|
Podmínky pro aplikaci Dlouhodobého záměru vzdělávání MŠMT v segmentu předškolního vzdělávání ve Středočeském kraji
Novosadová, Irena ; Fryč, Jindřich (vedoucí práce) ; Kitzberger, Jindřich (oponent)
Tato diplomová práce se soustředí na oblast předškolního vzdělávání ve Středočeském kraji v souvislosti s aplikací Dlouhodobých záměrů rozvoje vzdělávání v ČR (dále DZ) MŠMT a kraje. Zvláštní pozornost je věnována souvislostem a vývoji aktuálního problému, kterým jsou déledoběji neuspokojené poptávky po umístění v mateřských školách v některých částech regionu. Cílem této práce je zmapovat demografická a socioekonomická specifika zkoumaného regionu a jejich vývoje v posledním desetiletí, jakožto prostředí pro předškolní vzdělávání. V teoretické části práce mapuje srovnání DZ MŠMT 2015-2020 s draftem jemu odpovídajícího dokumentu Středočeského kraje (2016). Přináší diskuse vybraných kapitol Dlouhodobého záměru rozvoje vzdělávání v ČR MŠMT a Středočeského kraje v evropském rámci předškolního vzdělávání. Nastiňuje zhodnocení úspěšnosti aplikace DZ Středočeského kraje v minulém období ve světle statistických údajů. Stěžejní bod výzkumné části tvoří interpretace statistických údajů o počtu přijatých/nepřijatých dětí v předškolním vzdělávání za uplynulých pět let a jejich vztah k Dlouhodobému záměru vzdělávání MŠMT, resp. Středočeského kraje. Závěrečná část práce přináší výsledky šetření, které ilustrují nastolené trendy na případové studii dvou odlišných mateřských škol v okrese Praha-západ: Hostivice...
|
|
Srovnání modelů pedagogické přípravy a analýza jejich relevance v získávání a motivaci kvalitních učitelů
Juranková, Miriam ; Fryč, Jindřich (vedoucí práce) ; Kitzberger, Jindřich (oponent)
Kvalitní vzdělávání vyžaduje kvalitní, spokojené a motivované učitele. Česká republika se však, stejně jako řada dalších vyspělých států, potýká s problémy při získávání nových uchazečů o výkon pedagogické profese. Znát je i snížení počtu mladých začínajících učitelů odhodlaných věnovat se učitelství po celou dobu své kariéry. Tato práce má za cíl analyzovat a zhodnotit různé systémy a modely pedagogické přípravy, se zacílením na alternativní krátkodobé kurzy založené na praxi a vyjádřit se k jejich možnému přínosu vzhledem k náboru uchazečů a k jejich celoživotní motivaci pro volbu a udržení profese učitele. Ilustrace různých systémů náboru a vzdělávání pedagogů proběhne srovnáním konkrétních případů Finska a Spojeného království Velké Británie a Severního Irska. Práce analyzuje specifika konkrétních systémů a jejich výsledky a zhodnotí jejich přednosti, možnosti a slabé stránky. KLÍČOVÁ SLOVA pedagogická příprava, nábor, motivace, učitel, další vzdělávání
|
|
Strategie řízení a správy školství v ČR - Národní rada vzdělávání
Straková, Eva ; Fryč, Jindřich (vedoucí práce) ; Trojan, Václav (oponent)
Cílem diplomové práce je analýza a komparace již existujících a fungujících Národních rad vzdělávání v zemích Evropské unie a OECD. Práce dále shrnuje dosavadní poznatky o diskusi a realizaci Rady v České republice. Nabízí vhled do historie vývoje správy a řízení školství v České republice od roku 1918 po současnost s přiblížením změn, které nastaly po listopadových událostech roku 1989. Výstupem je návrh koncepce možné budoucí Národní rady vzdělávání České republiky, který je zpracován na podkladě výsledků provedené analýzy.
|
|
Strategie řízení a správy školství v ČR - Národní rada vzdělávání
Straková, Eva ; Fryč, Jindřich (vedoucí práce) ; Veteška, Jaroslav (oponent)
Cílem diplomové práce je analýza a komparace již existujících a fungujících Národních rad vzdělávání v zemích Evropské unie a OECD. Práce dále shrnuje dosavadní poznatky o diskusi a realizaci Rady v České republice. Nabízí vhled do historie vývoje správy a řízení školství v České republice od roku 1918 po současnost s přiblížením změn, které nastaly po listopadových událostech roku 1989. Výstupem je návrh koncepce možné budoucí Národní rady vzdělávání České republiky, který je zpracován na podkladě výsledků provedené analýzy.
