Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 47 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Práce s kontroverzními tématy ve výchově k občanství na příkladu tématu gender a stereotypy.
Margolienová, Kristína ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Lánský, Ondřej (oponent)
Diplomová práce se soustředí na výuku kontroverzních témat jako součást výchovy k občanství. Cílem práce je zjistit využívání kontroverzí ve výuce a analyzovat aplikaci různých metod v práci s kontroverzemi. V první části jsou vymezena teoretická východiska diplomové práce a důležitost využívání kontroverzí ve výuce. Dále je představeno jejich zakotvení v kurikulárních dokumentech, základní psychologické teorie vývoje morálky a myšlení. Poté jsou představeny metody, které mohou být pro práci s kontroverzemi nápomocné. Praktická část objasňuje metodologická východiska diplomové práce a navrhuje konkrétní vyučovací hodinu k tématu gender a stereotypy. Výzkumná sonda proběhla ve dvou třídách druhého stupně základní školy formou zúčastněného pozorování a strukturovaným rozhovorem s vyučujícími výchovy k občanství daných tříd. Výsledky naznačují určité rozdílnosti v kompetencích žáků, kteří se s kontroverzními tématy ve výuce setkávají, a mezi těmi, kterým jsou kontroverze cizí. KLÍČOVÁ SLOVA kontroverze, průřezová témata, výchova k občanství, gender, stereotyp
Poznávání regionální historie Kralupska prostřednictvím projektového vyučování ve výchově k občanství a dějepisu
Varhaníková, Simona ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Županič, Jan (oponent)
Diplomová práce se zabývá regionálními dějinami a jejich začlenění do výuky prostřednictvím projektové metody. Cílem práce je vytvořit návrh projektu na základě teoretických poznatků získaných z odborných publikací. Projekt bude realizován v rámci výuky výchovy k občanství a dějepisu na druhém stupni základní školy. V první části práce je vymezen pojem regionální dějiny a jeho zakotvení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy, přičemž pozornost je věnována interdisciplinárním vazbám mezi výchovou k občanství a dějepisem. Následně jsou zachyceny regionalistické poznatky nezbytně nutné k realizaci projektu. Tato část je rozdělena na několik historických etap s důrazem na období druhé světové války kvůli dostatečným informacím k přípravné fázi projektu. Další kapitola informuje o projektovém vyučování, jeho historickém vývoji, jednotlivých fázích projektu a rozlišení mezi tematickou a projektovou výukou. Předloženy jsou i pozitiva a negativa projektového vyučování. Závěrečná část diplomové práce předkládá návrh didaktického projektu a blíže popisuje dílčí didaktické postupy směřující k realizaci navrhovaného projektu. Výsledný navržený projekt "Střípky našeho města" je určený pro žáky šesté a deváté třídy na základních školách v Kralupech nad Vltavou, jehož výstupem je putovní výstava...
Využití kinematigrafické tvorby věnované holocaustu při výuce výchovy k občanství a dějepisu
Pinc, Benedikt ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Dvořáková, Michaela (oponent)
Práce se snaží zodpovědět otázku, zda film představuje vhodnou didaktickou pomůcku při výuce o holokaustu. Nejprve se zabývá problematikou holokaustu a tím, jak o něm vyučovat. Holokaust zde není nahlížen pouze jako historická událost, ale především jako specifický projev moderní společnosti. Redukce na historický fakt by vedla k opominutí zásadních etických a sociálních tematických přesahů, které v sobě holokaust nese. Proto navrhuji vyučovat o holokaustu nejenom v hodinách dějepisu, ale také v hodinách výchovy k občanství. Další část navazuje na to, že jako jedna z vhodných metod výuky o holokaustu se nabízí využití filmové tvorby. Pracuje se zde nejprve s tezí, že film nezobrazuje skutečnost, ale je určitou reflexí skutečnosti. Dále je zaměřena pozornost na fenomén paměti, neboť paměť je něco, co vytváří určitý rámec našeho uvažování a myšlení. Při výuce se musí zohlednit právě to, že film jako produkt kulturní paměti vychází vždy z určitého referenčního rámce paměti, na jejímž utváření se ale zároveň také podílí. Po rozebrání konkrétních didaktických i legislativních otázek spojených s médiem filmu ve výuce došlo na závěr práce k propojení získaných poznatků a vytvoření několika ukázkových hodin k tématu holokaust. Na základě toho je možné tvrdit, že film představuje vhodný prostředek k...
Výuka výchovy k občanství na českobudějovických základních školách
HŘÍDELOVÁ, Kristýna
Diplomová práce Výuka výchovy k občanství na českobudějovických základních školách se zaměřuje na aktuální stav vyučování předmětu výchova k občanství na základních školách v Českých Budějovicích. Teoretická část se zabývá systémem kurikulárních dokumentů, analýzou Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a jeho následnou komparací s jednotlivými školními vzdělávacími programy na vybraných českobudějovických základních školách. Praktická část představuje rozhovory se čtveřicí učitelů, vyučujících předmět výchova k občanství na vybraných základních školách v Českých Budějovicích. Jedná se o následující základní školy: ZŠ a MŠ Kubatova, Základní škola Matice školské, Církevní základní škola a ZŠ a MŠ J. Š. Baara.
