Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 179 záznamů.  začátekpředchozí71 - 80dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Terénní logopedická péče u osob s afázií
Rejmanová, Karolína ; Durdilová, Lucie (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent)
Tématem diplomové práce je terénní logopedická péče u osob s afázií. Práce je koncipována do čtyř kapitol, z čehož první tři kapitoly jsou teoretického charakteru, čtvrtá kapitola je empirická. První kapitola se zaobírá definicí komunikace a narušené komunikační schopnosti, věnuje se centrální i periferní nervové soustavě a jejím vlivu na komunikační schopnost. Druhá kapitola se zaměřuje na afázii jako na druh získané narušené komunikační schopnosti u dospělých osob. Je zde popsána etiologie, symptomatologie a logopedická intervence, kam spadá diagnostika, terapie a prevence. Třetí kapitola zmiňuje systém organizace logopedické intervence v České republice, která je rozdělena do třech rezortů. Dále je popsána terénní logopedická péče, která je již běžnou součástí poskytované logopedické péče v zahraničí. Čtvrtá kapitola diplomové práce představuje smíšený design výzkumného šetření, které bylo zaměřeno na poskytování terénní logopedické péče u nás. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo analyzovat specifika terénní logopedické péče u osob s afázií a zmapovat poskytování této služby. Následně byly stanoveny dílčí cíle práce a výzkumné otázky. Bylo zpracováno uskutečněné dotazníkové šetření mezi logopedy a rozhovory s logopedy a osobami s afázií s dopomocí jejich rodin. V závěru práce byly shrnuty...
Projevy v jazykových rovinách u žáků 1. třídy běžné základní školy
Jandová, Markéta ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
Diplomová práce "Projevy v jazykových rovinách u žáků 1. třídy běžné základní školy" se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část se zabývá obecnými termíny z oblasti řečového a jazykového vývoje, popisuje vývoj motorických schopností, sluchového a zrakového vnímání. Dále popisuje jednotlivé jazykové roviny a nejčastější typy poruch řeči, se kterými se setkáváme u žáků na prvním stupni základních škol. Výzkumná část diplomové práce se věnuje analýze projevů v jednotlivých rovinách žáků 1. třídy běžné základní školy. Dílčím cílem výzkumného šetření je analýza hrubé, jemné a oromotoriky zkoumaných dětí, analýza jejich sluchového a zrakového vnímání a analýza úrovně všech jazykových rovin. KLÍČOVÁ SLOVA: komunikační schopnost, jazykové roviny, motorika, dyslalie
Funkce vychovatele v rozvoji neřečových oblastí u dětí s narušenou komunikační schopností
Havlíková, Věra ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na funkci vychovatele v rozvoji neřečových oblastí u dětí s narušenou komunikační schopností. Práce má dvě stěžejní části. Teoretická část je rozdělená do čtyř kapitol, které postupně seznamují s vývojem dítěte v mladším školním věku, s narušenou komunikační schopností, s neřečovými oblastmi komunikace a se vzděláváním žáků s narušenou komunikační schopností. Tyto informace poskytují základní vhled do problematiky práce a usnadňují orientaci v tématu. Empirická část představuje výzkumné šetření kvalitativního charakteru, do kterého jsou zapojeni čtyři žáci s narušenou komunikační schopností. Výzkum si klade za cíl zjistit u dětí obtíže v neřečových oblastech, a jaký vliv může mít na jejich rozvoj vychovatel školní družiny. V souladu s těmito cíli je postupně analyzováno senzorické vnímání, kognitivní procesy a motorika. Rovněž jsou pozorovány změny mezi šetřeními. Kapitola obsahuje případové studie žáků, ve kterých je zahrnuta osobní a rodinná anamnéza, individuální schopnosti dětí, sociální interakce a informace o logopedické péči. Dále jsou zde podrobně prezentovány výsledky vstupního i kontrolního vyšetření. Na základě jejich zhodnocení jsou formulovány odpovědi na výzkumné otázky. Závěr kapitoly je věnován doporučením pro praxi, která též vyplývají z výsledků...
