|
Chování spotřebitelů na trhu s volně prodejnými léčivy a doplňky stravy
Jelenová, Veronika
Tato diplomová práce je zaměřena na chování spotřebitelů na trhu s volně prodejnými léčivy a doplňky stravy. Cílem práce je na základě identifikace faktorů ovlivňujících chování spotřebitelů na trhu volně prodejných léčiv a doplňků stravy v České republice vyvodit závěry a doporučení pro subjekty působící na daném trhu. Orientační analýza umožnila popsat situaci na daném trhu a zkoumat rostoucí tendenci spotřeby léčiv a jejich ceny a identifikovat trendy v chování spotřebitelů. Dále je pro zpracování sekundárních dat využita analýza časové řady a regresní analýza prokazující závislost počtu balení distribuovaných volně prodejných léčiv do lékáren a prodejen vyhrazených léčiv a jejich ceny. Pomocí dotazníkového šetření jsou charakterizovány trendy v chování spotřebitelů na daném trhu. Z výsledků shlukové analýzy jsou definovány 4 segmenty spotřebitelů působících na daném trhu. Na závěr je zkoumán vliv věku, vzdělání a pohlaví spotřebitelů na útratu za volně prodejná léčiva a doplňky stravy. Výsledky primární a sekundární analýzy umožnily vyvodit závěry a doporučení pro subjekty působící na daném trhu.
|
|
Analýza marketingových strategií lékáren
Mikulcová, Jitka ; Kostřiba, Jan (vedoucí práce) ; Pokladníková, Jitka (oponent)
Teoretická část diplomové práce definuje základní pojmy z oblasti marketingu a poskytuje celkový přehled marketingových strategií. Dále pojednává o významu marketingu ve zdravotnictví a popisuje možnosti využití internetových technologií širokou veřejností ke kontaktu s odbornými zdravotnickými pracovníky a k získávání informací z oblasti zdravovědy. Praktická část práce pomocí dotazníkového šetření analyzuje názor pacientů na marketingové aktivity lékáren a důležitost prezentace lékáren na internetu. Dotazníky byly distribuovány prostřednictvím vybraných webových a facebookových stránek a osobně přímo v malé neřetězcové lékárně v Berouně. V rámci praktické části také proběhla experimentální reklamní kampaň berounské lékárny zaměřená na tvorbu propagačních materiálů a realizaci internetové komunikace. Výsledky práce dokazují, že mnoho pacientů a klientů lékáren hodnotí jejich marketingové aktivity kladně. Byl zaznamenán i pozitivní trend využívání webových stránek lékáren, případně jejich stránek na sociálních sítích. Klíčová slova: marketing, zdravotnictví, veřejná lékárna, internet, sociální sítě, Česká republika
|
|
Marketingové strategie lékárenských sítí na českém trhu
Rejzek, Jan ; Hesková, Marie (vedoucí práce) ; Hajdíková, Taťána (oponent)
Cílem diplomové práce je zanalyzovat využívané marketingové nástroje vybrané lékárenské sítě společně s nově definovanou úlohou lékáren v oblasti podpory veřejného zdraví a navrhnout východiska marketingové strategie pro získání konkurenční výhody lékárenské sítě Alphega lékárna v českém prostředí. V první části práce je přiblížena problematika marketingu ve farmacii, marketingového a komunikačního mixu. V další části je charakterizován lékárenský trh v České republice a úloha lékáren v oblasti podpory veřejného zdraví. V analytické části je provedena analýza marketingových nástrojů lékárenské sítě Alphega lékárna s využitím interních sekundárních dat společnosti Alliance Healthcare. V praktické části práce je proveden marketingový výzkum na trhu B2B a B2C. V závěrečné části jsou interpretovány celkové výsledky výzkumu a navržena doporučení pro marketingovou strategii.
