Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 66 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Posouzení energetického a nutričního příjmu z obědů podávaných ve školních jídelnách na vybraných základních školách
AUEROVÁ, Anežka
Školní prostředí a zejména školní jídelny hrají důležitou roli z hlediska vedení dětí ke zdravému stravování a zdravému životnímu stylu. Cílem dipolomové práce bylo stanovit příjem energie, hlavních živin a mikronutrientů z obědů ve vybraných školních jídelnách a podle vyhlášky č. 272/2021 Sb. o školním stravování vyhodnotit plnění spotřebního koše. Výsledky byly porovnány vůči doporučením v DACH (2019). Ze zjištěných výsledků vyplývá, že nejčastějším problémem byl především vyšší příjem bílkovin, než uvádí korigovaná norma. Dalším zjištěním bylo nedodržování příjmu vitaminů ve smyslu ať už jejich nedostatku, nebo nadbytku příjmu ve vybraných obědech. U vyhodnocení spotřebního koše byl nejčastěji problém s volnými cukry, mlékem a mléčnými výrobky. Práce zohlednila i sezónost zařazování potravin díky sledování jídelníčků ve vybraných měsících, po dobu jednoho roku.
Analýza kvality stravování ve školní jídelně mateřské školy a ověření možností zlepšení vybraných ukazatelů spotřebního koše (omega 3 MK, antioxidační zdroje, vláknina)
NAVRÁTIL, Josef
Diplomová práce se zabývá problematikou a analýzou kvality stravování ve školní jídelně mateřských škol. Tématem diplomové práce je zjistit, zda zkoumané komodity (vláknina, omega 3 MK, antioxidanty) korespondují s normami a legislativou, která se vztahuje ke školním jídelnám. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsána charakteristika dětí v předškolním věku a jejich vývoj. V této části je popsán význam výživy v předškolním období se zaměřením na referenční a nutriční hodnoty, spotřební koš, finanční normativ a legislativu, jimiž se musí školní jídelny řídit. V praktické části je provedena analýza plnění spotřebního koše v mateřských školách. V této části je detailně rozebráno, jak jsou vybrané komodity zastoupeny ve spotřebním koši. Práce je zaměřena na podíl vlákniny, omega 3 MK a antioxidantů, zejména zastoupením zeleniny, ovoce, luštěnin, brambor a podávání ryb. Podle zjištěných výsledků je zjevné, že školní jídelny plní spotřební koš na spodní hranici tolerance. Následně byla navržena vhodná doporučení pro zlepšení zjištěných nedostatků, která se týkají zejména zvýšení spotřeby ovoce, zeleniny a brambor. Překvapivé výsledky byly zjištěny u komodit luštěnin a ryb. Jejich spotřeba dosahovala více jak 100 procent normy stanovené spotřebním košem.
Analýza spotřeby a druhového zastoupení zeleniny jako zdroje alimentárních antioxidantů v systému školního stravování.
TOMÁŠEK, David
: Tématem předkládané diplomové práce je Analýza spotřeby a druhového zastoupení zeleniny jako zdroje alimentárních antioxidantů v systému školního stravování u žáků základních škol a návrh možnosti zlepšení limitních ukazatelů. Úkolem této diplomové práce je zjistit, jestli školní jídelny zvládají úspěšně plnit normu spotřebního koše a výživových norem pro školní stravování v komoditě zeleniny a jaké druhy zeleniny školní jídelny nejvíce využívají. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části jsou popsány témata týkající se systému školního stravování od historie až po současnost, dále legislativy školního stravování, výživové hodnoty stravování v rámci celé naší republiky a stručné charakteristiky zeleniny. Kapitola Spotřební koš seznamuje s výživovými normami školního stravování, finančními limity pro nákup potravin, plněním spotřebního koše nutričního doporučení a s metodami pro sestavení spotřebního koše. Poslední kapitola teoretické části se zabývá různými specifiky zeleniny a jaké obsahuje vitamíny a minerální látky. V praktické části jsou vyhodnoceny výsledky plnění spotřebního koše v komoditě zeleniny dle normy o školním stravování. Také jsou zde vyhodnoceny výsledky průměrného obsahu zeleniny v rámci jednoho oběda. Ve výsledcích je vyhodnocena skutečná a průměrná denní spotřeba zeleniny.
Zastoupení zdrojů omega-3 mastných kyselin v koncepci jídelníčku školní jídelny a návrh možností zlepšení ukazatelů spotřebního koše
ČANDA, Jan
Téma této diplomové práce má název Zastoupení zdrojů omega-3 mastných kyselin v koncepci jídelníčku školní jídelny a návrh možností zlepšení ukazatelů spotřebního koše. Úkolem diplomové práce je zjistit, jestli školní jídelny úspěšně plní normu spotřebního koše a výživové normy pro školní stravování v komoditě ryby. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části jsou popsána témata týkající se omega-3 mastných kyselin a jejich zdrojů, dále legislativa školního stravování a poslední kapitolou je spotřební koš, která byla získána z vědeckých a odborných publikací, které jsou vyhledané v domácích i zahraničních databázích vědecké a odborné literatury. Praktická část obsahuje výsledky plnění spotřebního koše v komoditě ryby u škol Jihočeského kraje České republiky, která pak porovnává výsledky s doporučením Vyhlášky Ministerstva školství ČR 107/2005 Sb.