|
|
Srovnání modelů pedagogické přípravy a analýza jejich relevance v získávání a motivaci kvalitních učitelů
Juranková, Miriam ; Fryč, Jindřich (vedoucí práce) ; Kitzberger, Jindřich (oponent)
Kvalitní vzdělávání vyžaduje kvalitní, spokojené a motivované učitele. Česká republika se však, stejně jako řada dalších vyspělých států, potýká s problémy při získávání nových uchazečů o výkon pedagogické profese. Znát je i snížení počtu mladých začínajících učitelů odhodlaných věnovat se učitelství po celou dobu své kariéry. Tato práce má za cíl analyzovat a zhodnotit různé systémy a modely pedagogické přípravy, se zacílením na alternativní krátkodobé kurzy založené na praxi a vyjádřit se k jejich možnému přínosu vzhledem k náboru uchazečů a k jejich celoživotní motivaci pro volbu a udržení profese učitele. Ilustrace různých systémů náboru a vzdělávání pedagogů proběhne srovnáním konkrétních případů Finska a Spojeného království Velké Británie a Severního Irska. Práce analyzuje specifika konkrétních systémů a jejich výsledky a zhodnotí jejich přednosti, možnosti a slabé stránky. KLÍČOVÁ SLOVA pedagogická příprava, nábor, motivace, učitel, další vzdělávání
|
|
Podmínky pro aplikaci Dlouhodobého záměru vzdělávání MŠMT v segmentu předškolního vzdělávání ve Středočeském kraji
Novosadová, Irena ; Fryč, Jindřich (vedoucí práce) ; Kitzberger, Jindřich (oponent)
Tato diplomová práce se soustředí na oblast předškolního vzdělávání ve Středočeském kraji v souvislosti s aplikací Dlouhodobých záměrů rozvoje vzdělávání v ČR (dále DZ) MŠMT a kraje. Zvláštní pozornost je věnována souvislostem a vývoji aktuálního problému, kterým jsou déledoběji neuspokojené poptávky po umístění v mateřských školách v některých částech regionu. Cílem této práce je zmapovat demografická a socioekonomická specifika zkoumaného regionu a jejich vývoje v posledním desetiletí, jakožto prostředí pro předškolní vzdělávání. V teoretické části práce mapuje srovnání DZ MŠMT 2015-2020 s draftem jemu odpovídajícího dokumentu Středočeského kraje (2016). Přináší diskuse vybraných kapitol Dlouhodobého záměru rozvoje vzdělávání v ČR MŠMT a Středočeského kraje v evropském rámci předškolního vzdělávání. Nastiňuje zhodnocení úspěšnosti aplikace DZ Středočeského kraje v minulém období ve světle statistických údajů. Stěžejní bod výzkumné části tvoří interpretace statistických údajů o počtu přijatých/nepřijatých dětí v předškolním vzdělávání za uplynulých pět let a jejich vztah k Dlouhodobému záměru vzdělávání MŠMT, resp. Středočeského kraje. Závěrečná část práce přináší výsledky šetření, které ilustrují nastolené trendy na případové studii dvou odlišných mateřských škol v okrese Praha-západ: Hostivice...
|
|
Didaktické možnosti hypermediálního prostředí ve vzdělání
Fryč, Jindřich ; Leipert, Jiří (oponent)
Cílem rigorózní práce je popsat vývojové trendy technických didaktických prostředků využívaných ve vzdělávání s důrazem na období po roce 1990, posoudit didaktické předpoklady hypermédií, resp. možnosti jejich aplikace ve výchovně vzdělávacím procesu. Práce se cíleně rovněž věnuje posouzení vlivu médií a mediálního prostředí na vzdělávání. Rigorózní práce sleduje vývoj technických didaktických prostředků od nejstaršího období až po informační a komunikační technologie, které představují klíčový didaktický prostředek ve vyučování pro 21. století a jsou potřebnou bází pro využití hypermédií ve vzdělávání. Proto je v práci také věnována pozornost aspektům zavádění informačních a komunikačních technologií do škol stejně jako psychologickým a pedagogickým aspektům vzdělávání v hypermediálním prostředí. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
| |