|
Móda jako nástroj feminismu ve 20. století
Kosinová, Monika ; Svatošová, Zuzana (vedoucí práce) ; Magidová, Markéta (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou prvních dvou vln feminismu, který se odráží na módě 20. století. Vysvětluje, co je feminismus a jaké jsou jeho historické kontexty. Přehled vývoje módy 20. století bude členěn po desetiletích a bude ukazovat její zásadní proměny a dopady na společnost v souvislosti s rozvojem ženských hnutí. Práce diferencuje mezi módou světovou a tuzemskou a akcentuje postoje klíčových osobností módního návrhářství k této problematice. Historický přehled bude doplněn o návrh a reflexi částečné realizace vlastního pedagogického projektu zaměřeného na propojení oboru oděvního návrhářství a feministické problematiky.
|
| |
|
Multiplikace tvaru jako prostředek ke konstruování reality
Málková, Helena ; Magidová, Markéta (vedoucí práce) ; Čech, Viktor (oponent)
Málková, H.: Multiplikace tvaru jako prostředek ke konstruování reality. [Závěrečná diplomová práce] Praha 2017 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 123 s. Diplomová práce se zabývá tématem utváření systémů, struktur a konstrukcí ve vizuální realitě. V teoretické části se zaměřuje na možnosti multiplikace, její narůstání do prostoru či plochy, a to za použití objektové tvorby vybraných umělců z oblasti výtvarného umění. V praktické části představuje autorské pojetí tématu prostřednictvím fotografického média. Struktura je důležitým fenoménem v možném chápání vizuální reality. Má předpoklady pro rozvíjení transcendentálního myšlení. Objevujeme ji v rámci celého universa, jako jeho jednotící prvek. Východiska pro didaktickou část čerpají z teoretické části. V didaktické části jsou představeny realizované výtvarné úkoly, které jsou součástí následného výzkumného šetření. Práce přináší zjištění a závěry v rámci tvůrčího řešení a výuky na téma prostorové kompozice multiplikovaného tvaru v rámci uceleného objektu. KLÍČOVÁ SLOVA: konstrukce, struktura, pohyb, tvar, prostor, variabilita, racionalita, fotografie, objektová tvorba, žák, výuka, výzkum.
|
|
Filmová výchova u nás a ve světě v souvislosti s výtvarnou výchovou
Horváthová, Amálie ; Arbanová, Linda (vedoucí práce) ; Magidová, Markéta (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Bakalářská práce se zabývá filmovou výchovou a ukazuje její různá pojetí, zkoumá filmovou výchovu v souvislosti s výchovou výtvarnou. Představuje a srovnává různé zahraniční přístupy, poukazuje na zajímavé zahraniční i české projekty, které se liší v metodách a které se přímo dotýkají a prolínají s výtvarnou výchovou. I přes to, že filmová výchova již může být samostatným předmětem, bakalářská práce se zaměřuje na její vztah a využití v rámci výtvarné výchovy. Teoretická část práce se zabývá postavením filmové výchovy v RVP, zkoumá styčné body filmové výchovy s výtvarnou výchovou a srovnává filmový a výtvarný obraz. Práce poukazuje na velké množství zahraničních iniciativ, které cílí na praktickou výuku filmové tvorby a animace. Srovnává je se situací v České republice, představuje domácí instituce, které nabízí řadu kurzů a workshopů. Didaktická část představuje propojení filmové výchovy s výchovou výtvarnou v rámci výstavy secesního umění v Obecním domě v Praze. K didaktické části je navržen program pro žáky, který se zabývá tvorbou animovaného filmu. Praktickou část tvoří metodické materiály, které seznamují žáky se základy animované tvorby, animačními technikami a tvůrci animovaných filmů; pracovní sešity jsou určeny žákům i učitelům s cílem usnadnit jim cestu k uchopení filmu...
|
|
Loutkový animovaný film jako prostředek výtvarného vyjádření ve výtvarné výchově
Šafka, Václav ; Arbanová, Linda (vedoucí práce) ; Magidová, Markéta (oponent)
Práce se zabývá fenoménem loutkového animovaného filmu. V teoretické části sleduje tuto problematiku od divadelní loutky až k samotnému loutkovému animovanému filmu a na několika příkladech z tvorby reprezentativních autorů se snaží reflektovat různé filmařské přístupy k tvorbě loutkových animovaných filmů. V praktické části sleduje genezi vlastní výtvarné práce autora, která sestává z výroby autorské filmové loutky a portfolia, které může sloužit jako návod ke stavbě filmové loutky. V didaktické části je pak práce zaměřena na možné perspektivy užití loutkového animovaného filmu v edukaci.
