| |
|
Zařízení na měření výkonu spalovacích motorů
Mikulášek, Tomáš ; Klimeš, Lubomír (oponent) ; Štětina, Josef (vedoucí práce)
Cílem této práce bylo shrnutí a vývoj zařízení na měření výkonu spalovacích motorů od počátečních jednoduchých dynamometrů, až po moderní elektronická zařízení s tenzometrickou přírubou pro snímání krouticího momentu. Porovnaní jejich výhod a nevýhod tj. použitelnost, ekonomičnost, výkonnost a ovladatelnost, dále srovnání s normami zabývajícími se touto problematikou. Použití těchto zařízeni je podmíněno dodržením atmosférických podmínek stanovených normou a výrobcem.
|
|
Mechanické ztráty pohonných jednotek moderních automobilů
Vaňkátová, Kateřina ; Czakó, Alexander (oponent) ; Štětina, Josef (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou mechanických ztrát ve spalovacích motorech osobních automobilů. V následujících kapitolách jsou popsány původ a mechanismus vzniku mechanických ztrát, oblasti jejich vzniku nejen v samotném motoru, ale také v příslušenství poháněném motorem. Dále práce shrnuje současné poznání v oblasti snižování mechanických ztrát a metody určování ztrát motorů již během jejich vývoje. Úkolem práce je seznámit čtenáře nejen s problematikou vzniku mechanických ztrát, ale i s jejich významným negativním dopadem.
|
|
Termodynamika ideálních cyklů spalovacích motorů v Matlabu
Pavlíček, David ; Mauder, Tomáš (oponent) ; Štětina, Josef (vedoucí práce)
Klíčovým aspektem této práce je knihovna funkcí, jež obsahuje funkce pro výpočet ideálních cyklů spalovacích motorů. Práce je členěná do čtyř částí. V první části je úvodem stručně popsána historie a dále v první kapitole jsou pak popsány typy reálných motorů. V části druhé, kterou pokrývá kapitola druhá, se nachází popis problematiky z hlediska termodynamiky. Předposlední část se celá věnuje MATLABu. Od historického úvodu přes popis jednotlivých funkcí knihovny po příklad možného využití. V poslední části se nachází porovnání reálného cyklu spalovacího motoru s cyklem ideálním, vytvořeným za pomoci knihovny funkcí.
|
| |
|
Environmentální a zdravotní přínosy elektromobility
Sanetrník, Michal ; Bendl, Jiří (vedoucí práce) ; Hůnová, Iva (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá zdravotními a environmentálními přínosy elektromobility. Hlavním cílem této práce je popsat stávající neúnosná zdravotní a environmentální rizika emisí silničních vozidel se spalovacím motorem a zjistit, zdali elektromobily tato rizika eliminují. Dílčím cílem práce je zhodnotit efektivitu stávajících emisních regulací v automobilové dopravě. První část této rešeršní práce popisuje stávající stav znečištění vnějšího ovzduší, zdroje znečištění, expozici a zdravotní dopady obyvatel. Druhá část je věnována elektromobilům a automobilům se spalovacími motory a porovnává jejich zdravotní a environmentální dopady. Výstupem této práce je, že vozidla se spalovacím motorem každoročně přispívají k více než čtyřem milionům předčasných úmrtí po celém světě, urychlují globální klimatickou změnu, poškozují ozonovou vrstvu, přispívají k acidifikaci, eutrofizaci a negativně působí na vegetaci i opylovače. Z těchto důvodů je nezbytné přejít na zdravotně a environmentálně příznivější alternativu. Bateriová elektrická vozidla jsou vhodnou náhradou ve všech sledovaných bodech této práce, zejména bude-li s jejich zaváděním současně probíhat přechod na obnovitelné zdroje. Klíčová slova znečištění ovzduší, emise, předčasná úmrtí, spalovací motory, elektromobily
|
|
Mechanické ztráty pohonných jednotek moderních automobilů
Vaňkátová, Kateřina ; Czakó, Alexander (oponent) ; Štětina, Josef (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou mechanických ztrát ve spalovacích motorech osobních automobilů. V následujících kapitolách jsou popsány původ a mechanismus vzniku mechanických ztrát, oblasti jejich vzniku nejen v samotném motoru, ale také v příslušenství poháněném motorem. Dále práce shrnuje současné poznání v oblasti snižování mechanických ztrát a metody určování ztrát motorů již během jejich vývoje. Úkolem práce je seznámit čtenáře nejen s problematikou vzniku mechanických ztrát, ale i s jejich významným negativním dopadem.
|
| |
|
Vzdálená diagnostika spalovacího motoru v reálném čase
Jobánek, Vojtěch ; Beran, Martin (oponent) ; Svída, David (vedoucí práce)
V současné době se neustále zvyšuje důraz na rentabilní provoz vozidel v nákladní i osobní přepravě. Jednou ze snah je snížení neproduktivních časů řidiče i vozidla strávených údržbou a opravami. Výrazně minimalizovat tyto časy může včasná a správná diagnostika vozidla, videálním případě bez nutnosti návštěvy servisu. Vzdálená diagnostika vreálném čase včetně aplikace vyhodnocující aktuální stav vozidla představuje moderní nástroj pro efektivní využití vozidla.
|
|
Měření výkonu spalovacího motoru na válcovém dynamometru
Farka, Jan ; Ramík, Pavel (oponent) ; Štětina, Josef (vedoucí práce)
Od počátku automobilového průmyslu již uplynula spousta let a na vlastnosti vozidel i všech jeho součástí, především motoru, je kladen stále větší a větší důraz jak z hlediska bezpečnosti, tak z hlediska výkonu a ekologie. Výkon spalovacího motoru spolu s řadou dalších vlastností vozidel je měřen na válcových dynamometrech. Cílem práce je tedy popis a rozbor vyráběných dynamometrů, zkoušek, které na nich jsou prováděny, a také samotné měření výkonu spalovacího motoru na válcovém dynamometru. V závěru už je pouze uvedeno zhodnocení dopadu zkoušek na automobilový průmysl.
|