Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 116 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
OSV jako jedna z možností realizování primární prevence
Říhová, Ivana ; Valenta, Josef (vedoucí práce) ; Švandová, Martina (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na možnost využití Osobnostní a sociální výchovy při realizování efektivní primární prevence na základních školách. Po teoretickém rozpracování primární prevence a Osobnostní a sociální výchovy v první části práce je v druhé části představen a rozebrán návrh modelu dlouhodobé nespecifické primární prevence, který je založen zejména na činnosti školního metodika prevence. V této části práce jsou také rozebrány požadavky na činnost školního metodika prevence i úskalí představovaného návrhu modelu primární prevence. Poslední kapitola představuje podpůrný výzkum, který probíhal na čtyřech pražských základních školách. Na nich bylo provedeno pozorování výuky Osobnostní a sociální výchovy, rozhovor s jejím vyučujícím a analýza Minimálního preventivního programu dané školy.
Využití biblioterapie v prevenci sociálně patologických jevů u adolescentů
Štýsová, Aneta ; Valešová Malecová, Barbara (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent)
ŠTÝSOVÁ, A. Využití biblioterapie v prevenci sociálně patologických jevů u adolescentů. Diplomová práce. Praha: Katedra speciální pedagogiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze. Vedoucí práce: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D., 2021, 108 s. Diplomová práce Využití biblioterapie v prevenci sociálně patologických jevů u adolescentů se zaměřuje na využití biblioterapie jako terapeutického nástroje pro prevenci sociálně patologických jevů, konkrétně zneužívání návykových látek. Cílovou skupinou jsou dospívající studenti s určitou formou sociálního znevýhodnění. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. První část je teoretická a zmiňuje důležité vývojové mezníky, které mohou souviset s problematikou zneužívání návykových látek u adolescentů. Vymezuje také základní teoretická východiska prevence sociálně patologických jevů a jejich legislativní zakotvení. Dále shrnuje základní poznatky o biblioterapií a možná specifika jejího využití u dospívajících. Druhá část je praktická a jejím cílem je vytvořit návrh uceleného biblioterapeutického programu pro prevenci zneužívání návykových látek a následně zjistit v rámci akčního výzkumu jeho vliv na studenty. Součástí výzkumu je také zhodnocení využití nové metody v praxi. Výsledky výzkumu ukazují na biblioterapii jako na vhodný...
Problémy adolescentů z dětského domova při studiu SOŠ
Potůčková, Klára
Bakalářská práce je zaměřena na problémy adolescentů z dětského domova při studiu na středních odborných školách. Hlavním cílem práce je zjistit a popsat příčiny jak osobních, tak i studijních problémů mladistvých, a to zejména v oblasti vzdělávání. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Cílem teoretické části je definovat pojem adolescent, ústavní výchova, její členění a formy dalších výchov a péčí. Ve své práci chci nastínit a nejvíce se zaměřit na život a vzdělávání adolescentů vychovávaných především v dětských domovech. Také popsat problémy mladistvých a způsoby řešení jejich problémů především ve sféře vzdělávání. Dále bude popsáno, u koho adolescenti hledají pomoc, při řešení svých problematických situací, které se týkají nejen vzdělávání. Použitou metodou při zpracování teoretické části je studium odborných literárních zdrojů, studií, tvorba výpisků, jejich analýza, srovnání a následná syntéza. Materiálem jsou odborné publikace a časopisné články. V praktické části je cílem práce zjistit celkový vztah adolescentů ke škole, poukázat a upozornit na problémy počínající i na problémy dlouhodobé, vztah ke vzdělávání, učitelům a třídnímu kolektivu. Zaměřuje se také na přátele, oblíbené či neoblíbené školní předměty, sebehodnocení, motivaci k učení nebo prostor k učení v dětském domově. V bakalářské práci využívám kvalitativního metodologického přístupu. Nástrojem k sběru dat je polostrukturovaný rozhovor. Informanty tvoří adolescenti z nejmenovaného dětského domova v Jihomoravském kraji, kteří studují na střed-ních odborných školách. Získané informace budou zpracovány za využití metody otevřeného kódování.
