|
Analýza vývoje centrálního bankovnictví v Rakousku
Karásková, Kamila ; Revenda, Zbyněk (vedoucí práce) ; Vocelková, Soňa (oponent)
Cílem diplomové práce je analyzovat nejvýznamnější faktory, jež ovlivnily vývoj rakouské centrální banky. V prvních dvou kapitolách je detailně popsán vznik centrální banky v roce 1816, její postavení a hlavní úkoly, včetně analýzy sporu o nezávislost mezi centrální bankou a ministerstvem financí, jež neoprávněně zasahovalo do fungování banky. Následuje rozbor událostí, které zásadně ovlivnily vývoj národní banky v 19. a na počátku 20. století: krach na vídeňské burze, Rakousko-uherské vyrovnání, měnová reforma, rozpad monarchie a následná měnová odluka. Meziválečná situace z pohledu centrální banky je náplní čtvrté kapitoly. Ke stěžejním tématům závěrečné kapitoly patří popis změn v právních aktech týkajících se národní banky, politika ?tvrdé měny? či prointegrační úsilí, jež vyústilo v členství v Evropské, resp. Evropské měnové unii a v zavedení jednotné měny euro.
|
|
Komparace poplatkové politiky bank v České republice, na Slovensku a v Polsku
Kuklová, Petra ; Dvořák, Petr (vedoucí práce) ; Tuček, Miroslav (oponent)
Práce se zaměřuje na analýzu a srovnání bankovních poplatků průměrného retailového klienta v České Republice. V úvodních částech jsou představeny události související s tématem bankovních poplatků v České republice jako snaha ministerstva financí uzákonit některá pravidla, žaloby na banky, anketa o nejabsurdnější poplatek a samozřejmě názory představitelů bank. Dále jsou zde popsány bankovní sektory Česka, Slovenska a Polska z hlediska struktury ( počet bank, podíl zahraničního kapitálu) a ziskovosti. Samotná analýza je provedena ve všech třech zemích v prvé řadě z pohledu průměrného českého klienta používajícího běžný účet a služby s ním související. Uvedeny jsou také některé údaje pro méně a více aktivního klienta. Výsledné náklady jsou posléze porovnány navzájem v absolutních hodnotách a ve vztahu k průměrné mzdě a srovnány s analýzou ?World Retail Banking Report? a slovenskou studií ?Porovnanie ročných nákladov na vedenie bežných účtov vo vybraných európskych krajinách?. V práci docházím k závěru, že nejdražší z vybraných zemí není Česká republika ale Polsko, a to jak v absolutních hodnotách, tak v porovnání poplatků jako procenta průměrné mzdy.
|
|
Hospodaření a ziskovost bank v ČR
Ráczová, Agneša ; Janda, Karel (vedoucí práce) ; Tuček, Miroslav (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku hospodaření bank a vytváření zisku. Věnuje se hospodaření jednak z teoretického hlediska, popisuje faktory, které ovlivňují ziskovost bank. Lehce nastíní i problematiku poplatků a úroků z úvěrů. Zabývá se i řízením banky z teoretického hlediska. Cílem je předložit poznatky v této oblasti a zjistit, zda jsou české banky ziskové a konkurenceschopné. Ve výzkumné části jsme pro tento účel využili srovnání s bankami v Maďarsku a na Slovensku.
|
| |
|
Analysis of tools of internal communication of a bank
Beťková, Stanislava ; Bursíková, Marcela (vedoucí práce) ; Švábová, Katarína (oponent)
Práca hodnotí systém internej komunikácie banky. Poskytuje teoretické poznatky o komunikácii všeobecne, jej špecifikách v rámci podniku a o internej komunikácii - jej zásadách, použití, formách a nástrojoch používaných v praxi. Charakterizuje banku a celú finančnú skupinu, ktorej sa analýza týka. Analyzuje jednotlivé nástroje používané v procese zmeny a v súčasnosti bankou a komunikáciu v rámci celej bankovej skupiny. Obsahuje tiež vlastné návrhy a doporučenia. V práci boli vynechané strany od 43 do 76, ktoré obsahujú citlivé, interné informácie.
|
| |
|
Podpora exportu v ČR
Rejmanová, Marie ; Lukáš, Zdeněk (vedoucí práce) ; Cibulková, Iveta (oponent)
Práce se zabývá problematikou podpory exportu v ČR se zaměřením na financování a pojišťování vývozu se státní podporou. První část charakterizuje současnou koncepci proexportní politiky ČR, kterou je Exportní strategie ČR na období 2006 - 2010. Druhá kapitola se zaměřuje na dvě proexportní instituce zajišťující financování a pojišťování vývozu se státní podporou. Jedná se o Českou exportní banku a Exportní a garanční pojišťovací společnost. Je zde rozebrána nabídka produktů a služeb těchto institucí a historie jejich vzniku. Závěrečná kapitola analyzuje činnost EGAP a ČEB od roku 2000 do roku 2005.
|
|
Nezávislost centrální banky
Konečný, Bořek ; Bakulová, Stanislava (vedoucí práce)
Autor zkoumá soudobé vnímání nezávislosti centrální banky, její vymezení a formy, argumenty ve prospěch a proti nezávislosti, způsoby měření nezávislosti a vztah nezávislosti centrální banky a její odpovědnosti. V další části je analyzováno zákonné postavení Národní banky Československé (včetně Bankovního úřadu Ministerstva financí) a České národní banky s důrazem na jejich nezávislost. Pozornost je věnována zejména kontrolním mechanismům jejich činností a postavení jejich vrcholných řídících orgánů.
|
| |
| |