Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 131 záznamů.  začátekpředchozí80 - 89dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Multicultural Education: Construction of Identity in Czech Educational System
Česká, Tereza ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Mouralová, Magdalena (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá pojetím identity v multikulturním vzdělávání v českém vzdělávacím systému - přesněji konstrukcí identity. Multikulturní vzdělávání je hlavním proudem ve výuce proti rasismu, xenofobii, intoleranci či diskriminaci. V České republice patří k jednomu z průřezových témat definovaných rámcovými vzdělávacími programy. V poslední době se proti nástrojům multikulturní výchovy včetně politiky identit zvedá kritika ohledně toho, že nenaplňuje svoje cíle a někdy naopak přispívá k reprodukci nebezpečných stereotypů ve společnosti a k disriminaci. Identita je klíčový pojem v multikulturní výchově. To, jak vnímáme sami sebe ale i ostatní, ovlivňuje mnohé sféry našeho života. Zda jsou skupiny pozitivně, či negativně konstruovány má vliv i na alokování benefitů. V rámci této práce je proto skrz diskurzivní analýzu zkoumáno, jak multikulturní vzdělávání konstruuje identitu. Ukazuje se, že multikulrní výchova má tendenci buď konstruovat identitu na základě vnějších znaků, které jsou na první pohled znatelné (barva pleti, jazyk, tradice, apod.), nebo identita vzniká na základě střetnutí se s odlišnostmi. Multikulturní identita byla na základě diskurzivní analýzy konstruována na úrovni znalostí jako kulturní identita, na úrovni dovedností jako zachování a na úrovni postojů jako tolerance....
Integration of Migrants through Education
Kulesza, Izabela ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Kohoutek, Jan (oponent)
Bibliographic note KULESZA, Izabela A. PATH DEPENDENCE IN AMERICAN PUBLIC EDUCATION . Mater thesis. Charles University, Faculty of Social Sciences, Institute of Sociological Studies. Supervisor Prof. PhDr. Arnošt Veselý, Ph.D. Abstract This thesis is concerned with the study of public education in the United States as a path-dependent phenomenon. By reviewing the historical background of the institution of education, several key sequences emerge that are foundational principles. They are: a decentralized system, secular education, universal access, decreasing the achievement gap and global competition. Testing these sequences against school choice theories shows the foundational principles behind traditional public schooling in America are being challenged. The institutional reproduction of this pathway is likely to be interrupted in the utilitarian, functional, power and legitimation explanations of path dependence theory. Keywords public education, school choice, path dependence theory Range of thesis: 66
Accountability in Higher Education in the Czech Republic
Hrtánková, Veronika ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Kohoutek, Jan (oponent)
Diplomová práca "Akontabilita v terciárnom vzdelávaní v Českej republike" vychádza z ponímania akontability ako sociálneho vzťahu medzi aktérmi, v rámci ktorého je jeden aktér povinný vysvetľovať svoje jednanie a chovanie tomu druhému. Predložená diplomová práca má predovšetkým teoretický základ - koncept akontability, ktorý sa snaží aplikovať do českého vysokého školstva. Hlavným cieľom diplomovej práce je tak prispieť k rozšíreniu znalostí vo vzdelávacom systéme. Takto nastavený cieľ ďalej umožňuje zistiť, či je koncept akontability využiteľný aj pre ďalšie skúmanie v tejto oblasti. Diplomová práca tak popíše, ako vyzerá režim akontability vo vysokom školstve a načrtne tak zložitú sieť vzťahov a ich vlastnosti. V náväznosti na cieľ je táto diplomová práca poňatá ako teoretická štúdia, vzťahujúca sa na konkrétnu krajinu - Českú republiku. Diplomová práca sa logicky člení na 7 kapitol, ktoré sa ďalej členia na podkapitoly. Na začiatku práce sú predstavené ciele a výskumné otázky diplomovej práce, za ktorými nasleduje podrobné vymedzenie konceptu akontability, ktorý je pre túto prácu zásadný. Ďalšia kapitola sa venuje metodológii, v rámci ktorej boli využitá najmä analýza verejne politických dokumentov a expertné rozhovory s vybranými zástupcami aktérov. Nasledujúca kapitola sa ďalej zaoberá českým...
