Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23 záznamů.  začátekpředchozí14 - 23  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rozvoj čtenářské gramotnosti na 1.stupni ZŠ napříč vyučovacími předměty
Hlinovská, Lenka ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Rychlíková, Marie (oponent)
Ve své diplomové práci se věnuji rozvoji čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ napříč vyučovacími předměty. Cílem mé diplomové práce je hledat možnosti rozvoje čtenářské gramotnosti ve všech jednotlivých vyučovacích předmětech a napříč jimi a identifikovat, případně řešit překážky v tomto procesu. V jednotlivých kapitolách teoretické části tedy definuji hlavní pojmy gramotnost, čtenářská gramotnost, vyučovací předměty a čtení. Snažím se zde prezentovat čtenářskou gramotnost jako prostředek k pochopení různých souvislostí mezi obecnými jevy a jako vstup do různých vzdělávacích oborů. Uvádím zde jednotlivé konkrétní metody k rozvoji čtenářské gramotnosti. V praktické části se zabývám rozvojem čtenářské gramotnosti v jednotlivých vyučovacích předmětech a napříč jimi. Zaměřuji se především na vyučovací předměty český jazyk a literatura, matematika, člověk a jeho svět, výtvarná výchova a hudební výchova. Praktická část má dvě části. První část obsahuje zpracované odpovědi učitelů z dotazníkového šetření a druhá část obsahuje výsledky práce žáků z vyučovacího procesu. Praktická část mé diplomové práce přináší různé příklady z praxe k rozvoji čtenářské gramotnosti napříč vyučovacími předměty. Dále přináší možnosti rozvoje čtenářské gramotnosti v jednotlivých vyučovacích předmětech a možnosti, jak pomáhat...
Přestávky ve škole (1. třída)
Drábková, Nela ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Rychlíková, Marie (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou přestávek na 1. stupni základní školy, především v 1. ročníku. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. První, teoretická část je věnována základní charakteristice školy a vzdělávání, vývojovým zvláštnostem dítěte mladšího školního věku a konečně stěžejnímu tématu přestávek. Ve druhé části je zaznamenán výzkum ze základní školy v Liberci, jehož hlavní metodou bylo strukturované pozorování žáků 1. ročníku, doplněné o rozhovory s žáky a s jejich třídní učitelkou. Cílem této práce je prezentovat současný průběh přestávek, provést komparaci 1. a 5. ročníku a poukázat na možné změny, které jsou dnes pro danou věc použitelné.
Přestávky ve škole (5. třída)
Buryová, Markéta ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Rychlíková, Marie (oponent)
Diplomová práce s názvem Přestávky ve škole (5. třída) popisuje a zpracovává, jakým způsobem tráví děti svůj volný čas mezi jednotlivými hodinami. Tato práce se snaží o globální pohled na celou problematiku přestávek a její koncepci ve struktuře školního dne. Diplomová práce je rozdělena do dvou oblastí - teoretické a výzkumné. Teoretická část práce shrnuje všechna dostupná a významná fakta týkající se tématu. Zabývá se charakteristikou školního prostředí, shrnutím biologického a psychologického vývoje dětí daného věku a vymezením funkce přestávek. Praktická část diplomové práce zpracovává výsledky výzkumu realizovaného prostřednictvím výzkumné metody pozorování a dotazníku. Výsledky jsou interpretovány a následně popisně zhodnoceny v souladu s teoretickou částí práce. Poslední částí výzkumné práce je srovnání výsledků této diplomové práce s tematicky stejnou diplomovou prací zaměřenou na mladší věkovou skupinu dětí. Závěrem práce je zjištění, že doba přestávek je pro děti nutným a podstatným časem pro odpočinek, komunikaci a interakci, hru, socializaci a naplnění potřeby tělesných funkcí.
Rozvoj čtenářské gramotnosti prostřednictvím projektu na 1. stupni ZŠ
Janusová, Petra ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Rychlíková, Marie (oponent)
Diplomová práce uvádí do problematiky čtenářské gramotnosti a jejího rozvíjení v rámci projektové výuky. Práce je strukturována do dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části jsou zpracována východiska pojetí projektů a projektového vyučování, jejich historický základ a přednosti, kterými tato metoda disponuje. Dále je zde rozvíjeno téma čtenářské gramotnosti, především její různá pojetí a možnosti jejího rozvíjení pomocí metod RWCT, dramatické výchovy a projektové výuky. V praktické části je popisován průběh konkrétního projektu, v rámci kterého byli pozorováni žáci třetí třídy. V práci je využito kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu, jehož hlavním cílem je zkoumání vlivu projektové výuky na motivaci žáků při práci s různými písemnými materiály.
