Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 264 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Avifauna Kanárských ostrovů
Červenková, Michaela ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Práce se věnuje ptačí fauně jednoho ze souostroví Makaronésie, tedy Kanárských ostrovů. Je koncipována tak, že ji lze použít jako zdroj informací i jako motivační prostředek k sledování přírody souostroví pro dospělé i zajímající se děti. Také ji lze použít jako materiál při plánování případné školní biologické exkurze, i když tato možnost je spíše teoretická. První a druhá kapitola popisují geografii a klima a třetí kapitola seznamuje s prostředím celého souostroví. Čtvrtá kapitola přibližuje hlavní ekosystémy, které se na Kanárských ostrovech vyskytují, a druhy ptáků a rostlin, se kterými se zde můžeme setkat. Pátá kapitola doporučuje lokality, kde je možné pozorovat endemické i další hnízdící druhy ptáků, ale i rarity a zatoulance a ptáky na tahu. Šestá kapitola se věnuje původu a evoluci avifauny Kanárských ostrovů a národním parkům, které byly v průběhu let založeny, aby byla chráněna ostrovní vegetace a prostředí, jež dává naději na zachování všech druhů místních živočichů. Sedmá kapitola seznamuje s endemickými druhy ptáků a uvádí, na kterém stanovišti žijí, a předkládá tabulku s přehledem druhů, kteří se na jednotlivých hlavních ostrovech vyskytují po celý rok, hnízdí zde nebo jsou letními návštěvníky a zároveň zde i hnízdí, uvádí dokonce jeden endemický druh, který již vyhynul, několik...
Raci jako modelový taxon ve výuce na základní a střední škole
Kostřicová, Zuzana ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Tato práce podává rešerši tématu raků s cílem být pomůckou učitelům, kteří by se rozhodli téma raků hlouběji prozkoumat se žáky. Teoretická část práce pojednává na úvod o racích z pohledu historicko-kulturního a zároveň jako o významné potravině člověka. V dalších kapitolách je popisována základní systematika a globální výskyt raků, popis vnější a vnitřní stavby račího těla s ohledem na využitelnost ve výuce. Dále je podrobně představeno šest druhů raků žijících na území ČR, kromě původních druhů ještě rak signální, rak pruhovaný a rak mramorovaný. Pozornost je věnována postavení raků v potravních sítích a dále mnoha faktorům, které populace našich původních raků v nějaké míře ohrožují - jde o antropogenní zásahy do toku, kompetici s invazními druhy (přenašeči račího moru), další parazity a patogeny a možný vliv sucha a klimatických změn. Poslední kapitola teoretické části rozebírá různé postoje k ochraně, repatriaci původních druhů a zároveň opatření mající zamezit šíření druhů invazních, včetně jejich likvidace. V prakticky zaměřené části byla provedena obsahová analýza učebnic přírodopisu se zaměřením na to, jak téma raků pojednávají, zda podávají i informace o invazních druzích a jakou formou. Dále jsem se pokusila vytipovat výstupy a průřezová témata v rámci RVP ZV pro druhý stupeň, kde by...
Komparace učebnic přírodopisu používaných v České republice a Bulharsku se zvláštním zřetelem na parazitologii
Glavanakovová, Marie ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá srovnáváním českých a bulharských učebnic biologie pro základní školy a střední školy se zvláštním zřetelem na parazitické organismy. Cílem bylo zjistit jaké jsou rozdíly ve zpracování učebnic a zda se nějak zásadně liší výuka parazitologie. Vyhodnocování probíhalo formou kvalitativní analýzy, kde byly učebnice bodovány podle předem nastavených kritérií. Dále byl také v kvantitativní části výzkumu sledován výskyt jednotlivých parazitů ve zkoumaných učebnicích. Ve své analýze jsem se také zaměřila na komparaci vzdělávacích systémů a vzdělávacích programů s přihlédnutím k parazitickým organismům. V práci jsem došla k závěru, že oba regiony disponují moderními učebnicemi s vysokým standardem, ale v Bulharsku probíhá lepší integrace výchovy ke zdraví v učebnicích než v České republice. V neposlední řadě práce popisuje velké rozdíly ve středoškolských kurikulech.
