|
Rokoková móda na portrétech šlechtičen z českých zemí a jejich vizuální sebeprezentace
Vlášková, Jana ; Šedivá Koldinská, Marie (vedoucí práce) ; Kutílková, Dagmar (oponent)
Tato bakalářská práce zkoumá rokokový oděv šlechtičen v českých zemích na základě reprezentačních portrétů a dalších dobových maleb. V první části sumarizuje s využitím sekundární literatury základní fakta vývoje rokokové mody. Další část charakterizuje portrét jako historicky pramen. Poslední, stěžejní část předkládá podrobné popisy portrétů a dokumentuje univerzální i specifické rysy dámské mody. Výsledkem je souhrn typických znaků rokokového oděvu šlechtičen v českých zemích od třicátých do osmdesátých let 18. století.
|
|
Identita ve věku internetové komunikace
Píšl, Radek ; Duffková, Jana (vedoucí práce) ; Sládek, Jan (oponent)
Předkládaná diplomová práce je přehledovou studií usilující o popis základních konceptů sociologických teorií identit a zároveň pro tyto teorie relevantních konceptů z oblasti sociologického zkoumání Internetu. Nejprve jsou představeny základy teorií identit, tak jak byly zformulovány autory symbolického interakcionismu v první polovině 20. století. Následně jsou podrobněji popsány klíčové body teorií individuálních a kolektivních identit a v této souvislosti je připomenuta rovněž teorie sociální konstrukce reality, která vysvětluje propojení mezi individuální a kolektivní rovinou analýzy. Nakonec jsou v práci probírány koncepce reflektující vztah individuálních identit a internetové komunikace, zejm. v rámci tzv. virtuálních komunit, a rovněž jsou představeny koncepce, jež se snaží charakterizovat úlohu Internetu v procesech formování kolektivních identit.
|
|
Akulturační strategie v hudebních sebeprezentacích cizinců v České republice
Skořepová, Zita ; Jurková, Zuzana (vedoucí práce) ; Stavělová, Daniela (oponent)
V České republice provozují hudbu příslušníci různých cizineckých menšin, kteří se ve svých vystoupeních explicitně identifikují se svojí etnicitou a s oblastí svého původu. Hudebníci poukazují na to, že sami pocházejí například z Kuby, Ukrajiny anebo obecněji ze "Střední Asie" a hudba, kterou publiku nabízejí, je představována jako "kubánská", "ukrajinská lidová" či "středoasijská tradiční". Předmětem zkoumání jsou jednotlivé koncerty, chápané jako hudební události - performance - s určenými pravidly jednání interagujících účastníků. V Goffmanově duchu je jednání zkoumaných hudebníků během těchto událostí pojímáno jako sebeprezentace, jejíž význam určují repertoár, místo a příležitost konání, druh publika atd., jakožto "nosiči znaků". Z výzkumu vyplývá, že hudebníci ve svých sebeprezentacích různými způsoby vyjadřují kdo jsou, odkud pocházejí a rozličně představují (nejen) hudební kulturu vlastního původu. Inspirujíc se modely akulturačních strategií Johna W. Berryho (Berry et al., 1997), se na základě faktorů určujících charakter aktivit hudebníků z řad cizineckých menšin pokouším určit akulturační strategie odrážející se v jejich hudebních sebeprezentacích: kdy je možné pozorovat jednání odpovídající principům integrace anebo separace na druhou stranu? Jak se hudebníci s tou či onou strategií...
|
|
Společenská a kulturní interpretace fotografie
Makovcová, Hana ; Balon, Jan (vedoucí práce) ; Kotík, Michal (oponent)
Bakalářská práce Společenská a kulturní interpretace fotografie se zabývá společenskými aspekty fotografie, především způsobem jejího čtení, spojitostí se sociálními vědami a proměnami funkce od svého vzniku až po současnou dobu, zejména ze vztahu k individuálnímu pojímání fotografie. Text krátce nastiňuje definici fotografie jakožto technického obrazu a s ní spojeného fotografického gesta a uvádí nás do možností jejich sociologického zkoumání pomocí vizuální sociologie skrze vizuální sociologické fakty. Ukazuje fotografii jako formu společenského rituálu, nástroje zachování přítomnosti a stvrzení skutečnosti i prostředku moci. Předkládá dopady technické reprodukce na masové šíření obrazu a tím způsobené změny ve vztahu k obrazu. Ukazuje proměnu analogové fotografie archivované v rodinných fotoalbech, coby prostředku uchování rodinné paměti a biografie, na fotografii digitální, která nabývá nové funkce sebeprezentace především díky novému způsobu archivace ve virtuálním prostředí sociálních sítí a předkládá s tím spojenou teorii individualizace.
