Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 44 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Richard Wagner a varhany
Bártek, Michael ; ČERNÝ, Pavel (vedoucí práce) ; TŮMA, Jaroslav (oponent)
Student varhan Michael Bártek představuje diplomovou práci Richard Wagner a varhany - Pronikání díla skladatelského génia z Bayreuthu do varhanní hudby jako magisterskou závěrečnou práci ve studiu na hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze. Tato práce se zabývá vztahem Richard Wagner ? varhany, vztahem, který je, navzdory absenci nějaké skladby mistra pro varhany, podivuhodně bohatá a zdá se poměrně neprozkoumaná. Vzhledem k probíhajícímu dvousetletému výročí narození skladatele (a jeho sto třicátému výročí úmrtí), téma si zaslouží býti zpracováno. Autor se zabývá přímým vztahem Wagnera a varhan, jeho vlivů na skladatele varhanní hudby a rovněž problematikou transkripce, nejprve obecně, posléze více zaměřené přímo na Wagnera.
Teologická mystika a symbolismus v díle "Méditations sur le Mystére de la Sainte Trinité" Oliviera Messiaena
Salvová, Pavla ; POPELKA, Josef (vedoucí práce) ; TŮMA, Jaroslav (oponent)
Pro skladby Oliviera Messiaena je charakteristický nejen osobitý hudební jazyk, který si pohrává s časem, rytmem, barvami, inspiruje se ptačím zpěvem, gregoriánským chorálem a hudbou exotických krajů, ale hlavně existence mimohudebního poselství, které je v hudbě ukryto. První část práce má informativní charakter, popisuje život skladatele, hlavní specifika jeho hudebního jazyka, kompoziční cíle a výčet nejdůležitějších skladeb. Druhá část se soustřeďuje na varhanní cyklus Méditations sur le Mystère de la Sainte Trinité (Meditace o tajemství Nejsvětější Trojice), vysvětluje původ skladby, nastiňuje zdroje inspirací a analyzuje stavbu a tematický rozvoj v jednotlivých větách i v celém cyklu. Těžištěm práce je snaha proniknout do skladatelovy hudební a tematické práce a pochopit sdělení, které skladatel při kompozici zamýšlel.
Přehled mezinárodních interpretačních so utěží v oboru varhany
Svoboda, Pavel ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; ČERNÝ, Pavel (oponent)
Bakalářská práce se zabývá mapováním mezinárodních interpretačních soutěží v oboru varhany. Dále by měla mapovat úspěchy českých kandidátů a účast českých porotců v zahraničí. Cílem je přehledně shrnout četnost varhanních soutěží v jednotlivých letech a jednotlivých státech.
Nerovnoměrná ladění v historii a dnešní praxi
Scholleová, Barbora ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; ČERNÝ, Pavel (oponent)
Tato práce se věnuje historickým laděním. K jejich pochopení je nutné seznámit se s velikostmi přirozených intervalů vyplývajících z alikvotní řady. Je potřebné umět určit frekvenční poměr jakéhokoli intervalu a jeho velikost v centech. Dále je nastíněno, proč neexistuje ideální ladění a že každé ladění je kompromisem, má jiné priority a možnosti využití. Cesta k dnes široce rozšířenému rovnoměrně temperovanému ladění byla dlouhá, v průběhu historie se používalo mnoho nerovnoměrných temperatur. Základní typy jsou zde vyjmenovány a popsány. V dnešní době jsou v souvislosti se snahou o historicky poučenou interpretaci historická ladění opět využívána. Staré hudbě dodají dobový charakter a mohou napomoci interpretovi k jasnější představě o obsahu skladby.
