|
Podpora výuky českého jazyka prostřednictvím hudebních činností v 1. - 3. třídě
Marečková, Věra ; Kmentová, Milena (vedoucí práce) ; Dunovská, Marie (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje využití hudebních činností, které napomáhají rozvoji řeči a podpoře výuky českého jazyka v hodinách hudební výchovy v 1. - 3. třídě. Teoreticky, především z pohledu vývojové psychologie, vymezuje důležité pojmy a termíny, které se vztahují k výuce. Prakticky představuje mezipředmětové vztahy českého jazyka a dalších vyučovacích předmětů, především hudební výchovy. Hlavním cílem této práce je nabídnout náměty (hudební činnosti), které mohou pomoci při procvičování a opakování učiva slovních druhů. Součástí diplomové práce je akční výzkum korelující s výzkumem, který použila M. Kmentová ve své disertační práci. Diplomová práce tak popisuje a výzkumem ověřuje písně, vokální hry a jiné hudební činnosti, které jsou založeny na mezipředmětových vztazích českého jazyka a hudební výchovy ve shodě s RVP ZV. Akční výzkum byl realizován ve 3. třídě ZŠ (následně u stejných žáků ve 4. třídě). Diplomová práce se podílí na přípravě experimentální metodiky pro pilotní použití v širším terénním výzkumu. KLÍČOVÁ SLOVA: vývoj, kognitivní procesy, hudební činnosti, slovní druhy, vyučování, slovní zásoba, hodnocení
|
|
Plzeňská konzervatoř se zaměřením na houslové oddělení
Přibová, Marie ; Kubátová, Gabriela (vedoucí práce) ; Perglerová, Marka (oponent)
Diplomová práce "Plzeňská konzervatoř se zaměřením na houslové oddělení" se nejprve zabývá historickými souvislostmi, které jsou spojeny s významnými houslovými osobnostmi plzeňské konzervatoře. Snaží se podat ucelený přehled pedagogů, kteří na této instituci od samého počátku učili a díky svým bohatým zkušenostem přispěli k vysoké úrovni houslového oddělení. Zaměřuje se na význačné absolventy, jenž školu svými uměleckými či pedagogickými úspěchy reprezentovali a reprezentují nadále na nejrůznějších hudebních akcích u nás i v zahraničí. Nedílnou součástí diplomové práce je část věnovaná rozhovorům s pedagogy a absolventy školy. Za nejzajímavější lze označit právě ty části rozhovorů s pedagogy, kdy se věnují tomu, jaké metody používají při výuce houslové hry. Z hlediska oral history jsou jistě zajímavé i vzpomínky pedagogů na začátky s hrou na housle, obtíže studia či života.
|
|
Hudební činnosti pro děti předškolního věku
PAULŮ, Petra
Bakalářská práce se zabývá hudebními činnostmi pro děti předškolního věku. Teoretická část popisuje vztah mezi dítětem a hudbou, zkoumá, jak se hudební výchova propojuje s výchovami jinými, konkrétně popisuje a člení jednotlivé hudební činnosti. Dále pojednává o věkových kategoriích předškolního věku a o jejich konkrétním hudebním obsahu. V praktické části, která je rozdělena na tři podtémata, se nacházejí popsané praktické činnosti, jež byly v mateřské škole realizovány. Každá z nich je uzavřena reflexí, o kterou je popis činností doplněn. Tyto aktivity jsou popsány velmi podrobně a prolínají se i s činnostmi nehudebními. Cílem bakalářské práce je rozvíjet hudebnost u dětí, snažit se prohlubovat jejich pozitivní vztah k hudbě, který by je mohl provázet celý život, a odbourávat u nich strach z hudebních činností.
|
| |
|
Odraz Rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání v českém základním uměleckém vzdělávání
Lojdová, Jaroslava ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Ašenbrenerová, Ivana (oponent) ; Slavíková, Marie (oponent)
Disertační práce Odraz Rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání (RVP ZUV) v českém základním uměleckém vzdělávání se zabývá vývojem současné pedagogické reformy a její aplikací v hodinách hudební nauky v základních uměleckých školách. Prostřednictvím dostupných zdrojů jsem vystihla její historický vývoj a proměny vzdělávacího obsahu, metod a organizačních forem výuky. Z výzkumu, který jsem provedla, pak vyplývá, že současná pedagogická reforma pomohla přesněji pojmenovat náplň a rozsah práce v hodinách hudební nauky. Umožnila přizpůsobit obsah hudební nauky specifickým podmínkám a profilaci jednotlivých škol, dala nový pohled na cíle výuky a posílila pozice pedagoga v tvorbě strategických dokumentů školy. Z obsahového hlediska došlo k provázanosti interpretačních dovedností s porozuměním zákonitostem hudby s dostatečným prostorem pro budování žebříčku hodnot žáků a pro formování jejich postojů. Zjistila jsem, že mezi metodami výuky se uplatňuje zejména kritické myšlení, vrstevnické učení, spolupráce ve skupinkách a činnostní výuka, to vše s důrazem na názornost. Z progresivních metod je nejčastěji zastoupena simulační metoda. Z těchto zjištění vyplývá to, co uvádím v závěru práce, že totiž hudební nauka v základních uměleckých školách stále podléhá snahám o zlepšování a...
