Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 43 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Sbírka hudebních nástrojů asijského oddělení Náprstkova muzea v Praze z hlediska etnoorganologie
Friedl, Marián ; Matoušek, Vlastislav (vedoucí práce) ; Havlík, Jaromír (oponent)
Předkládaný text s názvem Sbírka hudebních nástrojů asijského oddělení Náprstkova muzea v Praze z hlediska etnoorganologie1 je souhrnem informací, jež jsem nabyl za posledních pět let. V průběhu studia etnologie jsem se specializoval na etnomuzikologii dle možností, jaké se mi na univerzitě nabízely. V rámci povinné muzejní praxe jsem se pak dostal v roce 2004 k tvorbě databáze hudebních nástrojů Oddělení asijských kultur Náprstkova muzea (dále jen NpM) a moje orientace se tak zúžila na etnoorganologii a potažmo aplikovanou organologii. V roce 2006 jsem se stal členem realizačního týmu plánované výstavy hudebních nástrojů ze sbírek NpM a zabýval jsem se proto přípravou materiálů k nástrojům z bývalé expozice Oddělení asijských kultur. Svůj pohled jsem dále zúžil sestavováním podkladů k vystavení souboru nástrojů hudebního žánru ze středovýchodu Číny. Těžiště práce tkví v aplikované (etno)organologii a jejím hlavním cílem je pokusit se srozumitelně mapovat způsob přemýšlení o zpracování muzejní sbírky hudebních nástrojů a podat přehled výsledků dosažených na základě dosavadní práce. Text tedy obsahuje základní tři soubory dat. Jsou to (1.) informace týkající se etnomuzikologie, (etno)organologie a klasifikační organologie, (2.) moje vlastní návrhy a úvahy spojené se zpracováním sbírky, (3.) konkrétní data...
Polystylovost a koláž v tvorbě českých skladatelů 2. pol. 20. století
Škarda, Robert ; Douša, Eduard (vedoucí práce) ; Havlík, Jaromír (oponent) ; Kordík, Pavel (oponent)
Polystylovost a koláž v české hudbě 2. poloviny 20. století Robert Škarda Klíčová slova: citát, česká hudba, koláž, polystylovost, postmoderna, styl, stylová kontrapozice, týmová kompozice Ve své práci Polystylovost a koláž v české hudbě 2. poloviny 20. století tematizuji oblast tvorby českých skladatelů založenou převážně na stylové kontrapozici, stylizacích historické nebo jazzové hudby a užívání citátů. Vycházím především z předpokladu dějinnosti hudební terminologie v tom smyslu, že pojmy polystylovost a koláž považuji za dobové hudební termíny a snažím se o rekonstrukci jejich významů. Časové vymezení práce se pohybuje v rozmezí let 1960-2000. Spodní časová hranice je zvolena vzhledem k povaze tématu, neboť právě 60. léta jsou obdobím, kdy se v evropské i české hudbě poprvé objevuje tvorba a reflexe patřící do kontextu pojmů polystylovost a koláž. První část je zaměřena na obecné zmapování tématu polystylovosti a koláže. Mapuji zde relevantní muzikologickou literaturu a zabývám se vztahem polystylovosti a koláže k dalším příbuzným pojmům (především postmoderna, montáž a styl), kontextem evropské a americké hudby i otázkou polystylovosti a koláže v české populární hudbě. V kapitolách Polystylovost v českých pramenech a Koláž v českých pramenech sleduji užití pojmů polystylovost a koláž v dobové...
Sbírka hudebních nástrojů asijského oddělení Náprstkova muzea v Praze z hlediska etnoorganologie
Friedl, Marian ; Matoušek, Vlastislav (vedoucí práce) ; Havlík, Jaromír (oponent)
Předkládaný text s názvem Sbírka hudebních nástrojů asijského oddělení Náprstkova muzea v Praze z hlediska etnoorganologie1 je souhrnem informací, jež jsem nabyl za posledních pět let. V průběhu studia etnologie jsem se specializoval na etnomuzikologii dle možností, jaké se mi na univerzitě nabízely. V rámci povinné muzejní praxe jsem se pak dostal v roce 2004 k tvorbě databáze hudebních nástrojů Oddělení asijských kultur Náprstkova muzea (dále jen NpM) a moje orientace se tak zúžila na etnoorganologii a potažmo aplikovanou organologii. V roce 2006 jsem se stal členem realizačního týmu plánované výstavy hudebních nástrojů ze sbírek NpM a zabýval jsem se proto přípravou materiálů k nástrojům z bývalé expozice Oddělení asijských kultur. Svůj pohled jsem dále zúžil sestavováním podkladů k vystavení souboru nástrojů hudebního žánru ze středovýchodu Číny. Těžiště práce tkví v aplikované (etno)organologii a jejím hlavním cílem je pokusit se srozumitelně mapovat způsob přemýšlení o zpracování muzejní sbírky hudebních nástrojů a podat přehled výsledků dosažených na základě dosavadní práce. Text tedy obsahuje základní tři soubory dat. Jsou to (1.) informace týkající se etnomuzikologie, (etno)organologie a klasifikační organologie, (2.) moje vlastní návrhy a úvahy spojené se zpracováním sbírky, (3.) konkrétní data...
