Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 29 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Některé psychofyziologické souvislosti resilience
Šolcová, Iva ; Hrachovinová, Tamara (vedoucí práce) ; Břicháček, Václav (oponent) ; Řehulka, Evžen (oponent)
Ve třech terénních a jednom laboratorním výzkumu byla řešena otázka, zda vybrané komponenty resilience souvisejí se sníženou psychofyziologickou odpovědí na psychické zatížení. Tři výzkumy pracovaly s dospělými subjekty, jeden (laboratorní) byl věnován dětem. Nezávisle proměnnými byly v jednotlivých výzkumech pohybová aktivita, chování typu A/B, úzkostnost a hardiness, závisle proměnnými srdeční frekvence (variabilita srdeční frekvence) a v jednom výzkumu kortisol ve slinách. Protektivní účinek zkoumaných komponent resilience se projevil ve třech výzkumech snížením psychofyziologické odpovědi na psychické zatížení.
Některé psychofyziologické souvislosti resilience
Šolcová, Iva ; Hrachovinová, Tamara (vedoucí práce) ; Břicháček, Václav (oponent) ; Řehulka, Evžen (oponent)
Ve třech terénních a jednom laboratorním výzkumu byla řešena otázka, zda vybrané komponenty resilience souvisejí se sníženou psychofyziologickou odpovědí na psychické zatížení. Tři výzkumy pracovaly s dospělými subjekty, jeden (laboratorní) byl věnován dětem. Nezávisle proměnnými byly v jednotlivých výzkumech pohybová aktivita, chování typu A/B, úzkostnost a hardiness, závisle proměnnými srdeční frekvence (variabilita srdeční frekvence) a v jednom výzkumu kortisol ve slinách. Protektivní účinek zkoumaných komponent resilience se projevil ve třech výzkumech snížením psychofyziologické odpovědi na psychické zatížení.
Pohyb a duševní zdraví jako výchova prožitkem
Blahutková, M. ; Řehulka, Evžen
Bezděčné prožívání radosti z pohybu, ze hry a z tělesných cvičení včetně poznávání sebe sama, svého těla a okolí nám přináší řadu pozitivních chvil v životě. Pomocí jednoduchých cvičení s netradičním náčiním, s netradičními přístupy a s hudebním doprovodem můžeme nacházet cesty k životní rovnováze a k životní filozofii. Psychomotorika rozvíjí všechny stránky osobnosti a pomáhá při prožívání hlubokých prožitků pramenících z vlastních zdrojů osobnosti. Přináší hodnoty zejména v kontextu současnosti, který je charakterizován krizí v prožívání a v prožitkovosti. Psychomotorika nepředává prožitek, pouze nabízí a ukazuje cestu.
Posuzování vlastního životního stylu u učitelek základních škol
Řehulka, Evžen ; Řehulková, Oliva
Ve studii je popsán výzkum životního stylu učitelek základních škol (n=216). Šetřením bylo identifikováno 14 typů životního stylu a určena jejich podmíněnost prostředím, výchovou a sebevýchovou. Ukázalo se, že nejčastější jsou životní styly, které byly charakterizovány jako výkonové a reflexivní, přičemž tyto styly byly podmíněny výchovou a sebevýchovou. Většina ostatních stylů byla určena spíše faktory prostředí. Výzkum ukázal, že učitelky volí optimální životní styl k charakteru své profese a vědomě ho formují. Považujeme životní styl za důležitou kategorii v pedeutologii a jejímu výzkumu a formování by se měla věnovat pozornost v profesní přípravě a také při analýze kariéry učitele.
Učitelé a zdraví 6
Řehulka, Evžen
Konference UČITELÉ A ZDRAVÍ 6 se konala v září roku 2004 v Brně a vedle našich odborníků se jí zúčastnili také zahraniční vědečtí pracovníci. Základem sborníku jsou příspěvky, které se přímo vztahují k problematice zdraví učitelů a jsou zarámovány studiemi, které buď ukazují obecně stav vědy v bádání o zdraví z jedné strany, anebo ukazují některé důsledky související s našimi hlavními otázkami, které mohou být cenné pro hlubší pochopení základního problému.
