Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 31 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Měnitelná šípovitost křídel
Janiš, Martin ; Navrátil, Jan (oponent) ; Dubnický, Lukáš (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá shrnutím technologie měnitelné šípovitosti křídel, která se užívá u nadzvukových vojenských letounů z druhé poloviny 20. století. Letouny s danou technologií jsou univerzálně užívány i v současné době. Práce obsahuje výčet všech aktivních letounů. Dále jsou popsány vlivy technologie měnitelné šípovitosti na letoun z hlediska jeho letových vlastností, zatížení konstrukce a náročnosti na údržbu. Výstupem práce je analýza konkrétního konstrukčního řešení na zvoleném typu letounu a obecné rozebrání silového zatížení centroplánu. Z tohoto zatížení konstrukce je dále řešen problém aerodynamického vyvažování. V závěru práce se ze získaných poznatků provedeno technologické hodnocení technologie. Jsou zdůrazněny její klady a zápory, ze kterých práce vyvozuje odklon od užívání technologie měnitelné šípovitosti, a zároveň dokazuje opak ve stále možném užití v současné době.
Návrh soustavy řízení moderního kluzáku
Kocour, Petr ; Šplíchal, Jan (oponent) ; Dubnický, Lukáš (vedoucí práce)
Práce je zaměřená na soustavy řízení používané především v kluzácích nebo případně v ultralehkých letadlech. Provedená rešerše ukazuje základní požadavky kladené na soustavy řízení a různá konstrukční řešení, která zajišťují splnění těchto požadavků. Shrnutí rešerše poté porovnává možné varianty. Následuje kapitola, ve které se nachází seznámení se zadaným křídlem obsahující jeho základní parametry. Dále jsou popsány mechanismy a řešení použité v návrhu soustavy příčného řízení a vztlakové mechanizace včetně podrobnějšího odůvodnění jejich volby. Výsledkem návrhu je soustava řízení vykazující požadované vlastnosti, kterými jsou například automatické propojení jednotlivých soustav, diferenciace výchylky křidélkovacího pohybu, rozdíl poměru křidélkovací a klapkovací výchylky na vnějším a vnitřním segmentu flaperonu nebo umístění mixážního mechanismu do prostoru křídla. Pro předběžnou kontrolu realizovatelnosti byl proveden pevnostní výpočet na části, která byla odhadnuta jako nejnamáhanější. Výsledkem MKP výpočtu bylo redukované napětí podle Von-Mises rovné 61 MPa, které se nachází hluboko pod mezí kluzu běžných hliníkových slitin.
Elektronické vybavení bojových letounů 4. a 5. generace
Hron, Kvido ; Koštial, Rostislav (oponent) ; Dubnický, Lukáš (vedoucí práce)
Moderní vzdušný boj vyžaduje sofistikované elektronické vybavení, které zvýší bojové schopnosti stíhacích letounů. Tato práce se zabývá elektronickým vybavením stíhacích letounů se zaměřením na jejich pokročilé technologické možnosti a operační význam. Studie zkoumá vývoj systémů elektronického boje, radarových technologií, komunikačních souprav a prostředků vlastní ochrany napříč generacemi stíhacích letounů. Práce zdůrazňuje zásadní roli elektronického vybavení při zvyšování situačního povědomí pilota, schopnosti přežití a efektivity mise v moderních scénářích vzdušného boje. Dále práce zkoumá integraci pokročilých senzorů, procesorů a algoritmů umělé inteligence ve stíhacích letounech čtvrté a páté generace a objasňuje jejich vliv na úspěšnost mise a operační převahu. Poskytnutím vhledu do elektronického vybavení a schopností těchto pokročilých leteckých platforem přispívá tato studie k hlubšímu pochopení vyvíjejícího se prostředí vzdušného boje v 21. století.
Vývoj a současnost soustav Fly-By-Wire pro řízení letadel
Cuber, Dominik ; Koštial, Rostislav (oponent) ; Dubnický, Lukáš (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá rešerší na téma vývoje a současnosti systémů Fly-By-Wire (FBW) pro řízení letadel. V první části jsou popsány řídící plochy a přehled soustav řízení letadel. Hlavní část se zabývá systémem Fly-By-Wire, ve kterém jsou popsány princip, zákony řízení, výhody a základní prvky tohoto systému. Následuje vývoj systémů FBW a závěrečná část porovnává přístupy společností Airbus a Boeing k Fly-By-Wire. Celkově se práce snaží poskytnout přehled o FBW systémech, jejich vývoji a využití v moderním letectví.