Educational system and Inequalities in Access to Education in Kosovo
Begu, Edona ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Aberra, Rokia Aidahis (oponent)
Pre-university Educational System and inequalities in Kosovo Edona Begu Master thesis Abstract The institutional structure of the education system is crucial for understanding the educational inequalities. Kosovo is a young country and its education system is undergoing major reforms. Hence, studies and research in the impact that the educational system arrangement has on inequalities barley exist. The main goal of this thesis was to understand the institutional setting of pre-university education system in Kosovo and its impact in inequalities, especially in terms of labour market outcomes, social status outcomes and educational outcomes. After evaluation of Kosovo's education system along standardization and stratification dimensions introduced by Allmendinger, in the widely known typology for educational inequalities, Kosovo's pre-university education resulted to be highly standardized and highly stratified. Thus, the quality of education provision is uniform for all the students, which is reflected in their similar educational outcomes in PISA test. However, the students are stratified in different tracks, which influence and restrict their future outcomes in labour market and their status in the society. These conclusions were backed up with secondary data analysis which states that there are no...
Spádová turistika v primárním školství
Folprechtová, Eva ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Langr, Ivan (oponent)
Spádová turistika je jedním z dosud neprobádaných témat v českém primárním školství, přestože s důsledky toho jevu se setkáváme stále častěji. Cílem diplomové práce je vysvětlit fenomén spádové turistiky a snažit se porozumět jeho aktérům. V teoretické části se práce zabývá všemi dostupnými informacemi, které s tímto jevem souvisí a pomocí teoretických východisek se snaží spádovou turistiku vysvětlit a začlenit tento jev do celkového teoretického rámce. Kvalitativní výzkum, který byl pro tuto práci zvolen, pak pomocí metod polostrukturovaných hloubkových a expertních rozhovorů přináší pohled na fiktivní změnu trvalého pobytu související s volbou školy, a to jak rodičů, tak profesionálů, kteří v oblasti školství buď pracují, nebo ho řídí. Závěrem se práce zabývá řešením, které by za určitých okolností pomohlo tento jev odstranit nebo ho alespoň zmírnit.
Homoparentalita v České republice optikou teoretického přístupu sociální konstrukce cílových populací
Wolfová, Veronika ; Novotný, Vilém (vedoucí práce) ; Veselý, Arnošt (oponent)
Za využití teoretického přístupu práce snaží analyzovat problematiku České republice, ět procesu tvorby Snaží se odpovědět na otázku, proč má rodiná politika v osvojování dětí homosexuály negativní charakter v tom smyslu, že je zcela otevřeně znevýhodňuje a iracionálně vylučuje možnosti osvojit/přiosvojit dítě a vytvoř prostřednictvím teoretického konceptu primárně zaměřuje na a vysvětlení podoby sociální konstrukce homosexuálních jedinců a párů prostřednictvím argumentačních strategií aktérů obsažených v skurzu, kdy se klíčoví aktéři snaží o zachování , případně o změnu současného policy designu tak, aby byla odstraněna diskriminační povaha homoparentální politiky a odstraněno nerovné postavení dětí a rodičů
Možnosti a meze využití metody mystery shoppingu při měření kvality veřejných služeb
Hankovský, Jakub ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Hiekischová, Michaela (oponent)
Práce na téma možnosti a meze využití metody mystery shoppingu při měření kvality veřejných služeb má za cíl představit metodu mystery shoppingu a na základě její aplikace vyhodnotit možnosti její využití při měření kvality veřejných služeb. Kvalita je široký pojem se kterým se pojí mnoho definic. Veřejné služby mají ve srovnání se soukromými jistá specifika, kterým dominuje absence ziskovosti a orientace na naplňování veřejného zájmu. I definice kvality a parametry výkonnosti se ve veřejném sektoru liší od toho soukromého. Metoda mystery shoppingu, která je masivně využívaná při měření úrovně kvality služeb v soukromém sektoru se v běžné praxi veřejných služeb příliš neobjevuje, nebo se objevuje spíše výjimečně. Veřejný sektor se deklarativně už několik desítek let orientuje na kvalitu svých služeb, od přístupu good governance, který propaguje OSN, přes Národní politiku podpory jakosti a Strategii národní politiky kvality až po strategii Smart administration lze identifikovat jasnou snahu o dosahování kvality vnímané i z pohledu samotného zákazníka služby. Strategie a cíle doprovází řada metod standardizace, řízení a měření kvality veřejných služeb, které jsou v České republice využívané, ale například i alternativní metoda designu služeb, která se využívá hlavně v zahraničí. Jako pomůcku při...
Překvalifikovanost: skutečný nebo umělý problém?
