Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 75 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
St. Augustine's conversions
Dobrodenková, Monika ; Halík, Tomáš (vedoucí práce) ; Lyčka, Milan (oponent)
Cieľom práce je ukázať, že Augustínova konverzia nebola jedinou, čisto náboženskou konverziou, ale že sa skladala z viacerých, kvalitatívne odlišných konverzií. Tento fenomén je postupne nazeraný cez psychologické, filozofické a náboženské hľadisko. V jednotlivých kapitolách sú potom rozpracované hlavné body premien v živote sv. Augustína, s podrobnejším pohľadom na filozofickú konverziu, konverziu vôle a konverziu k asketickému životu. Práca má kompilačný charakter v zmysle skompletizovania vedúcich dostupných príspevkov na túto tému.
Maimonides: Zlo a Boží prozřetelnost
Fischerová, Ester ; Lyčka, Milan (vedoucí práce) ; Válová, Dita (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou zla a Boží prozřetelnosti u Maimonida v jeho díle Průvodce tápajících. Autorka nejprve probere Maimonidovy důležité filosofické zdroje pro toto dílo a následně nastíní možné způsoby interpretace tohoto díla jako celku podle Leo Strausse a Marvina Foxe. Poté se autorka přesune k pasážím v textu, kde Maimonides pojednává o zlu a Boží prozřetelnosti. Tato práce dále uvede druhy prozřetelnosti, druhy zla a rozliší mezi dvěma teoriemi prozřetelnosti u Maimonida. Nakonec se autorka tyto dvě teorie pokusí sjednotit pomocí Foxovy metody interpretace. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Ježíš v Koránu; s ohledem na islámské i křesťanské tradice a postavu Panny Marie
Hemala, Jan ; Jandejsek, Petr (vedoucí práce) ; Lyčka, Milan (oponent)
Jednou z nejčastějších i nejtěžších otázek křesťansko-muslimského dialogu zůstává dodnes rozdílné chápání a hodnocení postavy Ježíše z Nazareta. Záměrem této práce je proto představit základní prvky koránské christologie, tj. specifického "slova" Koránu o Ježíšově identitě a poslání. Zabývá se fascinujícím způsobem, jímž jedna náboženská tradice a kultura převzala a znovu interpretovala ústřední postavu tradice jiné a zahrnula ji do vlastního pojetí prorockých dějin a Božího zjevení. Polemické postoje Koránu (resp. islámu), jako např. odmítnutí dogmat o Ježíšově božství či svaté Trojici, pak srovnává s vyznáními a formulacemi křesťanské christologie; blíže se věnuje i postavě a významu panny Marie, jejíž příběh je v Koránu s příběhem jejího syna úzce spjat. V rámci svého výkladu se mimo jiné pokouší dohledat možné prameny osobitého islámského pohledu na Ježíše, zvláště v křesťanských, kanonických i apokryfních tradicích. Aby pak lépe naznačila význam, který na základě koránských výpovědí přisuzuje Ježíšovi islámská ortodoxie a obyčejní věřící, odkazuje také ke stanoviskům a barvitým vyprávěním pozdější islámské tradice, která koránské náznaky bohatě doplnila a rozpracovala, čímž je dále v méně významných momentech přiblížila vyprávěním křesťanským. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Terezie od Ježíše: Hrad v nitru
Kutarňová, Kateřina ; Lyčka, Milan (vedoucí práce) ; Halík, Tomáš (oponent)
Terezie od Ježíše: Hrad v nitru Kateřina Kutarňová Diplomová práce Abstrakt Cílem této práce je na základě komentářové literatury hledat porozumění stěžejnímu spisu Terezie od Ježíše "Hrad v nitru", jednomu z vrcholných děl španělské mystiky, za pomoci teologických i fenomenologicko-hermeneutických komentářů. Ústředními tématy práce jsou náboženská a mystická zkušenost, mystická proměna a intersubjektivita. Ve snaze o nalezení porozumění "Hradu v nitru" jako celku se zde nejdříve pokouším přiblížit smysl jednotlivých částí zmiňovaného textu, díky čemuž je pak umožněno lepší chápání celku textu. "Hrad v nitru" vede člověka od nepravého/mylného poznání (sebe sama, skutečnosti a Boha) k poznání pravdivému. Toto pravdivé poznání je umožněno dosažením mystického manželství mezi Bohem a člověkem, založeného na plném a vědomém prožívání jejich vzájemného, intersubjektivního vztahu. Dosažení mystické intersubjektivity je to, co umožňuje přechod od poznání skutečnosti takové, jaká se člověku jeví, k poznání skutečnosti takové, jaká je. Klíčová slova Terezie z Ávily; Hrad v nitru; Křesťanství; Náboženská zkušenost; Mystická zkušenost Mystika; Mystická proměna; Intersubjektivita; Frohlich Mary; Lonergan Bernard; Ahlgren Gillian; Steinbock Anthony
