Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 195 záznamů.  začátekpředchozí182 - 191další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Klement Bochořák: osobnost a dílo
Hradová, Jana ; Med, Jaroslav (oponent) ; Wiendl, Jan (vedoucí práce)
Teskný básník Klement Bochořák (1910-1981), který se přes své "trpké zrání" rozhodl usilovat o básnický výraz plný smíření a vděčnosti, patří ke generaci Jarního almanachu básnického. Tento autor vnitřně souzněl s podněty z literatury (Čep, Halas, Zahradníček, Mácha, Erben) i dalších inspirativních oblastí (hudba, výtvarné umění, lidová slovesnost). Je zařazován mezi katolické spisovatele, označován za meditativního lyrika spirituálního založení. V souvislosti s podobou jeho tvorby se hovoří o františkánské pokoře, něze, soucitu, idylizaci, odrazech tradičního lidového katolictví, a v neposlední řadě o významu vkořeněnosti do konkrétní krajiny, v tomto případě krajiny Kunštátu na Českomoravské vysočině. Tato krajina tvoří horizont jeho básnického výrazu, je povýšena na topos domova, vytouženého místa, pozemského ráje. Bochořák inklinuje k archetypu poutníka, po čepovské linii je představitelem poezie dvojího domova, básníkem jitřního zraku. V práci se s přihlédnutím k biografickým detailům soustředím na představení celku jeho literárního díla, které zahrnuje nejen poezii, ale i krátké prózy, knihy určené dětem, ediční práci a okrajově i překlady. Stručně interpretuji tyto texty a shrnuji jejich odbornou recepci. Na základě toho pak zdůrazňuji některé rysy jeho tvorby a znovu promýšlím slova, jimiž je tento...
Pozdější a zahraniční tvorba Josefa Macha
Havlátová, Bára ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Merhaut, Luboš (oponent)
Diplomová práce monografické povahy se v prvé řadě zabývá poetickým a prozaickým dílem Josefa Macha, českého spisovatele, novináře a úředníka. Sleduje literární vývoj jeho poetiky na pozadí dobového kontextu, vlivy míst, historických a společenských událostí a inspirace jiných umělců, jež ho obklopovali. Texty a verše zkoumá diachronně i synchronně. Na oddíl o původní literatuře navazuje kapitola o překladech několika románů, neboť i na tomto literárním poli Mach působil. Následuje všeobecný přehled recepce Machovy osobnosti a díla od doby jeho života až po dnešek. Celá práce je uvedena Machovým životopisem, ke kterému se v mnoha tématech vrací, jelikož jeho tvorba má empirický charakter a je s životem úzce spjata. Cílem diplomové práce je ucelit informace o všech těchto tématech a předat je jako základ pro další odborná zkoumání.
Básnická tvorba Ludvíka Kundery
Hubená, Ester ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Wiendl, Jan (oponent)
Předmětem této diplomové práce je básnická tvorba Ludvíka Kundery. Práce sleduje chronologii vzniku děl a představuje autorovu tvorbu v dobovém literárně-historickém kontextu. Analýza a interpretace raných básní často odkazuje k válečné době. Autorova další tvorba se vztahuje především k jazyku, jeho možnostem. Kunderova poetika je charakterizována v souvislosti s avantgardními směry moderní poezie: surrealismem, dadaismem a expresionismem. V práci je též zkoumán vliv Brechtovy poetiky na Kunderovo dílo. Představena je i osobnost umělce, který významně spoluutvářel český literární život druhé poloviny dvacátého století. Kunderova poezie vyrůstá z blízkých kontaktů s českými i zahraničními umělci a jejich díly. Jeho básně jsou založeny na intertextuálním přístupu, ale čerpají také ze všedních příležitostí. K poetice Ludvíka Kundery neodmyslitelně patří experimentování, jazyková hra, lyrický humor a ironie.
