|
Elektromagnetický tlumič
Mikyska, Jan ; Huzlík, Rostislav (oponent) ; Ondrůšek, Čestmír (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku získání elektrické energie z tlumení vibrací automobilu pomocí elektromagnetických tlumičů. Primárním využitím elektromagnetického tlumiče je výroba elektrické energie, kterou lze následně použít pro napájení elektrických spotřebičů v automobilu a pro případné dobíjení akumulátoru. Text práce je rozdělen na šest hlavních kapitol: literární rešerše možných způsobů získání elektrické energie z tlumení vibrací, teoretický a matematický rozbor problematiky, volba konstrukce s výpočetní analýzou tlumiče a výpočet výkonu.
|
|
Reluktanční stroj s permanentními magnety na rotoru
Kubín, Tomáš ; Mach, Martin (oponent) ; Ondrůšek, Čestmír (vedoucí práce)
Práce je zaměřena na reluktanční motor, zvláště pak na konstrukci rotoru. Je zde uveden vývoj konstrukce rotorů pro reluktanční motory, dále princip reluktančního stroje a jeho základní matematický popis a způsob zlepšování parametrů stroje vložením permanentních magnetů do rotoru. Práce nabízí i přehled některých dostupných patentů od roku 2000 po současnost. Dále se zabývá návrhem rotoru s permanentními magnety pro stator asynchronního motoru.
|
|
Návrh a optimalizace synchronního reluktančního motoru
Bárta, Jan ; Vítek, Ondřej (oponent) ; Ondrůšek, Čestmír (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá návrhem synchronního reluktančního motoru příčně laminového typu. Úvodní část seznamuje čtenáře s problematikou principu činnosti a návrhu tohoto stroje. Hlavní část práce je ovšem věnována samotnému elektromagnetickému návrhu příčně laminovaného rotoru a jeho následné optimalizaci prostřednictvím vybraných algoritmů. Navržený rotor byl vyroben a nahradil původní rotor vybraného indukčního motoru. Na takto vyrobeném prototypu byla dále prováděna měření která jsou srovnána s elektromagnetickým výpočtem provedeným metodou konečných prvků. Závěr této práce je věnován simulacím dynamického chování synchronního reluktančního motoru při skalárním a vektorovém řízení.
|
|
Zvyšování účinnosti třífázových asynchronních motorů
Vinkler, Stanislav ; Ondrůšek, Čestmír (oponent) ; Vítek, Ondřej (vedoucí práce)
Tato práce se věnuje návrhu zvýšení účinnosti konkrétního asynchronního motoru, který byl před touto změnou podroben laboratornímu měření dle normy EN60034-2-1, analytickému výpočtu ztrát a celkové účinnosti, a analýze v programu RMxprt. Úvodní část práce je zaměřena na rozbor dat z měření, vyčíslení dílčích ztrát ve stroji a celkové účinnosti. Ve druhé kapitole jsou ztráty a účinnost vypočteny analyticky, v prvním případě s využitím vztahů dle odborné literatury zabývající se návrhem elektromotorů a ve druhém případě za pomoci programu pro rychlý návrh točivých elektrických strojů, tj. programem RMxprt. V závěru této kapitoly jsou všechny parametry získané měřením a výpočty porovnány. Třetí kapitola je zaměřená na výpočet ztrát a výsledné účinnosti stroje v počítačovém programu, ve kterém jsem postupně aplikoval změny pro zvýšení účinnosti elektrického stroje. Je zde také uveden výpočet nových rozměrů statorových a rotorových drážek. Ve čtvrté kapitole je zpracována dokumentace pro výrobu nového dvouvrstvého vinutí pro stávající stroj, při zachování původních rozměrů drážek statoru. Poslední část práce se věnuje analýze dat z měření na dodaném asynchronním motoru s nově navrženým statorovým vinutím. V závěru jsou potom diskutovány dosažené výsledky práce.