Serenáda E dur op. 22 (B 52) a Serenáda pro dechové nástroje op. 44 (B 77) Antonína Dvořáka v kontextu hudebního druhu orchestrální serenády 2
Kolátorová, Petra ; Gabrielová, Jarmila (vedoucí práce) ; Havlík, Jaromír (oponent) ; Niubo, Marc (oponent)
Mgr. Petra Kolátorová Abstrakt: Předložená disertační práce se zabývala Serenádou E dur op. 22 (B 52) a Serenádou pro dechové nástroje op. 44 (B 77) Antonína Dvořáka z hlediska hudebního druhu orchestrální serenády. Přinesla odpovědi na otázky týkající se vlivu a významu Dvořákových Serenád mezi Serenádami svých současníků, místa tohoto druhu mezi ostatními hudebními druhy a otázky reflexe dobové hudební kritiky. Analýza obou děl a jejich komparace s vybranými díly ukázaly, jak se očekávání tohoto druhu promítalo v kompozičních prostředcích a postupech obou Dvořákových Serenád. Skladatel v obou Serenádách vystihnul všechny významové roviny tohoto hudebního druhu, jimiž byla ušlechtilá jednoduchost, oscilace druhu mezi komorní a orchestrální hudbou, mezi uměleckým a spíše zábavným charakterem hudby, návaznost na původní serenády a historii druhu a vytvořil díla, která v některých ohledech předznamenala další vývoj (neoklasicismus).
Dějiny české hudební teorie do počátku 20. století
Hruška, Viktor ; HAVLÍK, Jaromír (vedoucí práce) ; TICHÝ, Vladimír (oponent)
Práce sestává ze dvou částí: přehledu dějin české hudební teorie od doby Karla IV. do počátku 20. století a z témat vlastního původního výzkumu. Tato druhá část obsahuje tři studie publikované během doktorského studia. První slouží jako pracovní verze předmluvy k připravovanému vydání Rybových Počátečních a všeobecných základů ke všemu umění hudebnému. Druhá se zabývá opětovným objevením nejstarší učebnice harmonie v českém jazyce. Třetí mapuje vznik české hudební akustiky v 19. století.
Atraktivita a problematika klavírního díla Antonína Dvořáka
Víšek, Tomáš ; Palkovská, Jana (vedoucí práce) ; Gregor, Vít (oponent) ; Havlík, Jaromír (oponent)
disertační práce se pokouší zacelit mezeru ve dvořákovské literatuře, co se týče praktického provádění Dvořákových skladeb, navíc v oblasti jeho tvorby, jež bývá relativně dosti přehlížena či bagatelizována. Protože vznikla na půdě pedagogické fakulty, měla by být odborným vodítkem pro aktivní muzikanty, kteří se o klavírního Dvořáka hlouběji zajímají, stejně jako pro ty, kteří k němu teprve hledají cestu. Krok za krokem jsou zde rozebírány naprosto všechny Dvořákovy dvouruční skladby, s velmi podrobným využitím notových příkladů a nejrůznějších přirovnání, s cílem přiblížit interpretovi jak jejich kompoziční krásu, tak především cestu k zvládání či eliminaci nejrůznějších problémů, které při studiu těchto skladeb mohou nastat. (Dvořák, ač zdatný klavírista, neměl prakticky nikdy soustavné klavírní vedení a zejména nebyl nikdy školen na sólového pianistu.) Tuto detailní práci na jednotlivých skladbách doplňuje podrobný přehled Dvořákova klavírního vzdělání a praxe, snaha o sumarizaci a zobecnění poznatků získaných při předchozí analýze, zamyšlení nad vhodností a výběrem Dvořákových skladeb pro mladé interprety a základní přehled dvořákovských klavírních interpretů u nás i v zahraničí. KLÍČOVÁ SLOVA Antonín Dvořák ra na klavír lavírní stylizace ešifrace hráčských problémů nterpretační analýza kladatelský...