Výchova a vzdělávání dětí - leváků
Čivrná, Simona ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Rychlíková, Marie (oponent)
Diplomová práce s názvem Výchova a vzdělávání dětí - leváků se zaměřuje na důležité poznatky související se vzděláváním i výchovou levorukých dětí. Teoretická část práce se zaměřuje především na vysvětlení pojmu lateralita a její diagnostiku, na metodiku psaní levou rukou a průpravné cviky pro psaní. Dále poukazuje na různé příčiny i následky potlačování levorukosti a nabídne krátký vhled k tehdejšímu a současnému přístupu. Nechybí informace ani k novému trendu v psaní - českému školnímu písmu Comenia Script. Praktická část je zaměřena na rozvoj písařské dovednosti u leváků v běžně užívané psací abecedě a písmu Comenia Script. Součástí je také orientační dotazník pro učitele 1. stupně ZŠ a pozorování a výuka leváků ve čtyřech různých ročnících ZŠ. Klíčová slova: lateralita, leváctví, výchova, vzdělávání, běžně užívaná psací abeceda, písmo Comenia Script
Rozvoj čtenářství v primárním vzdělávání (srovnání ČR a Norska)
Stolařová, Daniela ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Rychlíková, Marie (oponent)
Cílem diplomové práce je srovnat současné přístupy k rozvoji čtenářství na 1. stupni ZŠ v ČR a v Norsku. V práci jsou vytyčené pojmy čtenářství a čtenářské gramotnosti. Jsou v ní srovnány výsledky výzkumu PIRLS a okrajově také čtenářské části PISA. Téma je zasazeno do kontextu školské reformy u nás a v Norsku. Práce obsahuje stručnou charakteristiku norského školství. Východiskem práce je zjištění, že současná úroveň čtenářské gramotnosti žáků v norských školách je podobná úrovni žáků v ČR. Práce odpovídá na otázky: Jaké přístupy volí systém norského a českého školství při rozvoji čtenářství žáků? Reagují tyto přístupy na úroveň čtenářství žáků? Jsou tyto přístupy funkční? Lze aplikovat některé přístupy z norských škol do českého prostředí? V práci jsou použity metody analýzy materiálů, pozorování a rozhovorů. Hlavním závěrem práce je, že největším benefitem norského systému je jeho jednotnost, organizovanost a přítomnost vize, což jsou složky, které české školství postrádá.
Rozvoj integrace žáků v prvním ročníku základní anglické školy, pro něž je anglický jazyk dalším jazykem
Novotná, Aneta ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Rychlíková, Marie (oponent)
Cílem této diplomové práce je seznámit tená e s jedním z mnoha trend ve vývoji anglických primárních škol. Trend je p esn ji formulován v názvu této diplomové práce a to jako rozvoj integrace žák v prvním ro níku Key Stage 1 základní školy, pro n ž je anglický jazyk jejich dalším jazykem. Diplomová práce p inese v teoretické ásti popis struktury primárního anglického školství a detailn jší popis primární komunitní základní školy. Dále budou popsány trendy a pom cky ve vzd lávání žák s EAL v klí ových p edm tech, kterými jsou v prvním ro níku Key Stage 1 Anglický jazyk, Matematika a V da. St žejním oddílem je praktická ást v této diplomové práci. Kvalitativní výzkum byl proveden pomocí tzv. p ípadové studie v prvním ro níku Key Stage 1 na anglické základní komunitní škole v m st Derby. Pro komplexnost této p ípadové studie byly zadány t i dotazníky a realizována modelová lekce. První dotazník pro žáky v prvním ro níku, druhý jejich rodi m a t etí pro t ídní u itelky a její dv asistentky. Následn byla zrealizována modelová lekce s výzkumnou skupinou. Získané poznatky bude možné aplikovat do plánování hodin na eských základních školách, za p edpokladu, že ve t íd jsou vyu ováni žáci - cizinci, kterých v posledních letech v eských školách rapidn p ibývá. Klí ová slova První stupe základní školy - první...
Připravenost dětí v oblasti grafomotoriky na vstup do základní školy
Dousková, Eliška ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Rychlíková, Marie (oponent)
V současné době jsou stále více diskutované otázky nástupu do školy, především z pohledu úrovně připravenosti dítěte na vstup do první třídy a požadavků školy na prvňáčky. Důvodem je řada velkých a často náročných změn, které nástup do první třídy pro děti a jejich rodiny znamená. Aby bylo v silách prvňáčka všechny tyto změny zvládnout bez zbytečných frustrací, je nezbytné, aby jeho fyzický, psychický i nervový vývoj a připravenost byly na dostatečné úrovni. Protože je toto téma velmi široké, byla pro tuto diplomovou práci vybrána pouze jeho část, jak říká i její název: Připravenost dětí v oblasti grafomotoriky na vstup do základní školy. Oblast grafomotoriky je v celé práci uváděna v kontextu s dovedností psaní. Teoretická část se zabývá legislativním vymezením povinné školní docházky a problematikou psaní jako nezbytnou součástí gramotnosti obyvatelstva. Osvětleno je téma nástupu do první třídy a školní připravenost dětí. Podrobně je rozpracována oblast grafomotoriky z hlediska vývojového, z hlediska vztahu k hrubé a jemné motorice, lateralitě a vnějším podmínkám, které grafomotoriku ovlivňují. Vysvětlen je význam grafomotoriky jako nezbytného základu dovednosti psaní, které je jednou ze základních schopností, jež dítě získává v průběhu povinné školní docházky. Objasněna je nezbytnost...
Moderní rodina ve vztahu ke genderové problematice v hodinách vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
Vaňková, Zuzana ; Rychlíková, Marie (oponent) ; Stará, Jana (vedoucí práce)
Předložená diplomová práce se zabývá současnou moderní rodinou ve vztahu ke genderové problematice v hodinách prvouky. Teoretická část, která je podložena aktuální literaturou, se věnuje změně rodinného života v posledních letech. Zaměřuje se na funkce a role v rodině z pohledu genderu. Popisuje, jak je problematika zpracovaná v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a jak gender problematiku a různé formy rodinného soužití reflektují současné učební materiály a celkově dnešní škola vůbec. Pomocí dotazníkové metody a rozhovorů v praktické části zkoumá názory vyučujících na danou problematiku a vzájemně je porovnává.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 23 záznamů.   začátekpředchozí14 - 23  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.