|
|
Analýza vysokootáčkového asynchronního motoru
Klíma, Jiří ; Ondrůšek, Čestmír (oponent) ; Vítek, Ondřej (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá problematikou vysokorychlostních asynchronních motorů. V úvodu práce je rozebráno konstrukční uspořádání stroje a problematické oblasti. Velkým problémem se ukazuje napájení z frekvenčního měniče a mechanická pevnost rotoru. Byly vytvořeny modely vysokootáčkových motorů s masivními rotory. První model s masivním rotorem má měděnou vodivou vrstvu na povrchu. Tento model je vystaven harmonickému a neharmonickému vstupnímu napětí a poté porovnány výsledky simulace. Další model má na svém rotoru axiální drážky. V praktické části je provedeno měření naprázdno. Byl změřen jeden bod z charakteristiky při jmenovité frekvenci. V závěru jsou uvedeny výsledky měření a porovnání hodnot s hodnotami extrahovanými z programu Maxwell
|
|
Návrh synchronního reluktančního motoru
Koshelev, Maxim ; Ondrůšek, Čestmír (oponent) ; Vítek, Ondřej (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá analýzou konkretního synchronního reluktančního motoru s vyniklými póly a návrhem synchronního reluktančního motoru s bariérami magnetického toku. Práce je rozdělena do pěti částí. V první částí je popsán princip funkce synchronního reluktančního motoru a uveden stručný přehled realizovaných řešení. V druhé kapitole jsou analytickým výpočtem zjištěny základní parametry synchronního reluktančního motoru s vyniklými póly. V třetí části práce jsou ověřeny výsledky analytického výpočtu pomocí programu FEMM v lineárním a nelineárním stavu a pomocí transientní analýzy motoru v programu Ansys Maxwell. V další části jsou uvedeny výsledky měření parametrů synchronního reluktančního motoru s vyniklými póly a porovnání s vypočítanými hodnotami a výsledky simulací. Závěrečná kapitola se zabývá návrhem motoru s bariérami magnetického toku. Dosažené parametry jsou ověřeny v programu FEMM a Ansys Maxwell. Finální varianta navrženého motoru je analyzovaná při napájení ze sítě a z frekvenčního měniče pomocí cosimulace Maxwell-Simplorer.
|
|
Analýza dynamického chování zátěže z měření statorových proudů asynchronního motoru
Pavláček, Jan ; Ondrůšek, Čestmír (oponent) ; Huzlík, Rostislav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je zaměřena na analýzu dynamického chování zátěže z měření statorových proudů asynchronního motoru. Práce je seřazena od základních poruch motoru, rovnic, matematické modely, druhy zpracování signálů, simulaci a měření. Praktická část se zabývá návrhem modelu motoru v prostředí Matlab Simulink, jeho odsimulování a dále měření čerpadla BETA 12 YC na pracovišti odboru fluidního inženýrství Victora Kaplana. Pomocí vhodných typů zpracování signálů jsou výsledky vyhodnoceny. Cílem této práce je analýza dynamických změn zátěže.
|
|
Výpočet přídavných ztrát asynchronního motoru
Jirásek, Tomáš ; Hájek, Vítězslav (oponent) ; Ondrůšek, Čestmír (vedoucí práce)
Hlavním cílem práce je určení přídavných ztrát v asynchronním motoru naprázdno, a vytvoření výpočetního programu v MATLABu pro výpočet těchto ztrát. Přídavné ztráty jsou způsobeny především vířivými proudy na povrchu statoru a rotoru, pulzací těchto proudů vlivem periodické změny magnetické vodivosti vzduchové mezery, proměnlivou magnetickou indukcí v zubech statoru a rotoru a diferenčním rozptylem. Velikost přídavných ztrát se liší konstrukcí motoru a to především tím, zda-li jsou drážky izolované, neizolované, rovné nebo zešikmené.
|
| |
|
Zlepšení energetických parametrů asynchronních strojů malého výkonu
Halfar, Tomáš ; Ondrůšek, Čestmír (oponent) ; Hájek, Vítězslav (vedoucí práce)
Diplomová práce Zlepšení energetických parametrů asynchronních strojů malého výkonu se zabývá problematikou snižování ztrát asynchronních motorů malého výkonu. V první části práce seznamuje s konstrukcí a principem činnosti motorů. Dále práce uvádí teoretickou problematiku ztrát a jejich měření. V praktické části práce je provedeno měření ztrát asynchronního motoru ATAS Elektromotory Náchod a.s. T22VT512 (71-0512). Z naměřených hodnot ztrát jsou navrženy způsoby zvýšení účinnosti motoru a tyto metody jsou ověřeny orientačními výpočty v programu Maxwell. Poslední část práce je věnována měření prototypového motoru firmy ATAS a porovnání dosažených hodnot ztrát a účinnosti.
|