Příčiny umístění dětí do dětského domova
Pauliová, Eva ; Šotolová, Eva (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Práce se zabývá analýzou sociálně patologických jevů v kontextu umísťování dětí do dětských domovů. Zkoumá příčiny těchto jevů a možné způsoby prevence. Nejprve je stručně popsána charakteristika a historie ústavní výchovy v České republice. Dále se práce věnuje vzniku sociálně patologických jevů obecně na základě vnějších a vnitřních příčin v životě jedince. Následuje podrobná analýza konkrétních sociálně patologických jevů v rodinách a jejich vlivu na vývoj dítěte. Volby těchto kapitol vycházejí ze zjištěných příčin umístění dětí v Dětském domově Dolní Počernice. Na závěr teoretické části práce jsou uvedeny možnosti podpory rodin, jako způsobu prevence umisťování dětí do náhradní výchovné péče. Zejména je popsána metoda Housing first a její pilotní testování v Brně, které mělo pozitivní dopad na zlepšení kvality života rodin účastnících se projektu Praktická část byla realizována formou kvantitativního šetření, a to analýzou spisové dokumentace 61 dětí z Dětského domova Dolní Počernice v červnu roku 2018. Zaměřuje se zejména na příčiny umístění do náhradní výchovné péče, podmínky v rodině a zájem rodičů a o kontakt s dítětem. Hlavním zkoumaným jevem bylo umístění dětí do náhradní výchovné péče ze sociálních důvodů. Jednotlivé body šetření jsou zpracovány formou grafu. Závěr se věnuje reflexi...
Vývoj financování služeb sociální prevence pro rodiny s dětmi
HRUBEŠOVÁ, Nikola
Nosným cílem mé bakalářské práce bylo soustředit se na zmapování vývoje financování služeb sociální prevence pro rodiny s dětmi. Základní aspekt stanoveného cíle tvořilo zjištění, jakým způsobem se vyvíjela dotační řízení alokovaná do oblasti sociálních služeb pro rodiny s dětmi. K zjištění potřebných údajů byla využita sekundární analýza dat, která se týkala zejména dat obsažených v dokumentech o dotačních řízeních MPSV ČR, Jihočeského a Středočeského kraje, kdy údaje za oba uvedené kraje byly dostupné. Na financování sociálních služeb pro rodiny s dětmi, v konkretizované podobě, pak poukazují zpracované tabulky, které tvoří část mé bakalářské práce. Svoji pozornost jsem zde soustředila na čtyři organizace v Jihočeském kraji, které se orientují na práci s dětmi a rodinami. Následně jsem rovněž pracovala s registrem poskytovatelů sociálních služeb MPSV ČR, kde byla vybrána zařízení, která jsou zařazena do služeb sociální prevence, kde jsou poskytovány služby pouze rodinám s dětmi. Poté jsem svoji pozornost soustředila na azylové domy pro matky s dětmi, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, nebo sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi. Se svým výzkumem jsem se dále orientovala na služby sociální prevence pro rodiny s dětmi ve Středočeském kraji. Úvodní část mé bakalářské práce je zejména zaměřena na definování pojmů z oblasti sociálních služeb a na charakteristiky dalších podstatných pojmů, které se sociálními službami souvisí. V další části se zaměřuji na rodinu s dětmi, práci s rodinou, která je ohrožena sociálně patologickými jevy. V následujících kapitolách mé bakalářské práce jsou popsány některé druhy sociálně patologických jevů, které mohou nastat v rodině, jako je například záškoláctví u dětí nebo vliv rodiny, která působí výrazně deformujícím způsobem na dětský vývoj. V poslední části mé bakalářské práce zpřehledňuji způsob financování sociálních služeb z hlediska dotací z krajů České republiky a z hlediska dotací ze státního rozpočtu. Závěrečná část poslední statě bakalářské práce je věnována bližšímu popisu jednotlivých tabulek, kde jsou zpřehledněny jednotlivé organizace Jihočeského kraje a je zde rovněž věnována bližší pozornost Středočeskému kraji
Preventivní aktivity v rámci sociální práce s rizikovou mládeží a jejich realizace v NZDM Salesiánského střediska mládeže v Českých Budějovicích
VELTRUBSKÁ, Jana
