Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 108 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vzájemné ovlivňování světské a duchovní hudby v období renesance
Perníková, Jana ; Stříteská, Leona (vedoucí práce) ; Saláková, Magdalena (oponent)
1 Autorský abstrakt Tato práce pojednává o sv tské a duchovní renesan ní hudb , je rozd lena do esti kapitol. Práce dokládá, e se sv tská a duchovní hudba v období renesance vzájemn ovliv ovaly a e mají spoustu shodných forem a znak . Mohou tudí vedle sebe existovat, my leno nap . na hudebních nosi ích, koncertech apod., víc, ne bývá obvyklé. Renesan ní um ní tvo í velkou a d le itou kapitolu v d jinách lidstva, proto hned první kapitola zasazuje období renesance do historického kontextu, definuje pojem renesance a charakterizuje tuto epochu. Druhá kapitola ji pojednává o renesan ní hudb , historicky ji za le uje a charakterizuje její stylovou podstatu. V kapitole t etí jsou vysv tleny pojmy duchovní, liturgická a církevní hudba. tvrtá kapitola je nejrozsáhlej í a zabývá se samotným ovliv ováním sv tské a duchovní hudby v období renesance z hlediska vývoje p elomu epoch, rané renesance, vrcholné renesance a novými proudy a styly 16. století. Na hudebních formách a odkazech k vlastnímu nahranému CD Renesan ní pop vky je toto demonstrováno. Pátá kapitola je v nována analýze duchovního díla Missa l'homme armé G. Dufaye ( ástí Kyrie a Agnus Dei), který jako jeden z mnoha pou il ve své m i sv tský náp v francouzské lidové písn L'homme armé, je se v dob renesance stala nejpopulárn j ím základem pro kompozici m í....
Výběr anglické sborové literatury se zaměřením na dětské a ženské pěvecké sbory
Pavlíčková, Jana ; Tichá, Alena (vedoucí práce) ; Stříteská, Leona (oponent)
Diplomová práce se zabývá anglickým repertoárem pro dětské a ženské pěvecké sbory. V úvodní části teoreticky pojednává o vývoji dětského hlasu. Výzkumná sonda zjišťuje četnost výskytu anglických sborových skladeb na prestižních festivalech a soutěží dětských sborů v České republice (Porta musicae a Celostátní přehlídka školních pěveckých sborů). Práce se zabývá také vývojem sborového zpěvu na britských ostrovech a představuje současné britské a irské autory, kteří komponují skladby pro dětský nebo ženský sbor. Stěžejní část práce tvoří kategorizace vybraných skladeb na základě kritérií náročnosti, obsazení a obsahové stránky. Skladby byly posbírány z fondů knihoven ČR a Irsku a z internetu. V závěru je zařazena kapitola prakticky orientovaná na anglickou výslovnost.
View on the Greek Traditional Music
Valai, Konstantina ; Stříteská, Leona (vedoucí práce) ; Nedělka, Michal (oponent)
98 Resumé Tato diplomová práce se zaměřuje na řeckou folklórní hudbu a tradice. Řecko je zemí s živými tradicemi a zvyky dodnes. Prostřednictvím tance, zpěvu a hudby lidé vyjadřují své pocity, oslavují radost a vyrovnávají se s bolestí. Je to místo, kde historie, náboženství a hudba jsou spolu úzce svázané a je často obtížné je rozlišit. Toto poznání nakonec pomůže všem učitelům pochopit sílu, tradice a význam jejího zachování a šíření. Všechny části jsou vzájemně propojené a hudba je síla, která je spojuje a udržuje v průběhu času. První kapitoly jsou zaměřeny teoreticky, druhá část se orientuje na praxi. První kapitola začíná pokusem definice samotné hudby, a malý odkaz na ni v čase. Druhá kapitola se zabývá lidovou písní, jejím dělením a vystižením rozdíly od hudby evropské. Ve třetí kapitole poznávámáme řecké tradiční hudební nástroje a jejich klasifikací. Spojení kultury a historie s pravoslavnou církví uvidíme ve čtvrté kapitole, stejně tak nejdůležitější oslavy řeckého národa. Tanec má v Řecku velkou historii a můžeme najít spoustu regionálních stylů. Řecko se dělí na šest velkých regionů, jejichž charakteristikou se zabývá pátá kapitola. Poslední kapitola tvoří jádro předložené práce a je rozdělena do podkapitol, jak po teoretické tak praktické stránce. Národní řecká škola je prezentována hlavními...
Hudební život na Českolipsku po roce 1945
Bendová, Eliška ; Valášek, Marek (vedoucí práce) ; Stříteská, Leona (oponent)
Autorský abstrakt Česká Lípa je okresním městem v Libereckém kraji. Vzhledem ke své vzdálenosti od německých a polských hranic zastávala již od středověku důležitou funkci dopravního uzlu. S tím souviselo i pronikání kulturních zvyklostí z okolních zemí, zejména vliv během staletí vzrůstající německé většiny obyvatel hrál významnou roli v dění ve městě i jeho okolí. Po první i druhé světové válce se snažili čeští starousedlíci i noví přistěhovalci obnovit nebo vybudovat zázemí pro společenský život. Přestože od druhé světové války drtivou většinu společenského dění ovlivňovala socialistická ideologie, zakládali tito obyvatelé spolky, pořádali soutěže či festivaly a mnohdy tak budovali tradice, které se zachovaly a z jejichž odkazu čerpají další generace českolipských obyvatel dodnes. Práce, kterou naši předci odvedli, a odkaz, který nám zanechali, jsou z hlediska kulturního dědictví nesmírně cenné. Vzhledem k limitovanému rozsahu a studijnímu zaměření autorky představuje tato diplomová práce zejména hudební ústavy a sborová tělesa na Českolipsku. Množství dochovaných materiálů zároveň neumožňuje obsáhnout veškerou hudební činnost a zmínit všechna hudební tělesa ani osobnosti a události s nimi spojené. Je třeba připomenout, že některé dokumenty mají stále jejich původci, patří do nezpracovaných archivních...