Koutná, Martina ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Kohoutek, Jan (oponent)
Nerovnováha na trhu práce mezi nabídkou dovedností a poptávkou po dovednostech je rozšířený fenomén, který může přispívat k nezaměstnanosti a snižovat produktivitu a konkurenceschopnost. Cílem této diplomové práce je prozkoumat a pochopit komplexní fenomén nesouladu dovedností na trhu práce. Nesoulad dovedností se projevuje v nejrůznějších formách, existují i rozdílné, i když vzájemné, koncepty vzdělanostního či kvalifikačního nesouladu a nesouladu dovedností. První část je proto věnovaná rozlišení jednotlivých konceptů nesouladu, jejich vzájemné vazbě a zasazení debaty o užití každého z nich. Další část práce se zabývá rovněž potenciálními příčinami nesouladu na trhu práce, jakož i jeho důsledky, a to pro jednotlivce, firmu i společnost jako celek. Další část práce nabízí informace o možných přístupech k měření vzdělanostního nesouladu a nesouladu dovedností a tyto přístupy jsou opět porovnávány. Je zaveden nový přístup k měření nesouladu dovedností, jehož metodika je detailně popsána. Díky datům z výzkumu PIAAC, který obsahuje jednak měření dovedností a zároveň i informace o vzdělání a kvalifikacích, je možné zjistit rozsah vzdělanostního, jakož i dovednostního nesouladu v České republice, a zároveň i porovnat několik způsobů měření. Zvláštní pozornost je věnována rozložení nesouladu mezi různými...
Tuition fees in Chinese public higher education and their implications for equity of access
Zou, Daiwei ; Kohoutek, Jan (vedoucí práce) ; Veselý, Arnošt (oponent)
Od znovuzavedení systému příjímacích zkoušek v roce 1977 bylo vyšší vzdělání bezplatné po dobu dvaceti let. Nicméně v roce 1997 Čína změnila svou dosavadní politiku a univerzitní vzdělání opět zpoplatnila, což postupem času vedlo k výraznému nárůstu jeho ceny. V roce 2013 tak bakalářský titul stál až 27 krát více než v roce 1997, a to začalo vyvolávat mezi veřejností obavy, že se vzdělání stává nedosažitelným pro lidi z chudých provincií a s nízkými příjmy. Tato práce zkoumá nerovnosti ve vzdělání způsobené právě nárůstem poplatků za studium a jeho dopad na sociální a ekonomický rozvoj Číny. Autorka využívá množství případových studií a široké škály materiálů z volně dostupných databází včetně výhledů počtu příjímaných studentů, studií o dostupnosti vysokoškolského vzdělání pro studenty z venkovských a městských oblastí a studií systému finanční podpory a vládních výdajů na vysoké školství v období 2011-2015. Autorka shledává, že nesoulad v plánech předpokládaného počtu příjímaných studentů mezi jednotlivými oblastmi a zvýšené školné se stává velkým problémem a ekonomickou zátěží pro nízkopříjmové domácnosti což vede k nespravedlnosti v přístupu ke vzdělání. Klíčová slova: Čínské vysoké školství, školné a poplatky, spravedlivost ve vzdělávání
Prodlužování studia na vysokých školách v ČR a vliv poplatků za prodlužování studia
Fliegl, Tomáš ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Vlk, Aleš (oponent)
Diplomová práce se zabývá prodlužováním studia na vysokých školách v České republice a vlivem poplatků za prodlužování studia ("za delší studium") na délku studií. Je zaměřena na pregraduální studia na veřejných vysokých školách, na kterých jsou poplatky vyměřovány. Byla použita data matriky studentů a údaje o výši poplatků z většiny vysokých škol, která posloužila pro sestavení regresního modelu. Informovanost studentů o poplatkové politice byla zjišťována dotazníkem pro účastníky Národních srovnávacích zkoušek Scio. Prodlužováno je průměrně 41 % úspěšných studií, nejčastěji v humanitních vědách, zhruba 10 % studentů překračuje standardní dobu studia o více než jeden rok. Poplatky platí až pětina studentů, polovina z nich proto, že jim bylo započteno neúspěšné studium. Výsledky ukazují, že prodlužování studií jen neznatelně souvisí s výší poplatku, pouze v případě studentů jedné veřejné vysoké školy je souvislost mírná a 1000 Kč poplatků by mělo studium zkracovat o 6 dní. Vliv na délku neúspěšných studií je zřetelnější a představuje 10 až 90 dnů za každých 1000 Kč. Nízký vliv poplatků je připisován špatné informovanosti: pouze necelá třetina zájemců o studium totiž znala principy vyměřování poplatků, ani u zájemců se zkušeností z vysoké školy nebyla informovanost vyšší než 50 %. Práce dokládá nízkou...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 131 záznamů.   začátekpředchozí80 - 89dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.