Logopedická intervence u seniorů v pobytových zařízeních v Královéhradeckém kraji
Sedláčková, Michaela ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zabývá poskytováním logopedické intervence u seniorů v pobytových zařízeních. Cílem této speciálně pedagogické práce je ukázat problematiku v komunikaci seniorů a možnou podporu v domově pro seniory. Práce má dvě části. Teoretická část je rozdělena na tři kapitoly. Jsou zde popsány sekundární poruchy komunikace u dospělých osob, vybrané nemoci spojené se stářím, definice stáří a pobytových služeb pro seniory. V empirické části je rozpracováno výzkumné šetření, případové studie a získané výsledky. Výzkum má kvalitativní charakter. Hlavním cílem bylo analyzovat poskytování logopedické intervence v domově pro seniory. Dílčími cíli bylo zjistit, zda dojde na základě logopedické intervence k posunu v komunikaci seniora a zjistit, zda k tomuto posunu může pomoci i podpora pracovníky domova ve spolupráci s odborníkem. Dalším z vytyčených cílů bylo vypracování případových studií. KLÍČOVÁ SLOVA Logopedická intervence, senior, sekundárně narušená komunikační schopnost, demence, Alzheimerova choroba, Parkinsonova nemoc, domov pro seniory
Zajištění stomatologické a logopedické péče u pacientů s orofaciálními rozštěpy
Hanušová, Michaela ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
Bakalářská práce je speciálněpedagogická a je zaměřena na problematiku orofaciálních rozštěpů, jejich stomatologickou intervenci a logopedickou péči pacienta. V teoretické části je představena stručná historie a současný pohled na danou problematiku. Vymezeny jsou příčiny vzniku orofaciálních rozštěpů a klasifikace rozštěpových vad. Teoretická část bakalářské práce popisuje důvody rehabilitace narušené orofaciální oblasti a možné důsledky, které mohou vzniknout na základě vrozené rozštěpové vady. Zaměřeno je zvláště na velofaryngální insuficienci a palatolalii, která s rozštěpy úzce souvisí. Nakonec teoretické části je popisována rehabilitační péče o pacienty s orofaciálním rozštěpem a mezioborová spolupráce se zaměřuje na stomatologickou a logopedickou péči. Praktická část se zabývá třemi kazuistikami pacientů s podobným defektem a je obohacena o fotografie stavu dutiny ústní pacientů během jejich ortodontické a protetické léčby a po ukončení léčby. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak byla zajištěna mezioborová spolupráce v průběhu péče u skupiny tří dotazovaných pacientů. Hlavní výzkumnou otázkou je zjišťováno zajištění stomatologické a logopedické intervence jednotlivých pacientů. Výzkum zjišťuje, kdy byla u zkoumaných pacientů zahájena logopedická péče. Zajímá nás, zda pacientům komplexní...
Sociální užití komunikačních schopností u uživatelů pobytových sociálních služeb
Žáčková, Odeta ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na oblast speciální pedagogiky. Zabývá se vymezením základních poznatků v mezilidské komunikaci a vývojem řeči jak obecně, tak především v rámci symptomatických poruch řeči u osob s mentálním postižením. V souvislosti s komunikací představuje čtyři jazykové roviny, z nichž se nejvíce věnuje pragmatické jazykové rovině a sociálnímu užití komunikace. Propojuje poznatky o intaktním vývoji řeči s vývojem řeči u dětí s mentálním postižením a poznatky o pragmatické jazykové rovině se specifiky pragmatiky osob s mentálním postižením. Výzkumné šetření diplomové práce vzniklo prostřednictvím interpretace výsledků získaných pomocí hodnotícího materiálu, vytvořeného pro tuto práci na základě teoretických poznatků a inspirace jiných hodnotících materiálů. Šetření mapuje úroveň pragmatické jazykové roviny jakožto sociální užití komunikace u osob využívajících pobytových sociálních služeb, konkrétně jednoho domova pro osoby se zdravotním postižením (DOZP). Závěrem práce je vyhodnocení úrovně dílčích částí pragmatické jazykové roviny u osob s mentálním postižením a doporučení pro praxi v rámci zlepšení nedostatků na této rovině. Během šetření byly u cílové skupiny zjištěny nedostatky v pragmatických jazykových dovednostech, především v udržování očního kontaktu, pochopení a vyjádření...