Světélkování organismů jako didaktické téma
Ševicová, Michaela ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Tato práce se zabývá světélkováním (bioluminiscencí) u živých organismů a zkoumá, do jaké míry je toto téma prezentováno a vysvětlováno ve vybraných školních učebnicích. V teoretické části práce jsou uvedeny obecné poznatky o světélkování organismů, jakým způsobem bylo v dávné historii vysvětlováno a postupně zkoumáno, jaký je význam bioluminiscence a jaké jsou i možnosti jejího využití v současnosti. Shrnuty jsou informace o způsobech a důvodech světélkování u vybraných (modelových) skupin bioluminiscenčních organismů (bakterie, houby, řasy, bezobratlí, obratlovci). V didakticky zaměřené části práce je provedena analýza vybraných, často používaných učebnic přírodopisu pro 2. stupeň základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií. Dále práce obsahuje dotazníkové šetření zaměřené na znalosti žáků těchto ročníků o světélkování organismů. Připraven byl také pracovní list s videem, obsahující procvičující otázky. KLÍČOVÁ SLOVA bioluminiscence, světélkování, luciferin, luciferáza, bioluminiscenční organismy
Krásnoočka (Excavata: Euglenophyta): významné druhy
Bryxová, Tereza ; Říhová, Dagmar (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato rešeršní bakalářská práce se zabývá detailním popisem třídy krásnooček (Excavata: Euglenozoa) a jednotlivými zástupci, kteří jsou významní právě pro třídu Euglenophyta. Krásnoočka jsou jednobuněční, většinou volně žijící bičíkovci. Nejvíce příbuzní jsou jim prvoci ze skupiny Kinetoplastida. Krásnoočka jsou výjimečná především stavbou buňky. Specifická organela, stigma (oční skvrna), tvořena velkým množstvím pigmentových granulí, pomáhá krásnoočku zachytit směr, odkud přichází světlo. Významnou součástí buňky jsou dále plastidy, které způsobují různé zbarvení krásnooček, a tím i (hladiny) vod. U pohyblivých stádií krásnooček nacházíme dva bičíky (někdy pouze jeden - rod Euglena), které jsou upevněné ve vchlípené dutince nazývané ampula. Povrch bičíku je opatřen jemnými vlásky, mastigonemami. Práce se dále věnuje třem druhům krásnooček zblízka. Euglena viridis, krásnoočko zelené, je typickým druhem, který je charakteristický pro svou zelenou barvu a vytváří zelené shluky, které můžeme pozorovat na povrchu vod. Euglena gracilis, krásnoočko štíhlé, má velký význam coby potenciální zdroj v biotechnologickém využití. Je považováno za jeden z budoucích zdrojů biopaliv či zdravých bioproduktů. Posledním podrobněji popsaným zástupcem v bakalářské práci je Euglena sanquinea, krásnoočko rudé či krvavé....
Možnosti praktické péče o ohrožené druhy živočichů jako didaktické téma
Kremrová, Johana ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje možnostem praktické péče o ohrožené druhy živočichů a možnostem využití tohoto tématu ve školní výuce. Cílem práce je zjistit, jaké znalosti mají žáci o tématu ohrožených živočichů, porovnat tyto znalosti napříč třemi typy škol a zjistit, jak je toto téma ukotveno ve vzdělávacích programech. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části je využíváno především metod analýzy a komparace. Tyto metody byly použity při shrnutí hlavních tezí zákonů o ochraně ohrožených druhů živočichů v historii i v současnosti, způsobů ochrany přírody a ohrožených druhů u nás a v zahraničí, způsobů nejčastějších zranění u jednotlivých tříd živočichů a fungování záchranných stanic. V praktické části bylo použito dotazníkové šetření ve třech typech škol. Z dotazníkového šetření bylo zjištěno, že nejlepší znalosti o péči o ohrožené druhy živočichů mají studenti obchodní akademie, naopak nejhorších výsledků dosáhli studenti nižšího stupně osmiletého gymnázia. Z výsledků dotazníků můžeme vyvodit, že se tomuto tématu ve školách nevěnuje dostatečná pozornost, což potvrzuje i velice malé zapojení ochrany živočichů v rámcových vzdělávacích programech. Proto byla vytvořena volně přístupná prezentace pro vyučující, kvíz ve webové aplikaci Kahoot a přiložený dotazník...
Výukové aktivity pro nižší a vyšší stupeň gymnázií na téma koroptve polní
Klapalová, Nora ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Ve své diplomové práci se zabývám tvorbou přehledného kalendária, které shrnuje základní informace o výskytu, chovu a odstřelu koroptve polní (Perdix perdix) v letech 1927 až 1960. Toto kalendárium vzniklo na základě rešerší archivních ročníků časopisu Stráž myslivosti, později Myslivost. Toto periodikum změnilo svůj název roku 1953. Rešerše začínají rokem 1927, kdy byla populace koroptve polní na území Československé republiky hojná, a pokračuje do roku 1960. Do této doby populace koroptví prošla řadou změn. Tou nejvýraznější byl značný pokles počtu jedinců. Prvním viníkem velkého úbytku koroptví byly kruté mrazy, které přišly v letech 1929 a pak také v letech 1940 a 1941. Od tohoto roku se myslivci snaží navyšovat počty koroptví uměle. Jednak chytáním a vypouštěním, nebo umělým odchovem koroptvích kuřátek. Na konci čtyřicátých let dochází k nárůstu populace na poloviční počet předválečného výskytu. V padesátých letech však populace koroptví opět klesá. Tento pokles zapříčiňuje především přeměna přirozené zemědělské krajiny na krajinu kulturní a rozvoj infrastruktury. Na základě kalendária jsem vytvořila celkem deset výukových aktivit. Konkrétně pět aktivit pro nižší stupeň gymnázia a pět aktivit pro vyšší stupeň gymnázia. Tyto aktivity obsahují práci s odborným textem, kalendáriem a grafy. Rovněž...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 264 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.