| |
|
Procesuální a systémový přístup ke studiu integrace osobnosti
Sedláková, Miluše
Příspěvek poukazuje na uplatnění procesuální a systémové analýzyve studiu osobnosti. Oba tyto postupy umožňují klasifikovat vlastnostiosobnosti do tří skupin: (1) procesuální vlastnosti, a to vlastnostiprocesů a jejich interakcí; (2) vlastnosti jednotlivých subsystémůosobnosti a (3) systémové vlastnosti osobnosti. Komplementarita oboutěchto analýz je demonstrována na přístupu ke studiu integraceosobnosti, která je jednou z nejdůležitějších systémových vlastnostíosobnosti.
|
| |
| |
|
New Identity of the Czech Romanies - a promise or a threat?
Říčan, Pavel
The identity of the Czech Roma is analyzed as a key problemof the mutual relationship of the Roma minority and the non-Romamajority. Growing social problems of the Roma unemployment, lackof proper education, and other factors of an unprecedented socialdisintegration call for a multi-level action from the stateand other society's institutions. Some hope is seen in the growingnational emancipation of the Roma as a nation united acrossthe borders of many countries.
|
| |
| |
|
Posuzování vlastního životního stylu u učitelek základních škol
Řehulka, Evžen ; Řehulková, Oliva
Ve studii je popsán výzkum životního stylu učitelek základních škol. Šetřením bylo identifikováno 14 typů životního stylu a určena jejich podmíněnost prostředím, výchovou a sebevýchovoou. Ukázalo se, že nejčastější jsou životní styly, které byly charakterizovány jako "výkonné" a "reflexivní", přičemž tyto styly byly podmíněny výchovou a sebevýchovou. Většina ostatních stylů byla určena spíše faktory prostředí. Výzkum ukázal, že učitelky volí optimální životní styl k charakteru své profese a vědomě ho formují. Považujeme životní styl za důležitou kategorii v pedeutologii a jejímu výzkumu a formování by se měla věnovat pozornost v profesní přípravě a také při analýze kariéry učitele.
|
|
Strategie zvládání stresu u učitelek záklaadních škol
Řehulková, Oliva ; Řehulka, Evžen
Studie uvádí poznatky o zvládání stresu u učitelek základních škol, a to jednak na základě výzkumů v letech 1992 a 2002, který byl proveden stejnou metodou výzkumu v roce 2004, který byl proveden dotazníkem SVF 78 ( strategie zvládání stresu) od W. Janka a G. Erdemannové. Srovnání všech údajů umožňuje relativně jednotnou prezentaci, která ukazuje na důležitost sociální opory a náhradních aktivit při zvládání stresu u učitelek základních škol a na péči o větší využívání pozitivních copingových strategií.
|
|
Kořeny a psychologie
Heller, Daniel
Autor hledá zdroje a "kořeny" metaforického užívání pojmů kořen, kořeny a vykořenění v našem kulturním a civilizačním okruhu a nachází je ve starozákonních textech, existujících v písemné podobě déle než dva a půl tisíce let a předávaných v ústní tradici pravděpodobně déle než tři tisíce let. Doložené informace, které lze považovat za součást historické tzv.lidové či folkové psychologie, srovnává se současnými psychologickými teoriemi a přístupy.
|