Petr Eben - chorální inspirace na pozadí varhanního díla
Zahrádková, Marie ; Tůma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Černý, Pavel (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na skladatele, varhaníka, klavíristu a vynikajícího pedagoga Petra Ebena (1929 - 2007) a jeho skladby s chorálními inspiracemi. Za základní stavební kámen svých četných kompozic si Petr Eben zvolil římskokatolický liturgický zpěv, gregoriánský chorál, který pro něj sehrál v životě důležitou roli. Zajímal se jednak o hudební složky (melodiku, rytmiku), jednak o obsahovou a duchovní stránku tohoto zpěvu. Všechny zkušenosti získané při poslechu a během studia gregoriánského chorálu Petr Eben uplatnil ve své rozsáhlé tvorbě. V práci se dále zabývám problematikou soužití moderního hudebního jazyka s nejstaršími hudebními prameny, tím jak soudobé hudební prostředky spojené s historickou hudební praxí působí v Ebenově díle. Vedle objevování chorálních citací ve varhanních skladbách Petra Ebena se zaměřuji na principy práce s gregoriánským, protestantským a svatováclavským chorálem.
Varhany a hudební život kůru sv. Vojtěcha
Moudrý, Martin ; Popelka, Josef (vedoucí práce) ; Tůma, Jaroslav (oponent)
Bakalářská práce se zabývá historií i současností hudebního života a varhanami kostela sv. Vojtěcha v Praze. Kostel sv. Vojtěcha je stěžejním místem vývoje chrámové hudby u nás. Působily zde významné osobnosti jako J. Foerster, J. B. Foerster a A. Dvořák a nachází se zde první romantické varhany v České republice.
Gric Drahoslav: Francouzský a německý varhanní romantismus
Gric, Drahoslav ; Tůma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Černý, Pavel (oponent)
Obsahem následující práce je porovnání kompozičních postupů nejvýznamnějších varhanních skladatelů romantické epochy ze dvou rozdílných zemí, ve kterých se nový směr rozvíjel nejzřetelněji. Čtenář bude seznámen s historickým kontextem, který vedl varhanáře a skladatele k novému postoji při tvorbě. Důležité bude nahlédnutí k varhanářskému umění, které do značné míry skladatele ovlivnilo. To je také demonstrováno na několika dispozicích významných varhan. V neposlední řadě budou uvedeni ti skladatelé, kteří významně obohatili repertoár varhanní hudby a tím přispěli k jejímu vývoji. U každého z nich se zaměřujeme na polyfonní práci. Dle rozborů jejich fug pozorujeme rozdíly či shody v kompozičních technikách každého z nich. Texty jednotlivých rozborů jsou pro lepší představu proloženy notovými ukázkami.
Latentní předpoklady minimalismu ve varhanní tvorbě.
Málková, Kateřina ; Tůma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Popelka, Josef (oponent)
Práce se zabývá minimalismem ve varhanní hudbě. Minimalismus, tedy forma umění nebo umělecký přístup záměrně upřednostňující jednoduchost, se objevuje prakticky ve všech uměleckých epochách a kulturách. První kapitola se snaží pochopit a vysvětlit myšlenkové principy a kulturní zdroje, na nichž minimalismus stavěl. Druhá a třetí kapitola popisují hudební minimalismus, jak se zrodil a vyvíjel v 2. polovině 20. století v USA a Evropě. Poslední kapitola potom přináší řadu konkrétních příkladů, jak se minimalismus projevoval ve varhanních skladbách různých stylových období.
Varhanní dílo G. Ligetiho
Coufal, Josef ; Černý, Pavel (vedoucí práce) ; Tůma, Jaroslav (oponent)
Tato práce se zabývá varhanními skladbami maďarského skladatele 20. století György Ligetiho (1923 ? 2006). První kapitola je věnována životu a dílu tohoto autora a snaze porozumět jeho skladatelskému odkazu. Další tři kapitoly jsou potom už zaměřeny na jednotlivé varhanní skladby, jmenovitě Ricercar pro varhany (1953), Volumina (1962) a Dvě etudy pro varhany (Harmonies ? 1967 a Coulée ? 1969). Na závěr uvádím dostupné nahrávky těchto děl.
Autentická interpretace barokní varhanní hudby: Josef Seger a jihoněmecká škola
Kohout, Pavel ; Tůma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Havlík, Jaromír (oponent) ; Klugarová, Kamila (oponent)
Práce je zaměřena na nejvýznamnějšího českého varhaníka pozdního baroka, pedagoga a skladatele. Práce čerpá ze starých rukopisů a objasňuje nejdůležitější principy pro pochopení a správnou interpretaci tohoto druhu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 44 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.