Podpora rozvoje dítěte se specificky narušeným vývojem řeči
Sekalová, Dagmar ; Durdilová, Lucie (vedoucí práce) ; Klenková, Jiřina (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zaměřuje na téma specificky narušeného vývoje řeči neboli vývojové dysfázie. Diplomová práce se skládá z teoretické a empirické části. Teoretická část práce je tvořena třemi hlavními kapitolami. První kapitola se zabývá pojmy komunikace, narušený vývoj řeči a ontogenezí řeči. Druhá kapitola představuje terminologické vymezení specificky narušeného vývoje řeči neboli vývojové dysfázie, její etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii. Třetí kapitola přibližuje problematiku předškolního věku. Empirická část práce je zpracována ve čtvrté kapitole. Obsahuje kazuistiku chlapce se specificky narušeným vývojem řeči, zaměřuje se na popis rodinné situace, dále popisuje chlapcovu osobní anamnézu, jeho psychomotorický a řečový vývoj. Dále se práce zaměřuje na poskytovanou podporu k jeho rozvoji a hodnotí progresi po roce intenzivní péče. Součástí diplomové práce jsou také pracovní listy, zaměřené na rozvoj dítěte s tímto druhem narušené komunikační schopnosti. Pracovní listy se skládají z pěti oblastí, které by měly být rozvíjeny. Mezi tyto oblasti patří: zrakové vnímání, sluchové vnímání, rozumové, grafomotorické a komunikační schopnosti. V České republice je nedostatečné množství komplexních informací, materiálů, které by mohly rodičům vytvořit ucelenou představu, jak...
Dítě s vývojovou dysfázií v inkluzivní škole
Horynová, Jana ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
Tématem této bakalářské práce je inkluzivní vzdělávání dítěte s vývojovou dysfázií. Práce je členěna na čtyři kapitoly, z nichž první tři jsou teoretické, čtvrtá kapitola praktická. První kapitola pojednává o vývoji intaktního dítěte předškolního a mladšího školního věku, s akcentem na vývoj řeči dítěte. Druhá kapitola je věnována problematice vývojové dysfázie, její etiologii, symptomatologii, diagnostice a terapii. Třetí kapitola vymezuje pojem inkluze a uvádí základní faktory a podmínky úspěšného inkluzivního vzdělávání v České republice, včetně jeho legislativního zabezpečení. Čtvrtá, výzkumná část, je zpracována jako kazuistika dítěte s vývojovou dysfázií. Popisuje proces vzdělávání dítěte v inkluzivní škole, upozorňuje na obtíže, které vývojová dysfázie způsobuje v jednotlivých vzdělávacích oblastech. Dále se práce zaměřuje na identifikaci výhod a nevýhod inkluzivního vzdělávání pro jednotlivé aktéry vzdělávacího procesu. V závěru uvádí hlavní předpoklady úspěšné inkluze dítěte s vývojovou dysfázií. Realizovaný výzkum je kvalitativní. KLÍČOVÁ SLOVA: Vývojová dysfázie, specificky narušený vývoj řeči, inkluze, inkluzivní vzdělávání
Návrh a realizace reedukační pomůcky pro osoby s afázií
Pražská, Tereza ; Durdilová, Lucie (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
Diplomová práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na současnou problematiku afázie v kontextu různých vědních disciplín a afaziologických směrů. Zabývám se zde klasifikací afázií, diagnostikou, terapií a využíváním pomůcek v terapii afázie. Praktická část se týká projektu - návrhu a realizace reedukační pomůcky pro osoby trpící afázií s názvem Soubor sekvencí dějových obrázků. V závěrečné kapitole se pak věnuji bližšímu popisu této pomůcky a přikládám ji k nahlédnutí v příloze. Cílem mé diplomové práce bylo rozšířit nabídku reedukačních materiálů pro osoby s afázií v našich podmínkách. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 179 záznamů.   začátekpředchozí71 - 80dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.