Analýza podkladů pro vzdělávání o českém politickém systému
Černý, Jakub ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Veselý, Arnošt (oponent)
Analýza podkladů pro vzdělávání o českém politickém systému (Bakalářská práce) Autor: Jakub Černý Abstrakt: Bakalářská práce analyzuje české kurikulární dokumenty a učebnice pro základní a gymnaziální vzdělávání zaměřené na výklad o českém politickém systému; snaží se tak odpovědět na otázku, jak tyto dokumenty informují o českém politickém systému, zda o něm informují v logice Ústavy ČR a zda podávané informace nemohou přispívat k tvorbě miskonceptů o českém politickém systému.
Národní divadlo ve výuce výchovy k občanství na II. stupni základní školy
HLAVÁČKOVÁ, Petra
Práce je zaměřena na výuku týkající se Národního divadla v předmětu výchova k občanství a zjištění postojů žáků II. stupně základní školy k Národnímu divadlu, jakožto symbolu české národní identity a kulturního dědictví. V první části jsou obecně popsány kurikulární dokumenty na státní i školní úrovni, přičemž následuje analýza konkrétních školních vzdělávacích dokumentů vybraných základních škol ve vztahu ke zvolenému tématu. V druhé části práce je přiblížena historie a symbolický význam Národního divadla a současná organizační struktura této instituce. Ve třetí části jsou shrnuty výsledky dotazníkového šetření na vybraných základních školách spolu s vyhodnocenými odpověďmi respondentů, se kterými byl proveden rozhovor.
Počítačové hry, občanské kompetence a výchova k občanství
ŽÍLA, Miloslav
Hraní videoher se stává stále populárnější aktivitou mladých generací. Mnohokrát již byla diskutována potenciální škodlivost těchto her, ale dosud bylo jen málo řečeno o jejich roli v procesu učení. Cílem této práce je zmapovat situaci na poli her a pokusit se přiblížit možné využití videoher ve výchově k občanství. První část práce bude zaměřena na samotné videohry: prozkoumá zdroje jejich popularity, představí jejich typologie a stručnou historii. Druhá část práce se bude věnovat hráčské komunitě a občansky vzdělávacím aspektům her. Autor se zde zaměří na to, jak hráči spolu jednají, zda dokáží spolupracovat a vzájemně komunikovat jak ve hře, tak mimo ní, přiblíží také žádoucí kompetence, které mohou hry buď podporovat, nebo přímo dítě naučit. Ve třetí části bude pojednáváno o konkrétním využití her jako možné pomůcky při výuce.
Využití programu Filozofie pro děti ve výuce žáků ve věku 12 - 14 let
BRAUNOVÁ, Kateřina
Diplomová práce se zaměřuje na popis současného stavu českého školství. V první řadě představuje cíle a pojetí základního vzdělávání v České republice a přibližuje požadavky rámcově vzdělávacích programů. Blíže popisuje důležitost klíčových kompetencí a cíle vzdělávacího oboru Výchova k občanství. V další části pak diplomová práce představuje program Filozofie pro děti, jehož principy do značné míry korespondují s cíli základního vzdělávání, a z toho důvodu se jeví jako vhodný nástroj pro výchovu a vzdělávání žáků. Empirická část pak nabídne konkrétní model výuky vystavěný na základech Filozofie pro děti a posoudí jeho vhodnost při naplňování cílů vzdělávacího oboru Výchova k občanství.
Fenomén uprchlictví a možnosti jeho využití v interaktivní výuce
ŠONKOVÁ, Eva
Předkládaná diplomová práce je zaměřena na fenomén uprchlictví a jeho zařazení do problematiky mezinárodní migrace jako takové, přičemž zájem je upírán zejména k imigraci ze třetích zemí do Evropské unie s akcentací na Českou republiku. V tomto kontextu je pojednáno o příčinách vzrůstající tendence počtu žadatelů o mezinárodní ochranu a ekonomických migrantů, ale zároveň také o odezvách, které tato skutečnost vyvolává. Pro přiblížení charakteru multietnického soužití v české společnosti jsou na jedné straně uvedena sekundární empirická data nastiňující současnou situaci vztahu majority k etnické a národností pluralitě vzhledem k uprchlické krizi, a determinanty působící na utváření rozličných postojů obyvatelstva na straně druhé. V neposlední řadě je prostor ponechán vybraným metodám interaktivní výuky a na nich založeném didaktickém materiálu, jenž je využitelný při vyučování kontroverzního tématu uprchlictví v hodinách výchovy k občanství.
Kontroverzní témata jako součást výuky na prvním stupni ZŠ
Radecká, Lenka ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá probíráním kontroverzních témat či problémů v rámci výuky na prvním stupni základních škol. Hlavními cíli této práce je zjistit, proč je vhodné začleňovat tato témata do výuky, jestli je vůbec možné zabývat se jimi i s dětmi mladšího školního věku a jak taková témata lze v rámci výuky probírat. Teoretická část práce začíná vymezením pojmu kontroverzní téma (KT), dále se věnuje vývojovým předpokladům dětí pro zabývání se jimi, souvislostí KT s výchovou k občanství a s globálním rozvojovým vzděláním a metodám, kterými lze KT probírat. Dotazníkovým šetřením a rozhovorem bylo v rámci empirické části zkoumáno, zda učitelé do výuky začleňují KT, proč a jakým způsobem. klíčová slova: kontroverzní téma / problém, globální problém, aktuální problém, průřezová témata, primární vzdělávání, výchova k občanství, globální rozvojové vzdělávání, Filosofie pro děti

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 47 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.