Posouzení jídelních lístků školních jídelen na vybraných základních školách z hlediska pestrosti stravování a dodržování spotřebního koše
BLEHOVÁ, Zuzana
Diplomová práce byla řešena ve dvou zvolených jídelnách základních škol ve městě Humpolec. Výzkum proběhl ve školním roce 2018/2019. Cílem diplomové práce bylo porovnat pestrost stravování a plnění spotřebního koše ve dvou školních jídelnách základních škol. Dále vyhodnocení nutričního složení pokrmů podávaných ve školních jídelnách a porovnání zjištěných hodnot s normou potřeby dle DACH (2011) pro kategorii dětí starší žáci. Z hlediska pestrosti stravy bylo u obou školních jídelen zjištěno, že nebyla zajištěna dostatečná frekvence zeleninových a luštěninových polévek. Dále se potvrdil všeobecný trend, tj. minimální zařazování rybích pokrmů a naopak nadpočetný výskyt masitých pokrmů, uzenin a houskových knedlíků. Výskyt ovoce a zeleniny též nebyl plně dostačující. Z vyhodnocení plnění spotřebních košů bylo u obou školních jídelen zjištěno nedostatečné plnění komodit ryby a mléko. U komodit ovoce a brambory bylo plnění spotřebního koše v obou školních jídelnách nevyrovnané, kdy nedostatečné plnění se střídalo s plněním nadbytečným. Luštěniny byly u obou školních jídelen plněny relativně v normě, s výjimkou měsíce dubna u školní jídelny A. U obou školních jídelen byly pozitivem plnění komodity maso, tuky volné, cukry volné, mléčné výrobky a zelenina. Příjem energie ze školních obědů v obou školních jídelnách dosahoval kolem 80 - 90 % referenčního příjmu, který má být zajištěn obědem, u dívek i chlapců, kategorie starší žáci. U obou školních jídelen byl zjištěn velmi nadbytečný příjem bílkovin. Příjem tuků byl ve školní jídelně A nadbytečný pro dívky i chlapce, ve školní jídelně B byl pro chlapce v normě a pro dívky lehce nadbytečný. Sacharidy byly pro obě školní jídelny v normě, pouze v jídelně A v měsíci dubnu byly lehce nad požadovanou hodnotu. Příjem sledovaných mikronutrientů byl dostatečný, u některých z nich, vyšší než odpovídá referenčnímu příjmu. Výjimkou byl příjem vápníku, který by bylo vhodné zvýšit u obou školních jídelen.
Vyhodnocení pestrosti stravování dětí v mateřských školkách
LUDWIGOVÁ, Kristýna
Cílem diplomové práce je posouzení pestrosti stravování dětí ve dvou vybraných mateřských školách, a to v krajském městě (školka A) a na malé obci (školka B). Na tuto problematiku navazovalo vyhodnocení plnění spotřebního koše a stanovení příjmu energie a živin ze stravy předkládané dětem v mateřských školkách. Vhodnou metodikou pro výzkum byl stanoven sběr dat a jejich následná analýza, přičemž byla zpracována a vyhodnocena získaná data (jídelníčky) ze zmíněných dvou mateřských škol. Zároveň byly finální výstupy porovnány s referenčními hodnotami pro příjem živin dle DACH (2011). Výzkum v rámci posouzení pestrosti jídelních lístků ukázal, že v obou mateřských školách dochází k nadměrnému podávání vepřového masa a zařazování uzenin. Naopak frekvence čerstvé zeleniny je velmi nedostačující. U mateřské školy A je zapotřebí zvýšit frekvenci podávání zeleninových polévek. U mateřské školy B bylo shledáno nedostatečné zastoupení bezmasých pokrmů a časté zařazování sladkých jídel. Vyhodnocení spotřebního koše zaznamenalo nedostatky v plnění komodit mléka, mléčných výrobků a volného cukru. U mateřské školy B nebyla neplněna komodita luštěnin. Z vyhodnocení nutriční skladby sledovaných jídelních lístků v obou institucích vyplynula vysoká nadlimitní saturace bílkovinami, což koresponduje s literárními prameny a se zjištěními prováděnými hygienickými stanicemi. Jako pozitivní lze konstatovat, že příjem vápníku a železa u dětí předškolního věku byl zabezpečen v optimálním množství. U mateřské školy A byl však zaznamenán nižší příjem vitamínu A. Závěrem lze konstatovat, že zdravý životní styl se dostává do popředí, a proto se i mateřské školy snaží tohoto současného trendu držet. Nicméně z uvedeného šetření je jasné, že i v této oblasti stále dochází k nedostatkům a tato problematika nesmí být podceňována, neboť může mít dopad na budoucí stravovací návyky dítěte, které také ovlivňují i celkový zdravotní stav člověka.
