Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 117 záznamů.  začátekpředchozí99 - 108další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Jitka Smutná, Jan Vlasák - herecká a pedagogická metoda
Balonová, Izabela ; Pšenička, Martin (vedoucí práce) ; Etlík, Jaroslav (oponent)
Tato práce je studií zabývající se hereckou a pedagogickou metodou dvou významných českých herců, Jitky Smutné a Jana Vlasáka. Na základě vybraných rolí jsem se pokusila dospět k tomu, jakým způsobem oba herci přistupují ke svým rolím a jak je jejich výkon vnímán kritickou obcí, abych mohla definovat to, co je na jejich hře a herectví typické. V kapitole ONI pak dále bádám, jak Smutná a Vlasák přistupují ke svým žákům - jakým způsobem je formují a co považují ve výuce herectví za důležité.
Násilí v moderním indickém dramatu
Švábová, Šárka ; Just, Vladimír (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Diplomová práce analyzuje vybrané divadelní hry významných moderních indických dramatiku (mimo jiné Vijaye Tendulkara, Girishe Karnada a Badala Sircara) z hlediska sjednocujícího motivu násilí. Porovnává jednotlivé autorské prístupy k diskutované problematice a sleduje promeny tohoto tématu uvnitr ruzných dramatických žánru - sociálního, historického, existenciálne - absurdního, politického a mytologického.
Improvizační divadlo - divadelní sporty v České republice
Urban, Jan ; Christov, Petr (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Diplomová práce se zabývá divadelními sporty jako souhrnnou kategorií improvizačního divadla. Teoreticky analyzuje jejich strukturu z hlediska divadelní vědy, interpretuje principy tohoto specifického přístupu k divadelní tvorbě, zabývá se jejich historií a vývojem, též se pokouší ustanovit pro ně vhodný teoreticko-pojmový aparát. Zároveň práce reflektuje období deseti let působení divadelních sportů v České republice, shrnuje jejich specifika a uvádí je do kontextu s dalšími vybranými projevy divadelní improvizace na české scéně. Klíčová slova: divadelní sporty, Keith Johnstone, improvizované divadlo, improvizace, současné české divadlo, Česká improvizační liga
Divadelní umění na Bali
Vozábová, Jana ; Stehlíková, Eva (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
V me praci jsem prozkoumala siroke spektrum divadelnich projevu, s nimiz se lze setkat na ostrove Bali. Vzhledem k obsahlosti tematu, jsem podrobneji zkoumala pouze loutkove divadlo a nektere druhy tanecniho dramatu. Ve vsech castech jsem se venovala pouze tradicnimu divadlu, ktere na Bali prevlada. Modemi proudy balijskeho divadla nebyly predmetem meho zajmu, ackoli postupne se zapadni pristup k divadlu zacina na ostrove, alespoii mezi studenty umeleck:ych skol, uplamovat. Ma prace jasne ukazuje, jak je balijske divadlo uzce spjato s nabozenstvim a ritualy. V nekterych pfipadech je sarno ritualem. Hinduismus a s tim spojene nabozenske Ukony obyvatel ostrova doslova formuji podobu vsech typu balijskeho divadla. Urcuji, kdy se rna divadlo hrat, pro koho, s jak:ymi kosrymy a tematem. Prave diky teto sevrenosti s nabozenstvim a ka.zdodennim zivotem jsou divadelni predstaveni pro vsechny bemou zalezitosti hojne poradanou po celem ostrove. Po mnoha staleti byla balijska kultura temer uzavrena okolnimu svetu a jeho vlivilm. V divadelnim, tanecnim i vytvamem umeni bylo Bali az do 20.stoleti velmi konzervativni. Teprve v 60.letech 20.stoleti, kdy v Denpasaru byla zalozena Vysoka skola umen!, dnes lSI, se tradicnimu balijskemu umeni otevrela cesta k norym formam a pristupilm zapadniho sveta. Byl to pocatek vzniku...
Nebeská Lagronová
Jahn, Jakub ; Pšenička, Martin (oponent) ; Christov, Petr (vedoucí práce)
Předkládaná diplomová práce se zaobírá vztahem inscenace Jana Nebeského ke své dramatické předloze, divadelrú hře Terezka od Lenky Lagronové. Je rozdělena do dvou oddílů, v prvním se zaobíráme prameny dramatu, zejména biografickými zápisky svaté Terezie z Lisieux, které jsou dnes vydávány pod názvem D{jitry duše. Následně podrobujme vlastní drama důkladné analýze, ze níž vyplývá, že drama je koncipováno tak, aby čtenáři prostředkovalo Malou cestu, učení svaté Terezie z Lisieux. V druhém oddíle analyzujeme inscenaci Terezka režiséra Jana Nebeského, která byla premiérována v Divadel Komedie 7. března 1997. Snažíme se především poukázat na značné režijně-dramaturgické úpravy, které zásadně proměnily sémantický charakter dramatu. V závěru shrnujeme sémantický posun, ke kterému došlo "překladem dramatu do jazyka divadla."
