Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 81 záznamů.  začátekpředchozí51 - 60dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
"Kým jsme pro současnou francouzskou poezii?" Hledání identity ve sbírce La Chute des temps Bernarda Noëla
Bratská, Johana ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Šuman, Záviš (oponent)
(česky): Diplomová práce "Kým jsme pro současnou francouzskou poezii?" Hledání identity v básnické sbírce La Chute des temps Bernarda Noëla si klade za cíl prozkoumat současnou - v tomto případě primárně francouzskou - poezii. V první části se ptá po příčinách úpadku poezie ve smyslu čtenosti a oblíbenosti tohoto žánru a hledá odpověď na otázku, jaký přínos má četba poezie pro současného čtenáře. Na základě analýzy textů literárních kritiků, teoretiků a básníků dochází k závěrům, které ve druhé části aplikuje na rozbor konkrétního textu francouzského básníka Bernarda Noëla La Chute des temps. Analyzuje hledání identity "já" autora a čtenáře, hudebnost ve verších jako autorův podvědomý podpis, vztah mezi tělem básníka, čtenáře a samotné básně a v neposlední řadě metaforu kůže jako hranice mezi vnitřním a vnějším. Klíčová slova: současná francouzská poezie, doslovnost, nová lyrika, Bernard Noël, identita subjektu, básnický prostor, hudebnost, tělesnost
Dramaturgical and Aesthetical Development of Deux ex Machine in Selected Works by Pierre Corneille and Jean Racine
Balucha, Martin ; Šuman, Záviš (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Práce je věnována divadelnímu principu, který se tradičně označuje latinským názvem Deus ex machina - tedy bůh na stroji. Ačkoliv je tento způsob ukončení tragického děje zmíněný již v Aristotelově Poetice, neustále se mění jeho využití a chápání. Rovněž se obměňuje i statut, který Deus ex machina má v rámci dramatických pravidel. Cílem této práce bude popsat vývoj tohoto divadelního prvku, a to jak z dramaturgického, tak i z estetického hlediska. První část práce se zaměřuje na teoretický rozbor Deus ex machina. Postupně představujeme názory tří francouzských "klasicistních" teoretiků, jmenovitě Jeana Chapelaina, abbé d'Aubignaka a Hippolyte- Julese Pilete de La Mesnardièrea. V každé z těchto teoretických pasáží se zmíněnému divadelnímu postupu věnujeme jednak v rámci jednotlivých dramaturgických doktrín, jednak v úzké souvislosti s ostatními dramatickými pravidly. Druhá část práce se zabývá praktickým využitím Deus ex Machina v šesti vybraných tragédiích, jejichž náměty čerpají z mytologických příběhů o Ifigénii a Médei. V celé práci divadelní prvek Deus ex machina rozebíráme především v rámci dalších iracionálních jevů, jejichž použití je nedílnou součástí tragického vylíčení děje. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Role vedlejších postav v Molièrových komediích
Řádková, Tereza ; Šuman, Záviš (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Práce se bude zabývat tvorbou francouzského dramatika Molièra, přesněji typy postav, které se v jeho díle objevují. Práce bude vycházet nejenom z hlavních Molièrových komedií Don Juan, Tartuffe či Lakomec, ale k rozboru postav budou využita i méně analyzovaná díla jako např. Skapinova šibalství, Měšťák šlechticem a další. Rozlišovat budeme dvě základní kategorie, postavy hlavní a vedlejší, avšak naše pozornost bude upřena zejména na postavy vedlejší. Budeme podrobně studovat jejich charaktery a pokusíme se nastínit, jaký mají celkový vliv na Molièrovo dílo. Klíčová slova: klasicismus, komedie, postava, Molière, vedlejší postava, francouzská literatura, divadlo
Milan Červenka, Quelques souvenirs - A ceux qui viennent apres
Němečková, Klára ; Pohorský, Aleš (vedoucí práce) ; Šuman, Záviš (oponent)
Text se zabývá představením a analýzou dosud nepublikovaného díla Quelques souvenirs - A ceux qui viennent après (Několik vzpomínek - Těm, kteří přijdou po nás), které sepsal československý emigrant žijící ve Francii Milan Cervenka (před emigrací Červenka). Práce nejprve uvádí historickou situaci v Československu po 2. světové válce, a vysvětluje tím důvody, které Cervenku vedly k opuštění rodné vlasti. V hlavní části se věnuje rozboru autobiografického spisu na základě různých hledisek - mj. žánrového, literárně-teoretického a lingvistického. Pomocí této analýzy je demonstrováno, že dílo nedosahuje literárních kvalit v pravém slova smyslu, nicméně je hodnotným příspěvkem do tématiky emigrantské literatury.