Pohybová aktivita učitelů vedoucí ke zdraví
Blahutková, M. ; Řehulka, Evžen ; Cacek, J.
Příspěvek se zabývá rozborem poznatků a zkušeností z oblasti péče o duševní hygienu a zdraví učitelů na základních a středních školách. Vychází z Výzkumného záměru MŠMT Učitelé a zdraví, jehož řešitelem je Pedagogická fakulta MU v Brně. Přestože péče o duševní zdraví žáků patří do základních zásad učitelské veřejnosti, péči o svoje duševní zdraví zcela opomíjeli. Všichni učitelé přitom uváděli potíže s regulací napětí a uvolnění v průběhu celého roku.
Učitelé a optimismus
Řehulka, Evžen
Studie se zabývá osobností učitele, zejména ve vztahu ke zvládání zátěží. Mezi tzv. nárazníkovými faktory (buffery) je také studován optimismus, buď jako výraz vlastností osobnosti nebo jako životní zaměření v kontinuu optimismus pesimismus. Je použita teorie naučeného optimismu (learned optimism) M. Seligmana a jeho dotazníku při studiu učitelů, kdy se ukázalo, že ve výkladovém rámci optimismu neukazují učitelé obecně žádné mimořádné hodnoty.
Učitelé a zdraví 4
Řehulka, Evžen ; Řehulková, Oliva
Publikace Učitelé a zdraví 4 prezentuje 22 příspěvků, které se přímo vztahují k problematice zdraví učitelů a jsou zarámovány studiemi, které buď ukazují obecně stav vědy v bádání o zdraví z jedné strany, anebo ukazují některé důsledky související s našimi hlavními otázkami, které mohou být cenné pro hlubší pochopení základního problému
Výskyt depresivních symptomů u adolescentů: vliv věku a pohlaví,souvislosti s osobnostními charakteristikami a s percepcí rodinného prostředí
Macek, Petr ; Řehulková, Oliva ; Řehulka, Evžen
Dvě kohorty respondentů, mladší (12 let, soubor 441 adolescentů, 187 chlapců, 254 dívek) a starší (16 let, soubor 325 adolescentů, 130 chlapců, 195 dívek) kompletovali řadu dotazníkových metod, mimo jiné The Center for Epidemiologic Studies Depression Scale (CES-D). Potvrdil se předpoklad, že depresivní syndromy adolescentů jsou výsledkem jak vlivů osobnosti, tak vlivu psychosociálních (vztahových charakteristik). Zřetelně se ukazuje vliv neuroticismu - míra lability lineárně souvisí s mírou depresivity, vliv extraverze není jednoznačný. Silný je vliv optimismu, značný význam má celkové pozitivní sebehodnocení (self-esteem).Pozitivní vztahy s rodiči, manifestované vřelostí a podporou mají značný význam po celé období adolescence - jejich vliv se s věkem výrazně neoslabuje
Selfmanagement učitele
Řehulka, Evžen
Studie se zabývá aplikací problematiky selfmanagementu, který je rozvíjen především v ekonimickém prostředí, na učitelskou profesi. Selfmanagement chápaný jako sebeřízení, event. sebevýchova, může být zajímavým a originálním východiskem pro studium učitelství. V rámci těchto myšlenek je proveden orientační výzkum učitelek základních škol, kde se ukázalo, že učitelky jsou schopny užitečně využívat hlavních idejí selfmanagementu a uvědomují si cíle v sebevzdělávání i v sebevýchově, a rovněž diference mezi stanovenými cíly a reálnými dovednostmi v této oblasti, přičemž největší úkoly v selfmanagementu nacházejí v oblasti rozvoje osobnosti.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 29 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
4 Řehulka, E.
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.