Karel Ančerl 1968-1973. Dokumentární monografie
Kadlec, Petr ; Ottlová, Marta (vedoucí práce) ; Gabrielová, Jarmila (oponent) ; Havlík, Jaromír (oponent)
Karel Ančerl 1968-1973. A documentary monograph OBJECTIVES: The main objective of this thesis is to capture and describe the last five years (1968-1973) of life and artistic achievements of the conductor Karel Ančerl. This is a topic which has not been elaborated on an academic level yet. On the beginning of the captured period we find Ančerl to be a prominent member of the Czechoslovak music environment working as the chief conductor of the Czech Philharmonic. At the end of this period, Ančerl permanently lived and worked in Canada as the chief conductor of the Toronto Symphony. This fact is reflected in the two main topics of this thesis. First, there is the theme of process of following a qualitative change which the Toronto Symphony undertook during Karel Ančerl's leadership. Second, there is the relationship of the conductor to the Czechoslovak environment and its musical tradition. Main axis of the thesis is defined by a chronological following of the affairs of Karel Ančerl's life story in the given period. METHODOLOGY: Since the estate of Karel Ančerl has been missing, some of the important - maybe even the most important - documents still remain unknown. The story is being told with the help of supporting sources, just like is the correspondence between Ančerl and Ivan Medek, which covers...
Jan Novák (1921-1984): Kapitoly z tvůrčí biografie
Nachmilnerová, Eva ; Gabrielová, Jarmila (vedoucí práce) ; Havlík, Jaromír (oponent) ; Štědroň, Miloš (oponent)
Jan Novák (1921-1984): Kapitoly z tvůrčí biografie CÍLE: Práce si klade za úkol sumarizovat aktuální výsledky pramenného výzkumu a doplnit je o dosud nereflektované údaje, týkající se osobnosti a díla Jana Nováka. Ve světle nových pramenů chce přinést plastičtější pohled na životní příběh skladatele, charakterizovat základní rysy jeho skladatelského typu a poukázat na nejdůležitější otázky pro další bádání na tomto poli. Hlavní část práce proto tvoří biografická studie, vypracovaná mj. na základě dosud nevytěžených pramenů z osobních archivů rodiny Jana Nováka a s užitím zaznamenaných rozhovorů autorky s rodinou a přáteli skladatele. METODOLOGIE: K ověření a doplnění chybějících informací k životu a dílu skladatele využívám ve velké míře metodu orální historie. Výpovědi žijících členů rodiny a dalších pamětníků představují pro některá časová období hlavní pramen, na jejichž základě bylo možné komparací s dostupnou korespondencí a dalšími prameny přistoupit k doplnění, ověření a případné korekci dostupných údajů k životnímu příběhu skladatele. VÝSLEDKY: Sdělení pamětníků pomohla ozřejmit některé konkrétní události, týkající se života skladatele, a jejich kontext. Některé výpovědi byly rovněž zohledněny v popisu skladatelského typu Jana Nováka, charakterizujícím hlavní znaky jeho osobnosti a...
Polystylovost a koláž v tvorbě českých skladatelů 2. pol. 20. století
Škarda, Robert ; Douša, Eduard (vedoucí práce) ; Havlík, Jaromír (oponent) ; Kordík, Pavel (oponent)
Polystylovost a koláž v české hudbě 2. poloviny 20. století Robert Škarda Klíčová slova: citát, česká hudba, koláž, polystylovost, postmoderna, styl, stylová kontrapozice, týmová kompozice Ve své práci Polystylovost a koláž v české hudbě 2. poloviny 20. století tematizuji oblast tvorby českých skladatelů založenou převážně na stylové kontrapozici, stylizacích historické nebo jazzové hudby a užívání citátů. Vycházím především z předpokladu dějinnosti hudební terminologie v tom smyslu, že pojmy polystylovost a koláž považuji za dobové hudební termíny a snažím se o rekonstrukci jejich významů. Časové vymezení práce se pohybuje v rozmezí let 1960-2000. Spodní časová hranice je zvolena vzhledem k povaze tématu, neboť právě 60. léta jsou obdobím, kdy se v evropské i české hudbě poprvé objevuje tvorba a reflexe patřící do kontextu pojmů polystylovost a koláž. První část je zaměřena na obecné zmapování tématu polystylovosti a koláže. Mapuji zde relevantní muzikologickou literaturu a zabývám se vztahem polystylovosti a koláže k dalším příbuzným pojmům (především postmoderna, montáž a styl), kontextem evropské a americké hudby i otázkou polystylovosti a koláže v české populární hudbě. V kapitolách Polystylovost v českých pramenech a Koláž v českých pramenech sleduji užití pojmů polystylovost a koláž v dobové...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 43 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
10 HAVLÍK, Jiří
3 HAVLÍK, Josef
11 Havlík, Jakub
22 Havlík, Jan
10 Havlík, Jiří
3 Havlík, Josef
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.