|
Hudební dovednosti pedagoga v předškolním vzdělávání
KUBÁTOVÁ, Radka
Kvalitní hudební vzdělání, motivace a podpora vedoucích pracovníků může ovlivnit kvalitu hudebních činností. Jejich časově náročné a nelehké získání učitele mnohdy odradí, nicméně hudební činnosti ovlivňují celkový rozvoj dítěte předškolního věku, a jejich četnost a kvalita zaleží právě na pedagogovi mateřské školy. Při edukaci hudby v jakékoli formě naráží učitel na problémy spojené s realizací právě hudebních činností. Cílem bakalářské práce je upozornit na důležitost hudebních dovedností, schopností a znalostí pedagogů mateřských škol a zmapovat rizika ovlivňující hudební činnost ve vzdělávací nabídce v souvislosti s hudebními dovednostmi pedagoga. Výzkum probíhal pomocí dotazníkového šetření mezi pedagogy mateřských škol. Ve vyhodnocení výzkumného šetření bylo zjištěno, že negativní aspekty v hudební činnosti ovlivňují převážně začínající učitele. Získáváním zkušeností se tato rizika zmírňují nebo až ztrácí.
|
|
Lidová píseň v pedagogice předškolního věku
Cuřínová, Magdalena ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Hurníková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá praktickými možnostmi využití lidové písně nejen k rozvoji dětských hudebních dovedností, ale i jejím vlivem na celkový rozvoj osobnosti předškolních dětí. Teoretická část obsahuje stručný vývoj lidové písně, zastoupení lidové písně v Rámcovém programu pro předškolní vzdělávání, dále popisuje jednotlivé hudební činnosti při práci s písní a krátce je věnována osobnosti předškolního pedagoga. Praktická část je zaměřena na využití lidové písně v praxi s předškolními dětmi. Na souboru písní ukazuje, jak lze prostřednictvím hudebních činností rozvíjet osobnost dítěte. Písně obsahují praktické náměty, které jsou v konkrétní mateřské škole realizovány. Následně jsou zaznamenány reakce dětí na uváděnou nabídku činností. Klíčová slova instrumentální činnosti, lidová píseň, pěvecké činnosti, pohybové činnosti, poslechové činnosti, předškolní věk
|
| |
| |
|
Hudební činnost při rozvoji grafomotoriky v průběhu lateralizace předškolních dětí
Matulová, Veronika ; Kmentová, Milena (vedoucí práce) ; Koželuhová, Eva (oponent)
Předmětem diplomové práce je využití hudebních činností v rozvoji grafomotoriky předškolních dětí. Teoretická část práce se věnuje problematice sladění hudby a pohybu na úrovni hrubé i jemné motoriky. Dále se zabývá otázkou laterality a její vyhraněnosti. Praktická část obsahuje podrobnou kazuistiku chlapce s nevýhodným typem laterality a sleduje vývoj jeho grafomotoriky v průběhu 15 lekcí, jejichž jádrem jsou hudební činnosti pro rozvoj grafomotoriky předškolních dětí. V rámci hloubkové kazuistiky jsem využila více vzájemně se doplňujících metod výzkumu, kterými byli zúčastněné pozorování, rozhovor s matkou, dotazník s otevřenými otázkami, rodinná a osobní anamnéza a zpráva z PPP. Akční výzkum probíhal po dobu deseti měsíců, kdy na jeho začátku byly chlapci 4 roky a 3 měsíce. Praktická část práce analyzuje data z akčního výzkumu a celkově hodnotí vliv konkrétních hudebních činností v rozvoji grafomotoriky předškolních dětí.