Jan Antonín Reichenauer - chrámová tvorba se zřetelem k litaniím
Semerád, Vojtěch ; Hurníková, Kateřina (vedoucí práce) ; Stříteská, Leona (oponent)
7. Resumé Jan Antonín Reichenauer byl významným pražským skladatelem první třetiny 18. století. I když chrámová tvorba zaujímá v jeho díle zásadní postavení, byl znám také jako skladatel instrumentálních skladeb. Chrámová díla, mše, moteta, offertoria, duchovní árie, litanie a nešpory byly často označovány nepřesným jménem skladatele (Reichenaur, Reichenau) a hrály se na pražských i mimopražských chrámových kůrech. Mimo české hudební sbírky a archivy (Archiv Pražského hradu, Hudební sbírka Rytířského řádu křižovníků s červenou hvězdou, skladby z fondů klášterů, soustředěné v Českém muzeu hudby) se mnoho instrumentálních skladeb dochovalo v Drážďanech, ve Wiesentheidu, Darmstadtu a ve Vratislavi. Reichenauerovo dílo bylo ovlivněno neapolskou školou z 1. poloviny 18. století, zvláště díly F. Duranta a D. Sarra. O jeho životě existují jen kusé zprávy. Mnoho informací jsem našel v křestních a úmrtních matrikách malostranských kostelů. Z doby kolem roku 1723 pocházejí záznamy o jeho působení v Praze v šlechtické kapele hraběte Václava Morzinajakožto skladatele instrumentálních i chrámových skladeb. Současně s jeho postavením skladatele ve šlechtické kapele můžeme předpokládat, že s největší pravděpodobností působil i jako regenschori v jednom z pražských kostelů, protože se dochovalo množství jeho chrámových...
Současné chrámové sbory v Praze
Vitteková, Lucia ; Stříteská, Leona (vedoucí práce) ; Valášek, Marek (oponent)
Bakalářská práce s názvem Současné chrámové sbory v Praze se zabývá charakteristikou a popisem deseti pěveckých smíšených sborů, které aktivně působí při významných chrámech v Praze. Obsah kapitol je zaměřen na historii sborů, jejich působiště, organizační strukturu, repertoár, vydaná CD, atmosféru a spolupráci uvnitř sborů i ve farnostech. Zdrojem informací jsou rozhovory se sbormistry, dotazníkové šetření se členy sboru a jiné dostupné materiály. Výstupem této práce je sumarizace a porovnání získaných informací.
Křesťanská populární píseň a její využití v dětské schole
Heroldová, Anežka ; Stříteská, Leona (vedoucí práce) ; Saláková, Magdalena (oponent)
HEROLDOVÁ, A. Křesťanská populární píseň a její využití v dětské schole. Praha 2013. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta. Katedra hudební výchovy. Klíčové pojmy: křesťanská populární píseň, dětská schola, mše s dětmi Práce se zabývá problematikou křesťanské populární písně, metodami a způsoby jejího využití v dětské schole. První kapitola vymezuje pojmy: křesťanská populární píseň, schola a ostatní pěvecké sbory. Další kapitola se zaměřuje na hledání místa křesťanské populární písně v předpisech a nařízeních církevních dokumentů. Třetí kapitola obsahuje předpisy direktoria pro mše s dětmi. V následující kapitole se objevují názory na křesťanskou populární píseň v liturgii, resp. pozitivní a negativní kritika. V páté kapitole je stručně obsažen historický vývoj písně ve 20.stol v českých zemích. Rovněž se zmiňuje o současné křesťanské hudbě a jejích interpretech. Šestá kapitola dává ve známost didaktické systémy zahraničních hudebních pedagogů. V poslední kapitole teoretické části nacházíme praktické využití písně, postupy nácviku písní s přihlédnutím k zaběhlým metodám v hudební výchově na základních školách a obecné informace ke stavbě skladeb a písní. Praktická část v prvé řadě popisuje výzkum, organizaci, průběh a metodiku. Dále obsahuje zpracování metod výzkumu,...
Sborová tvorba Jana Bernátka
Glaserová, Iva ; Stříteská, Leona (vedoucí práce) ; Valášek, Marek (oponent)
Práce pojednává o osobnosti a skladatelské činnosti současného českého skladatele Jana Bernátka. V základních bodech je představen život skladatele a jeho profesní dráha, značná část práce je věnována kompozicím autora se zaměřením na díla určená pro pěvecká tělesa. Z kompletního seznamu všech sborových skladeb autora byla vybrána zásadní díla, která jsou představena v hlubším rozsahu. Nejvíce prostoru je věnováno duchovní skladbě Missa brevis a folklornímu cyklu Mezi dvěma vinohrady. Hudební rozbory těchto kompozic obsahují kompletní textovou předlohu a jsou doplněny notovými ukázkami. Součástí práce jsou také partitury uvedených dvou děl. Na základě podrobných analýz patnácti děl jsme se pokusili vystihnout charakteristické rysy Bernátkovy tvorby a specifikovat jeho skladebné techniky. Samostatná kapitola je také věnována jeho skladatelským úspěchům a oceněním.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 108 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.