Kierkegaard, Lévinas a náboženství
Neužil, Ondřej ; Lyčka, Milan (vedoucí práce) ; Matějčková, Tereza (oponent)
Předmětem této bakalářské práce je srovnání Sørena Kierkegaarda a Emmanuela Lévinase, se zaměřením na náboženství. Výchozím sporem mezi těmito autory je vztah náboženství a etiky. Zatímco pro Kierkegaarda je etika pouhou "zastávkou" na cestě k víře, a může být dokonce "suspendována", pro Lévinase je naprosto klíčová, a náboženství bez ní není možné. Přes tento rozpor, se zde snažím otevřít cestu k srovnání obou autorů. Pod jejich rozdílnými pojmy totiž lze zahlédnout podobnost jejich myšlenek. První část práce se věnuje výchozím problémům tohoto srovnání, zevrubně popisuje biografii a také rozebírá způsob, kterým Lévinas četl Kierkegaardovo dílo. Tělo práce se pak věnuje třem bodům. Prvním z nich je střet náboženství a etiky. Práce se zaměřuje nejen na analýzu a důsledky tohoto konfliktu, ale reflektuje i způsob, kterým oba autoři s těmito pojmy pracují. Další kapitola se pak zaměřuje na biblické přikázání milovat svého bližního. Ukazuje se v ní, že oba autoři se shodují v chápání tohoto přikázání jako povinnosti. Zároveň se však odlišují v tom, zda je původcem tohoto přikázání Bůh nebo Druhý, tedy člověk. Poslední část je zaměřena na srovnání pojetí Boha v myšlení obou autorů. Oba myslitelé zde sdílejí radikální transcendenci Boha vůči světu a člověku. Nicméně nakonec se právě zde nachází možná...
Authority and apostasy: the Barcelona disputation in the context of thirteenth-century Jewish-Christian polemics
Žonca, Milan ; Boušek, Daniel (vedoucí práce) ; Lyčka, Milan (oponent)
The present work examines the Barcelona disputation of 1263 between Namanides and Friar Paul Christian in the context of Jewish-Christian thirteenth-century polemics. The text considers far-reaching changes in Christian "hermeneutical image" of a Jew in the course of the twelfth and thirteenth centuries, and attempts to connect them with the deteriorating situation of western Jewry in that period. Analyzing the Barcelona disputation itself, this work concentrates on two most distinctive traits of thirteenth-century polemics: the activity of apostates and questioning the legitimacy of Jewish post-biblical textual and communal authorities. Looking closely at the ways these questions were addressed by the participants, it is suggested that internal Jewish issues, such as the quest for correct interpretation of Talmudic aggadah or power struggles for authority influenced, through the mediation of apostates like Paul Christian, the polemical methodology and anti-Jewish imagery of medieval Christians in that period. It also suggests that Namanides, on the other hand, was in his polemical narrative not only refuting Christian claims, but trying to offer a commentary on contemporary Jewish questions as well.
Minhagická tradice Židů v oblasti Kóčin
Nováková, Josefína ; Lyčka, Milan (vedoucí práce) ; Ondračka, Lubomír (oponent)
Tato práce se zaměřuje na židovskou komunitu, která se usadila v jihozápadní Indii, v oblasti Malabárského pobřeží a města Kóčin. Ačkoliv data, kdy ke vzniku ucelené komunity mělo dojít, se podle badatelů různí, doložitelně komunita strávila v Indii nejméně jedno tisíciletí. Za tuto dobu se Židé adaptovali na místní prostředí skrze apropriaci určitých kulturních zvyků. Podle některých badatelů se tato adaptace měla odehrávat (až na konkrétní výjimku) v souladu s židovským normativním právem halachou , pouze skrze tzv. minhagickou tradici. V této práci se zabývám rigiditou kategorií halachické a minhagické tradice v kontextu komunity kóčinských Židů. Zaměřuji se zejména na svátky Pesach, Simchat Tóra a dělení komunity na vnitřní endogamní podskupiny, pravděpodobně po vzoru indických kast. Popisuji podobu těchto zvyklostí před a po migraci do Izraele, k níž došlo hromadně ve druhé polovině 20. století. Na základě popisu proměny zvyků a jejich kategorizace na halachicky správné či nesprávné se pokouším nastínit, jakým způsobem jsou tyto kategorie kontextuální a proměnlivé. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Buddhismus v židovských náboženských textech 18.-21. století.