|
| |
| |
|
Katastrofa? Události ve změněných souvislostech - inspirace pro vlastní tvorbu i výtvarnou výchovu
Růžičková, Nicole ; Velíšek, Martin (vedoucí práce) ; Magidová, Markéta (oponent)
Diplomová práce pojednává o médiích a vizuální komunikaci v kontextu umění. Teoretická část se zabývá funkcí a vlivem médií z historického a současného pohledu, o mezilidské komunikaci a vizuálních sdělení, jejich psychologické působení v návaznosti na manipulaci obrazu. Praktická část pojednává o konkrétních katastrofických událostech v novinách a jejich obsahové a vizuální působení v návaznosti na vlastní výtvarné uchopení tématu. Didaktická část řeší transformaci tématu katastrof a konkrétní možnosti aplikace mediální výchovy do výtvarné výchovy. Klíčová slova média, komunikace, vizuální sdělení, manipulace obrazem, katastrofa, mediální výchova Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Fotodeník. Deník jako způsob reflexe zážitku ve výtvarné výchově
Kunderová, Tereza ; Arbanová, Linda (vedoucí práce) ; Magidová, Markéta (oponent)
Bakalářská práce se věnuje fenoménu deníku, především pak jeho uměleckým a dalším vizuálním formám zpracování, zejména prostřednictvím fotografie. V teoretické části práce nastiňuje obecnou historii vývoje tradičních deníkových záznamů a poté se věnuje deníkům v díle vybraných českých uměleckých osobností, které tento fenomén zpracovávaly/zpracovávají netradičním vizuálním způsobem. Jedná se o Vladimíra Fuku, Jiřího Koláře, Josefa Jindřicha Šechtla a Františka Skálu. V následující kapitole práce uvádí fenomén deníků do kontextu dnešní doby. Stručně popisuje technologický vývoj směřující k možnosti vést deníky ve virtuálním prostředí internetu. Uvádí nejběžnější formy osobních online záznamů, soustředí se zejména na fotografické deníky a demonstruje šíři spektra jejich možných podob na několika konkrétních subjektivně zvolených příkladech. Ty jsou vybrány jak z profilů na sociálních sítích, tak z osobních stránek či uměleckých projektů. V praktické části představuje práce autorčino vlastní pojetí deníkového fenoménu ve fotografické podobě. Jedná se o cyklus každodenních fotografických záznamů vyjadřujících osobní prožitky a pocity z dní strávených na zahraničním studijním pobytu. Didaktická část se věnuje přenosu deníkových prvků do hodin výtvarné výchovy žáků druhého stupně základní školy....
|
|
Camera obscura jako jedinečný nástroj záznamu skutečnosti. Možnosti jejího využití v současné výtvarné edukaci
Nováčková, Marie ; Magidová, Markéta (vedoucí práce) ; Pfeiffer, Jan (oponent)
Marie Nováčková Bakalářská práce Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy Camera obscura jako jedinečný nástroj záznamu skutečnosti. Možnosti jejího využití v současné edukaci. Práce sleduje cameru obscuru jako jedinečné médium pro uměleckou práci, popisuje její podoby v kulturně-historickém kontextu se zaměřením na současnou vizuální kulturu a pinhole fotografii. Dírková kamera je považována za nástroj pro uměleckou práci, který může podléhat tvůrci, spolupracovat s ním či být autorsky autonomní. Tyto teoretické poznatky jsou reflektovány v koncepci edukačního programu, který se zaměřuje na spojení poznávání vývoje fotografických zobrazení a vlastního vnímání jejich příběhů. Příběh a fotografování dírkovou kamerou je těžištěm i praktické části, kterou je komiks vytvořený pomocí fotografií z pinhole kamery, jehož děj je podpořen kresbou. Komiks se jmenuje Hráč na havrany a je členěn jako Bachova skladba Toccata a fuga d-moll. Klíčová slova: analogová fotografie, camera obscura, dírková kamera, výtvarná výchova, vizuální kultura, experiment, komiks
|