|
|
Analýza marketingových strategií lékáren
Mikulcová, Jitka ; Kostřiba, Jan (vedoucí práce) ; Pokladníková, Jitka (oponent)
Teoretická část diplomové práce definuje základní pojmy z oblasti marketingu a poskytuje celkový přehled marketingových strategií. Dále pojednává o významu marketingu ve zdravotnictví a popisuje možnosti využití internetových technologií širokou veřejností ke kontaktu s odbornými zdravotnickými pracovníky a k získávání informací z oblasti zdravovědy. Praktická část práce pomocí dotazníkového šetření analyzuje názor pacientů na marketingové aktivity lékáren a důležitost prezentace lékáren na internetu. Dotazníky byly distribuovány prostřednictvím vybraných webových a facebookových stránek a osobně přímo v malé neřetězcové lékárně v Berouně. V rámci praktické části také proběhla experimentální reklamní kampaň berounské lékárny zaměřená na tvorbu propagačních materiálů a realizaci internetové komunikace. Výsledky práce dokazují, že mnoho pacientů a klientů lékáren hodnotí jejich marketingové aktivity kladně. Byl zaznamenán i pozitivní trend využívání webových stránek lékáren, případně jejich stránek na sociálních sítích. Klíčová slova: marketing, zdravotnictví, veřejná lékárna, internet, sociální sítě, Česká republika
|
|
Vliv marketingové komunikace na spotřební chování
Palátová, Jana ; Hesková, Marie (vedoucí práce) ; Nožičková, Jana (oponent)
Cílem diplomové práce je zhodnocení nástrojů komunikačního mixu na příkladu vybrané lékárny a zhodnocení vlivu na spotřební chování jedince. Jako cílový tržní segment při zkoumání nástrojů komunikace jsem si zvolila OTC léčiva, jedná se o sortiment volně prodejných léků, přesněji přípravek Coldrex. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část pojednává o komunikaci a komunikačním mixu, dále o specifikách marketingu ve farmacii, a uvádí přehled důležitých institucí ve farmacii. Praktická část obsahuje analýzu nástrojů komunikačního mixu v lékárně AURA Velká Bíteš, zhodnocení marketingové úspěšnosti a návrh na efektivní komunikační kampaň vybrané lékárny.
|
|
Analýza komunikačních nástrojů na podporu farmaceutických výrobků řady Protectum
Zaoral, Jaromír ; Halík, Jaroslav (vedoucí práce) ; Peroutková, Petra Miriel (oponent)
Předmětem této práce je analýza komunikačních nástrojů na podporu farmaceutických výrobků řady Protectum. Z teoretického hlediska jsou v této práci popsána specifika marketingu ve farmacii a je zde přiblížena problematika očního onemocnění věkem podmíněné makulární degenerace a přípravků, které tuto nemoc léčí. Získané teoretické poznatky jsou využity v navazující praktické části. Praktická část této práce se zaměřuje na analýzu trhu s těmito přípravky - trhu s luteinem. Jsou zde popsány hlavní firmy podnikající v tomto odvětví. Jsou zde představeny výsledky průzkumu zabývající se propagací produktů na posílení očí v místě prodeje. Výchozím bodem této práce je analýza komunikačních nástrojů firmy GLIM care z pohledu potřeb SWOT analýzy. Na základě SWOT analýzy jsou navrženy změny ve stávající komunikační strategii firmy.
|
|
Vliv farmaceutických společností na rozhodování lékaře při poskytování zdravotní péče
KOCUMOVÁ, Zdeňka
Diplomová práce se zabývá aktuální problematikou vztahů mezi výrobci léčiv a lékaři. Jejím cílem je zjistit, jaký vliv mají farmaceutické společnosti na rozhodování lékaře v rámci poskytování zdravotní péče, podle čeho se lékaři rozhodují při výběru léčiva a zda existují rozdíly v jednotlivých specializacích. Na základě poznatků získaných při výzkumu si práce klade za cíl vytvořit námět ke změnám v oblasti právní úpravy ve vztahu lékaře a farmaceutické firmy a sestavení nových pravidel. Úvodní teoretická část popisuje roli lékaře a farmaceutických firem v současném systému zdravotní péče. V praktické části je popsána metoda kvalitativního výzkumu, charakteristika výzkumného souboru i prostředí a jsou zde prezentovány výsledky standardizovaných rozhovorů s využitím přímých citací. Diskuze je zaměřena na komparaci výsledků práce s názory redaktorů mediálních článků spojené s vlastním názorem autorky. V závěru práce jsou pospána již existující pravidla a autorkou doporučena některá opatření vedoucí ke změnám v postojích veřejnosti. Je zde nastíněn i další problém, který přesahuje rámec diplomové práce a mohl by být námětem pro další výzkum. Na základě shromážděných dat je na závěr práce stanovena hypotéza pro potencionální kvantitativní výzkum. Přínos diplomové práce shledávám v možnosti vyjasnění komplikovaných vztahů mezi lékaři a výrobci léčiv u odborné i laické veřejnosti.
|
| |