Analýza kvality stravování ve vybrané školní jídelně a ověření možností zlepšení vybraných ukazatelů spotřebního koše
STAROBA, Zdeněk
Diplomová práce se zabývá současnými problémy oblasti školního stravování ve vybrané školní jídelně. Hlavním cílem je zmapovat situaci z hlediska složení spotřebního koše v dané školní jídelně determinovat případné zlepšení u jednotlivých složek spotřebního koše. Školní stravování je součástí edukačního a výchovného procesu a navazuje na plnění vzdělávacího programu školy. Také je prostředím pro použití neformálního vzdělávání v oblasti upevnění správných výživových návyků a sociální interakce při stravování. Svou účastí ve školním stravování získávají žáci sociálně psychologické kompetence pro celý život. Čerpají ve stravování nejen důležité praktické vědomosti z oblasti výživy, ale zároveň se nenásilnou formou učí sociálnímu chování při stravování. Získáním spotřebního koše dané školní jídelny v průběhu tří let se zmapovaly případné nedostatky spojené s lepším plnění spotřebního koše. Výstupem práce jsou zjištění, která ukazují problémy s některými složkami spotřebního koše, jako jsou luštěniny nebo kvalitní čerstvá zelenina. Výsledky průzkumu odhalily, že příčinou tohoto problému jsou nedostatečné finanční prostředky pro nákup kvalitnějších hlavně čerstvých potravin (např. zeleniny). Cílem diplomové práce bylo zpracování získaných dat konkrétní školní jídelny ve středních Čechách a analyzování jednotlivých složek spotřebního koše v letech (2016 - 2018) a dále porovnání spotřeby surovin spotřebního koše se spotřebou dané suroviny na osobu v rámci spotřeby domácností sledované Českým statistickým úřadem. V teoretické části, kromě informací o nutričních požadavcích na výživu školních dětí, je popsán současný oficiální systém kontroly stravování, založený na tzv. spotřebním koši, který vychází ze stanovených hmotnostních norem jednotlivých potravin pro příslušné věkové kategorie dětí. Výzkumný soubor byl tvořen dětmi ze základní školy ve Středočeském kraji. Celkem 773 žáků, školního věku ve věkovém rozpětí 6 - 15 let. Získaná data byla zpracována graficky a pomocí základních statistických veličin.
Ekonomický přínos informační a komunikační technologie v zařízeních školního stravování
Pínová, Hana ; Mach, Václav (vedoucí práce) ; Svoboda, Petr (oponent)
NÁZEV: Ekonomický přínos informační a komunikační technologie v zařízeních školního stravování AUTOR: Hana Pínová KATEDRA: UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE PEDAGOGICKÁ FAKULTA - Centrum školského managementu VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Václav Mach ABSTRAKT: Závěrečná práce se zabývá prověřením a vyčíslením ekonomických dopadů při použití informačních a komunikačních technologií ve školních jídelnách. Bakalářská práce se věnuje moderním technologiím a jejich přínosu pro chod a maximální efektivitu při jejich využívání ve školních jídelnách. Vychází z dotazníkového šetření ve třech vybraných krajích České republiky, jehož cílem je zmapování situace v oblasti vybavenosti školních jídelen technikou, specializovaným softwarem, respektive dalšími technologiemi. Bakalářská práce přináší odpověď na otázku, zda jsou informační a komunikační technologie ekonomickým přínosem pro školní jídelny. Pro výpočet ekonomického přínosu je vytvořen jednoduchý kalkulátor, který mohou pro svou práci použít ředitelky či vedoucí školních jídelen. KLÍČOVÁ SLOVA: ICT (informační a komunikační technologie), kalkulátor, efektivita, textový editor, tabulkový editor, strávník, spotřební koš, identifikační karta, identifikační čip, školní stravování, terminál
Mléko a mléčné výrobky ve stravě mládeže ve věku 11 - 15 let na Základní škole Domažlice, Komenského 17
Rybárová, Petra ; Váchová, Alena (vedoucí práce) ; Kovaříková, Miroslava (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na téma Mléko a mléčné výrobky ve stravě žáků ve věku 11 - 15 let. Teoretická část se z obecného hlediska zabývá chemickou skladbou mléka a charakterizuje vybrané druhy mléčných výrobků spolu s jejich účinky na lidské zdraví. Praktická část je zaměřena na výzkum, zda existují statisticky významné rozdíly v konzumaci mléka a mléčných výrobků z hlediska genderu, věku a přístupu k mléku a mléčným výrobkům v rodinách. Výzkum se dále zabývá zjištěním úrovně znalostí probandů o složení a vlivu mléka na lidský organismus. Výzkumný vzorek tvoří 240 žáků ze Základní školy Domažlice, Komenského 17. Výsledky ukazují, že gender, věk ani přístup k mléku a mléčným výrobkům v rodinách nemají vliv na konzumaci mléka a mléčných výrobků jednotlivých probandů. Na základě zjištěných faktů je navržena edukační jednotka, jejíž cílem je zvýšení povědomí žáků 2. stupně základních škol o mléce.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 66 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.