|
|
Rozvoj hudebního cítění u dětí v MŠ pomocí vybraných hudebních aktivit
FILIPOVÁ, Iva
Práce se zabývá rozvojem hudebního cítění u dětí v mateřských školách pomocí vybraných hudebních aktivit. Obsahem této bakalářské práce je vytvoření stručného a obecného přehledu hudebních aktivit pro děti předškolního věku. Tato práce má pouze teoretickou část a je zde popsána obecná rovina hudby a co to hudba je. Dále je zde kapitola, která se stručně věnuje hudebnímu vývoji dětí podle Holase. Velká část této práce je věnována konkrétním hudebním aktivitám, konkrétním hudebním nástrojům a konkrétním písním. Práce je doplněna o notové a textové zápisy písní. Jsou zde popsány některé aktivity, které nejsou příliš známé a je možné je využít při práci s dětmi v mateřských školách.
|
|
Hudba v životě dítěte předškolního věku
PELOUCHOVÁ, Lenka
Bakalářská práce "Hudba v životě dítěte předškolního věku" se snaží ukázat na možnosti a přínos využití poslechu klasické hudby v životě dětí. Teoretická část definuje pojmy z hudebního umění, zabývá se funkcí hudby a psychologickým dopadem hudby na dítě a člověka obecně. Současně jsou zde uvedeny pozitiva a rizika působení hudby na dítě a zabývá se také důležitostí výchovy k hudbě a jejímu poslechu. Praktická část seznamuje s projektem, který je zaměřen na poslech klasické hudby a užití jej s dětmi předškolního věku. Dále zde odkrývá vnímání a porozumění této hudbě ze strany dětí. Praktická část je doplněna o výzkum, jehož cílem bylo zjistit motivaci rodičů k hudebnímu vzdělávání jejich dětí. Součástí práce je přiložené CD, na kterém jsou zaznamenány rozhovory s respondenty.
|
|
Mateřská škola specializovaná na hudební výchovu
TROMBIKOVÁ, Eva
Ve své bakalářské práci se zaměřuji na kvalitativní výzkum toho, jakým způsobem jsou děti seznamovány s hudební výchovou prostřednictvím aktivit a rituálů v Hudební mateřské škole v Plzni. Práce je rozdělena do dvou částí - na teoretickou a praktickou. V teoretické části se zabývám hudebním vývojem dítěte, působením rodiny na hudebnost dítěte, vlivem hudby na osobnost dítěte a hudebními schopnostmi a dovednostmi dítěte. Ve druhé části teorie objasním hudební činnosti: zpěv, hudebně-pohybovou výchovu, instrumentální hru, muzikoterapii a hudebně-dramatickou výchovu. V praktické části zmapuji hudební metodiku, vzdělávací činnosti a rituály, tradiční a mimořádné aktivity, uvedu rozhovory s učitelkami a s rodiči dětí, které školu navštěvují.
|
|
Lidové písně a jejich úloha v hudebním rozvoji dětí v mateřské škole
Bohatá, Martina ; Tichá, Alena (vedoucí práce) ; Kodejška, Miloš (oponent)
Práce se snaží poukázat na důležitou roli a přínos lidových písní v rozvoji hudebních dovedností dítěte. V teoretické části se zabývá dnešními dětmi v mateřských školách a jejich vývojem. Děti jsou často ve věkově heterogenních třídách, ale každá věková kategorie je na různé úrovni vývoje a má své potřeby. Při tom je třeba pracovat v souladu se vzdělávacím systémem a jeho kurikulem. Formou metodických listů jsou v diplomové práci nabídnuty náměty a příklady, jak v práci s některými lidovými písněmi lze tento požadavek naplnit. Převážná část úkolů směřuje k celkovému rozvoji hudebnosti dítěte (aktivity: hudebně-pohybové, instrumentální, pěvecké a poslechové). V některých příkladech jsou v souvislosti s tématem písně uvedeny další činnosti podporující všestranný rozvoj dítěte.
|
| |