Aspekt postav v povídkovém díle Čapka - Choda
Karlovcová, Michaela ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Heczková, Libuše (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá charakterizací postav v povídkách Čapka Choda. Pomocí teoretické klasifikace jsem analyzovala každou postavu a na základě toho jsem určovala, do jaké míry tyto jednotlivé prvky analýzy ovlivňují charakterizaci a případnou čtenářskou konstrukci. Došla jsem k závěru, že všechny tyto prvky jsou více či méně podílejí na celkové charakterizaci postav, která ovšem není neměnná. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Vliv francouzské poezie na genezi poetiky Vítězslava Nezvala
Binarová, Hina ; Wiendl, Jan (oponent) ; Kořená, Markéta (vedoucí práce)
Rozsáhlé, mnohovrstevné a žánrově bohaté básnické dílo Vítězslava Nezvala zaujímá v české poezii od 20. let minulého století významné místo a nepochybně tvoří v jejím vývoji jeden z mezníků. V N ezvalově díle se syntetizovaly mnohé tendence příznačné pro českou poezii 19. století, počínaje Máchou a konče Březinou, stejně jako proměny básnického slova, které do české poezie počátkem 20. století vnesli Nezvalovi předchůdci, básníci jako byli S. K. Neumann, Jakub Deml, Karel Toman, Fráňa Šrámek, Viktor Dyk a další. Vedle díla těchto hlavních představitelů české lyriky na počátku 20. století sehrála při zrodu Nezvalovy poezie a jeho současníků, k nimž patří Jiří Wolker, Jaroslav Seifert, Konstantin Biebl a další, velikou, rozhodující a neopominutelnou roli francouzská poezIe. Význam francouzské poezie pro českou básnickou tradici se nejvýrazněji prosazoval od překladů Jaroslava Vrchlického, které vznikaly vosmdesátých letech 19. století a jeden z hlavních představitelů tzv. francouzských prokletých básníků, Charles Baudelaire, měl nepochybně podstatný vliv na poezii Otokara Březiny, který patřil k Nezvalovým milovaným básníkům, jak to dokládá jeho dedikace knihy Básně noci (1930) právě Březinovi. Navíc vztahy české literatury a kultury k francouzské literatuře a kultuře byly ve dvacátých a třicátých letech...
Kritická recepce Šlejharova díla
Komárek, Jan ; Heczková, Libuše (oponent) ; Wiendl, Jan (vedoucí práce)
Dílo Josefa Karla Šlejharajiž sto dvacet let dráždí svým otevřeným zobrazením zla a utrpení. Šlejhar je autor, na kterého se nikdy úplně nezapomnělo, ale který také nikdy nebyl středem zájmu čtenářů, literárních historiků či kritiků. Důkazem toho může být to, že zatím není k dispozici jeho sebrané dílo ani vyčerpávající monografie. Snad největšího zájmu se Šlejhar těší poslední roky. Nejlepším dokladem může být film Jaroslava Brabce na motivy Šlejharovy nejznámější práce Kuře melancholik. Jak napovídá název naší práce, cílem není přímo J. K. Šlejhar ani jeho dílo, ale soustředíme se na recepci kritiky, případně na články zaměřené najeho osobu. Ohlas jsme si časově omezili na články, které vyšly během Šlejharova života, a nekrology či články, které vyšly krátce po jeho smrti. Základní informace o ohlasu jsme čerpali z Ústavu pro českou literaturu, tyto údaje jsme v průběhu bádání dále rozšiřovali a doplňovali. Také jsme pro získání více informací využili Šlejharovu pozůstalost uloženou v Literárním archivu Památníku národního písemnictví a pochopitelně primární Šlejharovo dílo.
Ivan Slavík - esejista a publicista
Bláhová, Jitka ; Kořená, Markéta (oponent) ; Wiendl, Jan (vedoucí práce)
Jméno Ivana Slavíka jev širším čtenářském okruhu téměř neznámé. Pokud tu existuje představa o jeho díle, týká se Slavíkovy katolicky orientované poezie. Pravděpodobně je to dáno tím, že ve středoškolských porevolučních učebnicích literatury se jeho jméno objevuje pouze zřídka (v období totality jeho dílo v učebnicích reflektováno nebylo). Jeho esejistická a publicistická činnost je takřka neznámá; domnívám se, že hlavním důvodem je charakter periodik a sborníků, do nichž Slavík přispíval: většinou se jednalo o okrajové a regionální noviny (spolupráce s významnějšími periodiky, stoj ícími v centru kulturního a společenského dění, mu byla totalitním režimem znemožněna) . Cílem mé diplomové práce je zmapování Slavíkova původního ne-básnického díla: chronologické uspořádání jeho předmluv, doslovů a publicistických statí nejrůznějších žánrů a zaměření. Dílčí kapitoly práce jsou sondami do jednotlivých desetiletí, v nichž Slavík svou ne -básnickou činnost rozvíj el, počínaj e 4 O . léty. Léta 60. a 70. jsou zaměřením Slavíkovy tvorby úzce propojena; z důvodu zachování maximální soudržnosti tématu tvoří společnou kapitolu. Zároveň jsem se ve své práci pokusila sledovat a zaznamenat tendence a tematické okruhy, kterými se autor zabývá a které jsou typické pro dané období jeho tvorby. Ze společenskopolitických...
