rodina. Lze hovořit o kultu umělce vzniklém kolem obou osobností, tedy o způsobu vnímání umělce jako výjimečného génia. Takovéto chápání umělce a jeho tvorby bylo v období 19. Století poměrně rozšířené. Mikoláš Aleš (1852-1913) si vypracoval osobitý výtvarný projev založený na odkazu tvorby českého romantismu, na českém lidovém umění a zčásti předjímající nastupující secesní ornamentiku. Auguste Rodin (1840-1917) byl jedním z nejvýznamnějších francouzských sochařů konce 19. a počátku 20. století a jedním z pomyslných zakladatelů moderního sochařství. Řada Rodinových soch byla doprovázena společenskými skandály a vyvolala pobouřené reakce veřejnosti, jimiž vešel do povědomí českých umělců té doby. Ve sledovaném období kolem roku 1900 byli oba umělci vysoce oceňováni mladými umělci ze Spolku výtvarných umělců Mánes. Spolek byl založen roku 1887, od roku 1897 vydával svůj měsíčník Volné směry. Prvním předsedou S. V. U. Mánes se stal Mikoláš Aleš. Členy spolku sdružoval především zájem o moderní tendence ve výtvarném umění domácím i evropském. Je překvapivé, že tak odlišní umělci jako M. Aleš a A. Rodin vzbudili velký zájem svých...
Pověsti Benešovska (Pověsti mezi stříbropěnnou Vltavou a kamenitou Sázavou)
ZÍVALOVÁ, Petra
Tato diplomová práce se skládá ze dvou základních částí - z části teoretické a praktické. Teoretická část se zabývá charakterem sebraných pověstí vzhledem k místu a vysvětluje význam slova pověst. Dále ve stručnosti shrnuje, co to je ilustrace a zaměřuje se na čtyři ilustrátory Starých pověstí českých od Aloise Jiráska (Věnceslava Černého, Antonína Procházku, Mikoláše Alše a Jiřího Trnku). V závěru této části je přiblíženo vlastní zpracování ilustrací. Výsledkem diplomové práce je zpracování souboru ilustrací {--} praktická část. K diplomové práci je připojena příloha, která obsahuje soubor sebraných pověstí Benešovska.
Melancholický Indián. K jedné ilustraci Františka Kupky
Winter, Tomáš
Text interpretuje ilustraci Františka Kupky pro knihu Éliséa Recluse L´Homme et la terre v kontextu idejí o tzv. urozeném divochu.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.