|
|
Autorský projekt pohádky v rozvoji hudebních schopností a osobnosti dítěte v předškolním věku
Jiroušková, Daniela ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Váňová, Hana (oponent)
Bakalářská práce "Autorská pohádka v rozvoji hudebních schopností a osobnosti dítěte v předškolním věku" se zabývá autorskou pohádkou pro děti v předškolním věku, jejíž charakteristické znaky jsou založeny na rozvoji hudebních schopností a osobnostním pojetí ve výchově a vzdělávání. V rámci práce byl uskutečněn kvalitativní výzkum, ve kterém jsou uplatněny myšlenky hudební transdidaktiky. Výzkum se uskutečnil formou jedné experimentální skupiny. Práce respektuje hlediska pedagogické adekvátnosti, estetickovýchovného vyjádření a etických principů ve výchově. Klíčová slova autorská pohádka, dítě předškolního věku, osobnostní pojetí ve výchově, hudební schopnosti
|
|
Hudebně pohybové činnosti v rozvoji hudebnosti u dětí mladšího školního věku
Bukačová, Monika ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Tichá, Libuše (oponent)
Diplomová práce se zabývá rozvojem hudebnosti a hudebně pohybových činností v mladším školním věku. Práce se skládá z teoretické a praktické části. První část seznamuje čtenáře charakteristikou mladšího školního věku a se somaticko-fyziologickými, psychickými a sociálními charakteristikami tohoto období. Dále popisuje prostředky, které mají vliv na hudebnost dítěte. V této práci jsou vyjmenovány základní hudebně-pohybové činnosti a jejich důležité aspekty, závěr této části je orientován na odborné publikace se zaměřením na klavírní hru, kde autoři ve svých dílech využívají pohybové prvky nebo hudebně-pohybové aktivity k přímému zlepšení vlivu hry na klavír. Praktická část vychází z teoretických poznatků. Zvolili jsme pedagogický experiment s technikou jedné skupiny a k tomuto záměru jsme využili klavírní skladby. Problematika kvalitativního výzkumu je zaměřena na propojení klavírní hry s hudebně-pohybovou činností. Ve výzkumu jsou popsány cíle, výzkumné metody, předmět a jeho organizace. Pro děti byl vypracován vlastní tematický program s názvem Cestování s Malým princem, který popisuje metodické kroky podporující vyjádření obsahu hudby a pochopení určité problematiky. Výsledky byly zapisovány do tabulek. KLÍČOVÁ SLOVA Mladší školní věk, hudebnost, hudební dovednosti, hudebně-pohybové činnosti,...
|
|
Použití pomůcek a her při rozvoji čtení notového zápisu v počátečním klavírním vyučování
Kotková, Veronika ; Tichá, Libuše (vedoucí práce) ; Palkovská, Jana (oponent)
Práce pojednává o pomůckách a možnostech jejich využití při nácviku čtení notového zápisu u začínajících klavíristů. V teoretické části uvádí metodická východiska pomůcek a her, význam čtení notového zápisu pro hudební život žáka i rozvoj jeho hudebních schopností a význam použití her ve výuce. V druhé části nalezne čtenář popis pomůcek, návrh činností (často her), doporučení vycházející z praxe apod. Empirická část se věnuje sledování dopadu používání pomůcek na několik žáků různých úrovní klavírních schopností.
|
|
Zobcová flétna a její využití učitelem v mateřské škole
Šavlíková, Romana ; Kmentová, Milena (vedoucí práce) ; Hurníková, Kateřina (oponent)
Předmětem diplomové práce je využití zobcové flétny v rukou učitelky při realizaci celého spektra hudebních činností v mateřské škole. Teoretická část nastíní historii zobcové flétny a její druhy. Dále tato část obsahuje hudební vývoj dítěte a jeho hudební schopnosti a dovednosti ve věku od 3 do 6 let v této oblasti podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a dříve používaných osnov. Součástí jsou i informace o tom, jak se nynější střední pedagogické školy a vyšší odborné školy pedagogické věnují vzdělávání budoucích učitelek mateřských škol v oblasti hry na zobcovou flétnu. V praktické části popisuje akční výzkum s cílem vytvořit srozumitelný popis několika hudebních jednotek ověřených v praxi. V první fázi výzkumu proběhne příprava a realizace již publikovaných aktivit Mgr. Mileny Kmentové, Ph.D. a MgA. Evy Nevoralové s výslednou revizí. Dále naváži vytvořením a ověřením vlastních lekcí v praxi opět se závěrečnou reflexí.
|
|
Rozvoj dětské hudební tvořivosti v pěveckém kroužku na 1. stupni ZŠ
Kučerová, Blanka ; Váňová, Hana (vedoucí práce) ; Slavíková, Petra (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá rozvojem hudební tvořivosti žáků pěveckého kroužku prvního stupně ZŠ. Věnuje se nejprve problematice obecné tvořivosti a jejímu významu a důležitosti pro život člověka. Dále podrobněji specifikuje téma tvořivého myšlení, od něhož odvozuje termín hudebně tvořivého myšlení. Neopomíjí nepostradatelnou roli učitele hudební výchovy, navrhuje systematický metodický postup a nabízí rovněž několik konkrétních typů cvičení vhodných k rozvoji hudební tvořivosti žáků. V rámci výzkumné části pak zkoumá a porovnává úroveň rozvoje tvořivých schopností žáků pěveckého kroužku prvního stupně ZŠ v Čerčanech (ve školním roce 2017/2018 a 2018/2019) v souvislosti s osvojovanými písněmi (jejich obsahy a hudebně výrazovými prostředky). Cílem práce bylo především potvrzení skutečnosti, že výuka s využitím hudebně tvořivých prvků má zásadní vliv na rozvoj hudebních schopností žáků - včetně schopností tvořivých.
|