Comparison of Time and Memory Categories in Maurice Blanchot's and Pascal Quignards's Essays with the Conception of the Memory in Patrick Modiano's works
Kucherov, Anton ; Šuman, Záviš (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Anton Kucherov Comparaison des catégories de temps et mémoire dans les essais de Maurice Blanchot et de Pascal Quignard avec la conception de la mémoire dans l'oeuvre romanesque de Patrick Modiano Porovnání kategorií času a paměti v esejistice Maurice Blanchota a Pascala Quignarda s pojetím paměti v románovém díle Patricka Modiana _____________________________________________________ Tato práce provede konfrontaci zvláštností v pojímání času a paměti u romanopisce a esejisty, literárního kritika a filosofa 20. století Maurice Blanchota a romanopisce a esejisty Pascala Quignarda a následně i srovnání s pojetím paměti ve vztahu k imaginaci v románových a autobiografických spisech Patricka Modiana. Práce bude analyzovat paměť v souladu s metodou "míst paměti", jak ji rozpracoval historik Pierre Nora, jako nadosobní, zlomkovitý, nelineární a individuální proces, využije rovněž poznatků psychoanalytických a fenomenologických. Tematiku paměti pokládá za kulturně závažnou, protože kulturní prostor musí zpracovávat minulost; paměť je zároveň hodnotou, cílem i prostředkem.
Vliv francouzské literární kritiky přelomu 19. a 20. století na F. X. Šaldu: případ Rimbaud
Soukeníková, Eva ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Šuman, Záviš (oponent)
Francouzská literární kritika konce 19. a počátku 20. století nápadně ovlivňuje zrod a vývoj té české. Práce se zabývá konkrétní komparací přímých i nepřímých francouzských vlivů na české pojetí literární kritiky. Tento jev ilustruje na vybraných francouzských studiích a odborných článcích hodnotících život a dílo Arthura Rimbauda, které jsou následně porovnávány se studií F. X. Šaldy na stejné téma. Soustřeďuje se především na aplikované teoretické literárněkritické směry tohoto období, mapuje kritický ohlas soudobý Rimbaudovu životu, ale zohledňuje i ten posmrtný, který je časově adekvátnější českému prostředí.
Role of the director in Moliere'sTartuffe
Sadykova, Kamilya ; Šuman, Záviš (vedoucí práce) ; Ébert-Zeminová, Catherine (oponent)
Anotační list Nazev bakalářské práce: Studie o inscenacích Molièrova Tartuffa. Klíčová slova: Molière, comédien (herec), dramaturgie (dramaturgie), hypocrite (pokrytec), hypocrisie (pokrytectví). Abstract : Tato práce s názvem De l'implication du metteur en scène dans l'interprétation de Tartuffe se zabývá nejdůležitějšími problémy a zápletkami ve dvou inscenacích Tartuffa. Cílem práce je ukázat, jak hru interpretují režiséři La Comédie-Française a Realistického divadla v souvislosti s originálním textem nebo překladem a do jaké míry dodržují pravidla klasicismu. Úvod práce je věnován Molièrovi a králi Ludvíkovi XIV. Metodologie obsahuje stručný popis následujících částí práce. V nasledujicích častech porovnáme Tartuffa v české a francouzské režii a zaměříme se na to, v čem se obě verze hry liší a v čem se shodují. Tato práce obsahuje úvod, metodologii, sedm hlavních části a závěr. Úvod je věnován popisu Molièra a krále Ludvíka XIV. V metodologii popisujeme strukturu teto práce. V první kapitole budeme mluvit o náboženských prvcích Tartuffa, o jeho kritice a Molièrově snaze hru obhájit. Druhá kapitola bude pojednávat o významu jménaTartuffe a o jeho původu. Ve třetí části vysvětlíme, v čem spočívalo Molièrovo nadání pro komedii. Další část se zabývá tématem frašky a komedie. Následující kapitola popisuje...
Paul Éluard mezi dvěma múzami
Liberská, Lenka ; Pohorský, Aleš (vedoucí práce) ; Šuman, Záviš (oponent)
Tato práce se bude zabývat dvěma tvůrčími obdobími francouzského básníka Paula Éluarda, která byla ovlivněna surrealistickými múzami a zároveň jeho životními partnerkami, Elenou Ivanovnou Diakonovnou (Galou) a Marií Benz (Nusch). Ve zkratce se opře o význam poezie inspirované poslední múzou Dominique Lemort. Cílem práce je porovnat básnickou tvorbu z obou období a poukázat na odlišnosti i společné charakterové vlastnosti žen, jež byly pro autora inspirací a následně pokusit se odpovědět na otázku, zda se v Éluardově tvorbě objevuje jednotná představa ženy˗múzy či nikoliv. Analýza bude provedena na verších především z básnických sbírek Capitale de la douleur, L'Amour la Poésie, La vie immédiate a Facile.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 81 záznamů.   začátekpředchozí51 - 60dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.