|
|
Sebeprezentace pomocí vzhledu
Smoljaková, Natálie ; Holeček, Tomáš (vedoucí práce) ; Martinová, Marta (oponent)
Tato práce se zabývá dvěma otázkami. První z nich je ta, do jaké míry lze prezentovat vlastní představu o sobě samém pomocí takových prvků jako je způsob oblékání, způsob držení těla, výraz tváře a celkový vzhled. Zkoumá, do jaké míry a u jakých vlastností dochází ke shodě nebo k rozporu mezi hodnotícími a do jaké míry se tato představa shoduje s vlastní představou hodnocených jedinců. Druhým úkolem této práce bylo prozkoumat, zda existuje shoda v tom, co je vnímáno za nositele významů vyvolávající dané dojmy a zda jsou tyto prvky vnímány jako znaky stejného, nebo alespoň přibližně stejného významu a pokud dochází k nějakým rozdílům ve vnímání nositelů významů, jak a v jakých případech se tomu děje, co dané prvky nebo jedince spojuje.
|
|
Sebeprezentace fotografické tvorby: projekt vzdělávací akce
Horáček, Michal ; Smékalová, Lucie (vedoucí práce) ; Kateřina, Kateřina (oponent)
Bakalářská práce s názvem "Sebeprezentace fotografické tvorby: projekt vzdělávací akce"
si klade za cíl vytvořit konkrétní projekt vzdělávací akce pro určitou skupinu studentů. Obsahuje návrh vzdělávací akce, která bude rozdělena do čtyř bloků přednášek, prezentací, workshopů a diskusí. Hlavním tématem vzdělávací akce je umění správné sebeprezentace. Konkrétně budou bloky zaměřeny na zlepšení schopností a dovedností nezbytných k úspěšné prezentaci vlastního portfolia studentů, bude se proto věnovat práci s programy Microsoft PowerPoint a Adobe Bridge, schopnostem efektivního výběru fotografií a ostatních mediálních děl, korektnímu vystupování před publikem i zásadám prezentování a zanechání dobrého dojmu. Je určen pro studenty třetího a čtvrtého ročníku oboru Užitá fotografie
a média na Vyšší odborné škole grafické a Střední průmyslové škole grafické v Praze 1. Projekt vzdělávací akce je vytvořen v souladu s teorií tvorby vzdělávacích akcí, která
je shrnuta a popsána v první části bakalářské práce.
|
| |
|
Emil František Burian. Sebeprezentace, reprezentace a paměť
STŘELBOVÁ, Tereza
Předkládaná diplomová práce rozkrývá postupy utváření obrazu divadelního režiséra, hudebního skladatele, publicisty a dramatika Emila Františka Buriana ve třech klíčových okruzích. První objasňuje principy sebeprezentace a volbu charakteristických prostředků pro budování svého vnějšího obrazu v kontextu proměn osobních postojů i společenského vývoje 30. - 50. let 20. století. Druhá rovina zasazuje Emila Františka Buriana do souřadnic kulturní politiky komunistického režimu a sleduje způsoby konstrukce veřejného obrazu reprezentanta oficiální socialistické kultury. Obě roviny vychází především z detailní analýzy Burianovy divadelní činnosti, rozhlasových aktivit a článků v odborném i společenském tisku. Třetí rovina kvalifikační práce věnuje pozornost problematice tvorby individuální paměti a systematickému úsilí o budování "kultu osobnosti" E. F. Buriana. Interpretací biografií a vzpomínek herců, režisérů, novinářů i politiků se pokouší profilovat profesní i soukromý život tohoto umělce.
|
|
Antické motivy ve světě posledních Rožmberků
KINDLMANN, Petr
Práce pojednává o způsobech sebeprezentace posledních Rožmberků. Ti využívali reprezentaci kvůli podpoře své politické funkce. Studovanými prameny jsou oslavné básně a výzdoba rožmberských sídel, které sloužily jako prostředek k vyjádření ctností renesančního velmože. Předkládaná studie sleduje, které antické motivy byly využívány rožmberské propagandě. Snaží se zachytit i pohled konkrétních jedinců na vybrané antické motivy, kterými se členové rodu červené pětilisté růže prezentovali. Starověká exempla uváděla Rožmberky jazykem symbolické komunikace jako křesťanské rytíře.
|
| |