Současné antropologické divadlo v Polsku
Dolanová, Michala ; Pšenička, Martin (oponent) ; Hyvnar, Jan (vedoucí práce)
Ve své práci jsem se pokusila nastínit charakteristiku jedné z nevýraznějších tendencí současného polského divadla, již je možné označit termínem antropologické divadlo. Na vybraných příkladech jsem se snažila ukázat, jak se antropologické divadlo vyvíjelo, jaké čerpalo podněty, od dob polského romantismu přes hnutí Mladé Polsko a vlnu Druhé divadelní reformy až po současnost. Divadel antropologického směru však v Polsku pracuje velké množství; do své práce jsem vybrala pouze několik nevýraznějších, která jsou už do jisté míry reflektována a o nichž existuje určité množství textů a studií, ze kterých bylo možno při psaní této práce vycházet.
Libor Vaculík: od baletu k tanečnímu muzikálu
Řezáčová, Tereza ; Pšenička, Martin (oponent) ; Etlík, Jaroslav (vedoucí práce)
Bakalářská práce pojednává především o původu ,,tanečního muzikálu" jako specifické divadelní formy, kterou pojmenoval choreograf a režisér Libor Vaculík, aniž by jí v oblasti terminologie přikládal větší význam. Cílem práce je objasnit význam Vaculíkova hudebně-tanečního termínu, jenž není výjimečný formou pojetí, v němž tanec tvoří hlavní osu vyprávění, nýbrž způsobem zpracování, které se více než tančenému muzikálu podobá zpívanému baletu. Práce je členěna do tří částí - historické, výzkumné a analytické. V první z nich se zabývám vznikem a vývojem baletu a muzikálu jako základních žánrů, z nichž vychází Vaculíkovo označení pro tento hraniční útvar. Ve druhé části se věnuji problematice ,,tanečního muzikálu" v rámci světového hudebního divadla, kde na vybraných příkladech dokládám možné cesty vývoje této nové formy. V posledním, analytickém úseku spojeném s Vaculíkovou tvorbou, se zaměřuji na rozbor dvou ,,tanečních muzikálů" podle Freytagova modelu stavby dramatu.
Proměny karnevalu v čase se zaměřením na severní Itálii
Jirkalová, Hana ; Pšenička, Martin (oponent) ; Just, Vladimír (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá fenoménem evropské formy karnevalu, sleduje jeho vývoj a proměny v průběhu staletí, charakterizuje jeho nejvlastnější prvky v obecné rovině. Hledá rozdíly, ale i spojitost s prvky divadelními, především co se týká prostoru, masek, kostýmů, rekvizit, hranic mezi diváky a účinkujícími. V užším vymezení pak práce zaznamenává a dokumentuje tři vybrané italské karnevaly, na kterých karnevalové prvky v konkrétních případech aplikuje.
Černé divadlo Jiřího Srnce od svého vzniku do součanosti
Goščíková, Romana ; Pšenička, Martin (oponent) ; Etlík, Jaroslav (vedoucí práce)
Jako téma své diplomové práce jsem zvolila historii Černého divadla Jiřího Srnce, kterou hodlám zmapovat od založení divadla v roce 1961 až po současnost. Srncovo divadlo jsem si vybrala z několika důvodů. Jeho zakladatel Jiří Srnec je tvůrcem a průkopníkem nové divadelní formy, která tvoří významný fenomén české kultury známý po celém světě. Navíc jsem se chtěla ve své diplomové práci zabývat něčím, s čím mám osobní praktickou zkušenost. To, že jsem v letech 2005 a 2006 byla členkou souboru, mi umožnilo poznat technické principy černého divadla i fungování jeho provozu, čehož při psaní v hojné míře využívám. A v neposlední řadě je již v úvodu třeba poznamenat, že, ač se Černé divadlo Jiřího Srnce blíží k oslavám půlstoletí své existence, dosud tomuto svébytnému jevištnímu tvaru nebyla věnována žádná ucelená odborná práce, přesněji řečeno taková, která by komplexně shrnovala jeho inscenační principy a vývoj. Existují jen slovníková hesla, kusé zmínky v publikacích věnovaných Laterně Magice1, tanci, českému divadlu, loutkovému divadlu, dále jednotlivé statě a studie v časopisech Loutkář, Acta Scaenographica, Divadelních novinách, aj., programy k některým inscenacím a recenze, či zprávy o pořádaných představeních v českém a zahraničním tisku. Má práce si klade za cíl tuto mezeru alespoň částečně vyplnit....
Post-koloniální adaptace shakespearových her
Hlaváčková, Anna ; Kolinská, Klára (oponent) ; Pšenička, Martin (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá analýzou tří adaptací Shakespearových her v postkoloniálních zemích, jako je Kanada, Trinidad a Tobago a Jihoafrická republika. Trojice her je zkoumána v historickém a kulturním kontextu koloniálního a post-koloniálního divadla výše zmíněných zemí, přičemž do problematiky kolonialismu a jeho kulturních důsledků čtenáře uvádí první kapitola. Cílem práce je poukázat na způsob, jakým autoři adaptací zacházejí s dílem Williama Shakespeara, předního dramatika mateřského impéria, Velké Británie a zároveň zdůraznit neobvyklé postavení jednotlivých adaptací v rámci jejich kulturního prostředí a v rámci diskurzu o post-koloniálním dramatu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 117 záznamů.   začátekpředchozí99 - 108další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.