Tankování za letu
Ďurďovič, Dušan ; Horpatzká, Michaela (oponent) ; Dubnický, Lukáš (vedoucí práce)
Tato práce se zaměřuje na metody doplňování paliva za letu. Práce se věnuje stručné historii vzniku těchto metod, popisu aplikace těchto metod, dále také jejímu konstrukčnímu řešení na straně tankeru a přijímacího letounu a popisu pilotáže. V poslední kapitole je popsán směr vývoje těchto metod, koncepční návrhy a také možná aplikace pro budoucnost letectví.
Wing design of UAV aircraft
Chabada, Martin ; Dubnický, Lukáš (oponent) ; Jebáček, Ivo (vedoucí práce)
The main aim of the this diploma thesis is the wing design of the UAV aircraft, including the appropriate material choice, calculation of the wing load and also strength analysis. Other goals include the design of the location and volume of fuel tanks, as well as the design of wingspan reduction after landing.
Construction parts and Elements of the of Large transport aircraft Fuselage structure
Zubaľ, Filip ; Dubnický, Lukáš (oponent) ; Juračka, Jaroslav (vedoucí práce)
Fuselage design is an area of aerospace engineering that combines aerodynamics with mechanical and material engineering. Many factors affect the construction and design of the fuselage. The bachelor thesis is focused on the processing and systematic ordering of individual structural units used in large transport aircraft. It points out the diversity of individual structural nodes in the design of the aircraft. The work is divided according to sections of the fuselage, where the specific design solutions for the node are then discussed. At the end of the work, I present a comparison of the two most famous competing aircraft models of Airbus and Boeing company. I pointed out the individual combinations of structural elements. Compared data are processed using tables and schematic figures. The bachelor thesis was also translated into a form of presentation intended for educational purposes.
Využití metod 3D tisku při návrhu konstrukcí leteckých nadzemních návěstidel
Búliková, Tereza ; Dubnický, Lukáš (oponent) ; Chlebek, Jiří (vedoucí práce)
Práce se zabývá využitím 3D metod při návrhu výroby nosné části leteckého nadzemního návěstidla s přihlédnutím ke všem požadavkům uvedených v leteckých předpisech a konstrukčních manuálech. Výběr 3D metody a příslušného materiálu bude oproti současné situaci cílit na alternativní variantu výroby takového prvku.
Odmítnuté prototypy letadel
Moštěk, Daniel ; Bartoněk, Jaroslav (oponent) ; Dubnický, Lukáš (vedoucí práce)
Bakalářská práce se věnuje rešerši sedmi odmítnutých prototypů letadel ze zemí západního bloku v období studené války účastnících se výběrových řízení. U každého z těchto letadel je provedeno shrnutí historie jejich vývoje, jsou uvedeny technické specifikace, je zdůvodněno jejich odmítnutí a jsou srovnány s upřednostněným letadlem. Následně je provedeno zhodnocení získaných informací, vedoucí k závěru, že i studium odmítnutých prototypů letadel může vést k cenným poznatkům.
Návrh podvozku s lyžemi pro letoun s krátkým vzletem a přistáním
Hostinský, Vladimír ; Dubnický, Lukáš (oponent) ; Katrňák, Tomáš (vedoucí práce)
Cílem této bakalářské práce je výběr nejvhodnějšího typu podvozku s lyžemi pro daný letoun kategorie STOL a návrh instalace tohoto podvozku na letoun při dodržení platných předpisů a parametrů požadovaných výrobcem letounu. První část práce je čistě teoretická a probírá používaná uspořádání a konstrukční řešení podvozků s lyžemi. Praktičtější druhá část se zabývá průzkumem současného trhu, jehož výsledkem je sestavení přehledu dostupných podvozků vhodných pro daný letoun. Dalším postupem v této části práce je redukce dostupných možností, která vyúsťuje ve výběr nejvhodnějšího typu. Závěrem je poté návrh instalace vybraného typu podvozku na letoun.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 31 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.