Weiss, Aleš ; Halík, Tomáš (vedoucí práce) ; Hošek, Pavel (oponent) ; Lyčka, Milan (oponent)
Tato práce sleduje židovskou náboženskou tematizaci buddhismu od konce 18. století až po současnost. Činí tak za pomoci podrobné textové analýzy, jejímž cílem je ukázat základní osy kontextualizace buddhismu v židovských náboženských textech a jeho místo v moderním judaismu. Tato práce vytyčuje tři na sebe navazující modely fungování buddhismu v židovské náboženské literatuře. Buddhismus zde vystupuje 1) jako nástroj polemiky a sebedefinice, 2) jako forma spirituality plně kompatibilní s judaismem a 3) jako náboženský konkurent judaismu představující ohrožení jeho sociální i ideové integrity. Zatímco k rozličným aspektům židovské náboženské tematizace křesťanství či islámu existuje bohatá akademická literatura, role, jíž v různých podobách moderního judaismu sehrává buddhismus, byla akademiky až doposud buď přehlížena, nebo v lepším případě redukována na fenomén JUBU (Jewish Buddhists). Cílem předkládané práce je přispět k zaplnění této mezery.
Pojetí identity československých Židů v Židovské ročence (1954-1968)
Šebestová, Markéta ; Holý, Jiří (vedoucí práce) ; Lyčka, Milan (oponent)
Bc. Markéta Šebestová: Pojetí identity československých Židů v Židovské ročence (1954-1968) Abstrakt Tato diplomová práce pojednává o Židovské ročence (dále ŽR), převážně literárně zaměřeném periodiku Rady židovských náboženských obcí v zemích České a Moravskoslezské, v 50. a 60. letech. Hlavním předmětem mého zájmu je obsah Židovské ročenky, který zasazuji do historického společenského, politického a ideologického kontextu. Zabývám se otázkou, jak obraz československých Židů, který ŽR předestírá, odpovídá tehdejší skladbě místní židovské komunity. Dále zkoumám, zda a jak se v ŽR odráží oficiální omezení pojetí židovství čistě na náboženské vyznání. Rovněž se věnuji otázce, jak jsou v ŽR líčeny vztahy československých Židů k většinové, zejména české kultuře a ke kultuře německé, která v minulosti v českých zemích tvořila menšinu. Zabývám se způsobem prezentace šoa, který je v rámci ŽR nejvíce svázán s oficiálními ideologickými nároky. Zkoumám rovněž, jak rozmanitá jsou umělecká ztvárnění šoa, která byla v ŽR publikována. Docházím k závěru, že ŽR v souladu postupným celospolečenským ideologickým uvolňováním zobrazuje československou židovskou komunitu mnohotvárně, ale některé fenomény zkresluje (německo-židovská kultura v českých zemích) či víceméně pomíjí (Židé původem z Podkarpatské Rusi).
Exodus: zakládající zkušenost židovského univerzalismu
Senft, Lukáš ; Lyčka, Milan (vedoucí práce) ; Žonca, Milan (oponent)
V této práci se zabývám filosofií judaismu Achada ha-Ama. Ha-Am bývá považován především za politického myslitele, nicméně judaismu se věnoval v mnoha textech - tyto úvahy se pokouším systematizovat a předložit koherentní zprávu o ha-Amově filosofii judaismu. Zaměřuji se na jeho pojetí postavy Mojžíše a její roli v tvorbě židovské národní identity. Vyzdvihuji proto ha-Amův důraz na funkci židovské kulturní paměti, která nese vzpomínku na exodus a profétický ideál univerzální spravedlnosti, čímž formuje a udržuje židovskou identitu napříč dějinami. Ha-Amova koncepce náboženství není snadno definovatelná, ale právě proto je podnětným materiálem pro religionistické bádání. Spojuje totiž náboženskou tradici s politickým pragmatismem, mytologii s pozitivismem a pokouší se vyzdvihnout partikulární národovectví do služeb univerzálního humanismu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 75 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.