Diplomová práce je zaměřena na preventivní aktivity v rámci sociální práce s rizikovou mládeží a na jejich realizaci v rámci NZDM (Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež) SaSM-DDM ČB (Salesiánské středisko mládeže-dům dětí a mládeže v Českých Budějovicích). Cílem diplomové práce je na základě výzkumu a dostupných literárních pramenů zmapovat vývoj preventivních aktivit v NZDM při SaSM - DDM ČB, jejich funkčnost a následky v účinnosti na sociální prostředí a sociální fungování klientů NZDM. Výzkum práce byl proveden kvalitativní metodou, pomocí polostrukturovaného rozhovoru. V rámci práce je specifikován pojem nízkoprahovost, se zaměřením na NZDM. Dále práce definuje téma prevence sociálního selhání a preventivní aktivity směřované od zaměstnavatele směrem k zaměstnancům. V práci se také uvádí sociálně patologické jevy, které se vyskytují u cílové skupiny NZDM při SaSM - DDM ČB. Také je pojednáváno o cílové skupině NZDM při SaSM - DDM ČB v kontextu životní situace. V neposlední řadě se v práci vyskytují etická dilemata, která souvisejí s preventivními aktivitami, či například se zákonnou povinností NZDM. V rámci práce bylo zmapováno téměř celé období fungování NZDM při SaSM-DDM ČB a došlo se k závěru, že se preventivní aktivity stále rozvíjejí a reagují na potřeby klientů.
Využití volného času dětí na 1. stupni základních škol jako prevence sociálně patologických jevů
Šafaříková, Karolína ; Žáčková, Hana (vedoucí práce) ; Čedík, Miloslav (oponent)
Bakalářská práce je zaměřená na téma sociálně patologické jevy a volný čas. Vymezuje souvislost mezi vznikem společensky nežádoucích jevů a trávením volného času žáků prvního stupně základní školy. Práce popisuje volný čas, jeho význam a využití, prostředí působící na dítě a nejčastější sociálně patologické jevy v období mladšího a středního školního věku. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda má vliv způsob trávení volného času na rizikové chování, které bylo zjišťováno dotazníkovým šetřením.
Psychická odlišnost romských dětí staršího školního věku od jejich vrstevníků a dopad na jejich výchovu
MEDLÍNOVÁ, Olga Izabela
Práce se zabývá odlišností romských dětí staršího školního věku od jejich vrstevníků z majority a tím, jaký má dopad na jejich výchovu. Zaměřuje se podrobně na historii a kulturu Romů, vysvětluje hodnotový systém této minority a zhodnocuje její silné a slabé stránky. Zaměřuje se i na děti staršího školního věku, na jejich prožívání dospívání a pohled společnosti na tuto cílovou skupinu. Práce se dotýká i vztahu Romů k víře nebo tím, jak členové tohoto etnika tráví svůj volný čas. Práce poodkrývá hierarchii v romské rodině a rozdílnou výchovu dětí oproti výchově v rodině z majority. V neposlední řadě práce poukazuje na fakt, že je k romskému dítěti potřeba přistupovat s ohledem na jeho romství. Přínos této práce vidím v tom, že jsem poodhalila problém vzdělávání romských dětí staršího školního věku. Zjistila jsem, že se touto problematikou zabývají autoři z celého světa. Domnívám se, že tato práce může čtenáři pomoci nahlédnout do problematiky vzdělávání romských dětí a lépe tyto děti pochopit.
Dítě ze sociálně znevýhodněného prostředí v mateřské škole
CHVALKOVSKÁ, Šárka
Bakalářská práce si klade za cíl zjistit vliv výchovného prostředí mateřské školy na utváření dítěte ze sociálně znevýhodněného prostředí. Dále zjistit motivaci rodičů těchto dětí k docházce dítěte do mateřské školy a naplnění jejich očekávání. Teoretická část se věnuje tématům jako je sociální znevýhodnění, rodina, důvod vzniku sociálně patologických jevů i deprivace a význam mateřské školy v životě předškolního dítěte. V praktické části jsou prezentovány výsledky kvalitativního šetření, které je realizováno formou rozhovorů s rodiči těchto dětí a dále metodou pozorování chování dětí a jeho proměny v průběhu docházky do mateřské školy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 116 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.