Zdeněk Kalista jako literární kritik
Malínek, Vojtěch ; Heczková, Libuše (oponent) ; Wiendl, Jan (vedoucí práce)
Zdeněk Kalista bezesporu patří k nejvýraznějším osobnostem české vědy a kultury uplynulého století. Vyvíjel aktivní činnost v mnoha oblastech společenského života, meZI nimiž dominovala především historie a literatura. V širším povědomí veřejnosti je dnes zapsán nejspíše jako kulturní historik, který se specializoval především na oblast českých dějin a kultury doby barokní, v níž mnohá jeho díla můžeme i z dnešního hlediska hodnotit jako průkopnická a dosud platná. Komplikované životní osudy a nepřízeň doby způsobily, že k plnému zhodnocení Kalistova významu se česká historická věda pozvolna dobírá až dnes,l kdy řada jeho prací vychází vůbec poprvé? Na své definitivní zasazení do kontextu vývoje české literatury Kalista stále ještě čeká, byť část jeho působení v jejím rámci - Kalistova poezie z počátku dvacátých let - je alespoň v hrubých obrysech v základních pracích pro příslušné období reflektována. Tato diplomová práce by se měla zabývat působením Zdeňka Kalisty jako literárního kritika. Této stránce Kalistova působení však zatím nebyla věnována soustavnější pozornost, což může sice být vysvětlitelné dobovými okolnostmi,4 nicméně je nutné podotknout, že bez zkoumání jeho literárněkritického působení zůstává Kalistův obraz nutně neúplný. Alespoň kvantitativně totiž představuje literární kritika hlavní...
Mezi realitou a imaginací. Strategie imaginativní semiózy v české lyrice první poloviny 30. let 20. století
Kabátová, Tereza ; Wiendl, Jan (oponent) ; Vojvodík, Josef (vedoucí práce)
Inspiračním zdrojem práce, kterou jsem nazvala Mezi realitou a imaginací, je neustálé napětí, které připíná básnický svět ke světu přirozenému, ačkoli se sféra uměleckého díla vůči realitě neustále vymezuje. Tento dynamický vztah se stal východiskem literární antropologie německého teoretika literatury Wolfganga Isera, o jehož koncepci se ve svém přístupu k básnickým textům opírám (kap. 2). Procesy, které podle Isera literární dílo utvářejí, vyjadřují imaginativní proměnu prvků přirozeného světa ve svět zobrazený básnickým dílem, jenž však zpětně promlouvá k realitě jako její alternativní tvář. Právě zkoumání procesů imaginativní semiózy, jak se domnívám, vnáší do literárního bádání dostatečně otevřené a zároveň soustředěné hledisko, na jehož základě lze básnické dílo charakterizovat jako jedinečné médium, schopné zachytit a zároveň přetvářet prožitek lidské existence. Vědomí, že básnický text disponuje právě takovým potenciálem, by také mělo stát v pozadí všech dílčích otázek položených v této práci.
Karel Hlaváček, sokol a dekadent
Oljača, Ognjenka ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Heczková, Libuše (oponent)
Tato diplomová práce se bude zabývat čtyřmi vydanými sbírkami Karla Hlaváčka. Pokusí se postihnout jejich společné rysy ať už se jedná o prvky básnické metody nebo významové souvislosti. Práce sleduje významovou provázanost celého básnického díla od samotného začátku, ve kterém je básníkova tvorba zaměřená diametrálně jinak než na sklonku jeho života. S pomocí vodítek zanechaných ve tvorbě a s pomocí určitých biografických údajů budeme sledovat postupný vývoj básnické metody a myšlenkový posun. Z tohoto důvodu je každé sbírce věnovaná jedna kapitola, kde se budeme podrobně věnovat těm rysům, které pro danou sbírku považujeme za klíčové. Také se okrajově zmíníme o výtvarně kritické činnosti spisovatele a poukážeme na vzájemné souvislosti s básnickou tvorbou. U všech čtyř sbírek vyložíme rozdílné momenty s vysvětlením jejich možných příčin. Pokusíme se interpretovat básnickou tvorbu Karla Hlaváčka v širších souvislostech s vědomím úskalí, která každá subjektivní interpretace s sebou nese. Máme za cíl vysvětlit zdánlivou rozporuplnost jeho díla.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 195 záznamů.   začátekpředchozí182 - 191další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.