Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 177 záznamů.  začátekpředchozí133 - 142dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Geografická analýza výskytu velkých šelem v moravských Karpatech - aplikace pro environmentální výchovu
Šťovíčková, Kateřina ; Romportl, Dušan (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Velké šelmy představují významné indikátory kvality a struktury prostředí. Jejich současný stálý výskyt v České republice je téměř výlučně vázán na rozsáhlé komplexy horských lesů s nízkou intenzitou antropogenního rušení. Moravské Karpaty představují klíčovou oblast výskytu všech našich velkých šelem - rysa ostrovida, vlka obecného i medvěda hnědého. Zároveň se jedná o území zásadního významu z hlediska propojení stávajících populací a možností potenciálního šíření jedinců do dalších vhodných oblastí. Geografická analýza výskytu všech tří druhů velkých šelem v moravských Karpatech prokázala výběr lesnatých horských oblastí při hranicích se Slovenskem. Kromě preference krajinného pokryvu a charakteru reliéfu byla řešena i otázka antropogenního vlivu na výskyt šelem. Bylo zjištěno, že rys, vlk i medvěd se v zásadě vyskytují v oblastech s nízkou hustotou zástavby a komunikací. Jejich další potencionální rozšíření závisí na zachování průchodnosti mezi jednotlivými lokalitami. Proto tato práce poukazuje i na problém fragmentace krajiny prostorovými a liniovými bariérami, jejímž důsledkem je snižování genetické variability druhů a ztráta biodiverzity. Návrat původních predátorů našich lesů je možný pokud se změní celková koncepce výstavby nových silničních a dálničních koridorů i postoj místních obyvatel, kteří...
Klimatické změny ve výuce zeměpisu
Štros, Martin ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Hátle, Jan (oponent)
Diplomová práce se věnuje problematice klimatických změn a jejich postavení ve výuce zeměpisu na gymnáziích a na vyšším stupni základních škol. Úvodní část popisuje aktuální stav poznání tohoto globální problému s ohledem na potřeby učitelů zeměpisu a zahrnuje odkazy na zdroje, z nichž mohou učitelé čerpat odborné informace. Klíčovou částí práce je převážně kvalitativní formou prováděný výzkum na středních a v menší míře i základních školách zahrnující dotazování žáků, rozhovory s učiteli i analýzu vzdělávacích dokumentů a učebnic zeměpisu. Závěrečnou část práce pak tvoří návrhy na aplikaci problematiky změn klimatu do geografického vzdělávání včetně konkrétních výukových metod, navržených na základě výsledků výzkumu i jejich praktického vyzkoušení během hodin zeměpisu. Celá práce by měla analyzovat současný stav a také sloužit vyučujícím geografie při jejich snaze o integraci problematiky klimatických změn do výuky.
Environmentální gramotnost u studentů gymnázií
Vacínová, Markéta ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Frélichová, Jana (oponent)
Diplomová práce zjišťuje environmentální gramotnost u vybraného vzorku respondentů pomocí dotazníkového šetření. Zabývá se jak teoretickou stránkou vybrané environmentální problematiky, tak i praktickou ukázkou v podobě malého výzkumu environmentální gramotnosti gymnaziálních studentů. Zmíněného výzkumu se zúčastnilo celkem 260 studentů z šesti pražských gymnázií, z nichž dvě gymnázia byla ekologického a čtyři všeobecného zaměření. Odlišná profilace obou typů škol byla základem další výzkumné otázky, která zjišťovala míru ovlivnění environmentální gramotnosti u studentů navštěvujících zmiňované typy škol. Výzkum se také zabýval otázkou, zdali je patrný určitý vývoj v environmentální gramotnosti gymnaziálních studentů v porovnání s minulými výzkumy. V rámci zjištěných výsledků výzkumu je v této práci také uvedena nabídka možných výukových programů středisek ekologické výchovy, které jsou vhodné pro rozvíjení potřebných environmentálních aktivit.
Možnosti osvětové činnosti v problematice biologických invazí u studentů SŠ
Bartoš, Jan ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Král, Luboš (oponent)
Práce metodou dotazníkového šetření zjišťuje, jaká je informovanost gymnaziálních studentů o problematice rostlinných invazí. V rámci této problematiky byla navržena a v praxi vyzkoušena modelová vyučovací hodina. Modelová hodina byla odučena v 5 třídách. Dotazníkové šetření bylo realizováno i ve třídách, kde tato hodina neproběhla. Použitý dotazník byl rozdělený na dvě části. První část zaměřenou na znalosti o invazních rostlinách vyplnilo 255 respondentů. V druhé části byly převážně otázky propojující ochranu přírody s problematikou rostlinných invazí. Také zde byly otázky, pomocí nichž byla zjišťována účinnost modelové hodiny. O rostlinných invazích nikdy neslyšelo přibližně 40% respondentů. V rámci okruhu znalostí je relativní četnost správných odpovědí ještě mnohem menší. Bylo zjišťováno, jestli názor studentů na řešení situace okolo invazních rostlin je ovlivněn přístupem k ekologické etice, který vyznávají.
Využití zážitkové pedagogiky a dramatické výchovy ve výuce zeměpisu na střední škole
Barešová, Lenka ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Bartoš, Jan (oponent)
Práce se zaměřuje na srovnání frontální metody výuky a výuky simulační hrou. Srovnatelné skupiny studentů jsou vyučovány jednomu tématu, zaměřenému na nerovnosti v rozvoji světa, těmito dvěma metodami. Byly stanoveny následující předpoklady. Simulační hra je atraktivnější formou výuky, a proto může pomoci zvýšit motivaci studentů. Běžný způsob výuky může studentům předat větší množství informací, simulační hra však může výrazněji ovlivnit postoje a hodnoty studentů. Při použití simulační hry má vliv na studenty dlouhodobější efekt. Tyto předpoklady byly potvrzeny kvalitativními i kvantitativními metodami.
Integrovaná výuka zeměpisu a tělesné výchovy - teoretická východiska a současná situace na gymnáziích
Posejpal, Jan ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Kučerová, Silvie Rita (oponent)
Název: Integrovaná výuka zeměpisu a tělesné výchovy - teoretická východiska a současná situace na gymnáziích Cíl práce: Shrnutí dosavadních poznatků z oblasti integrace zeměpisu a tělesné výchovy. Nástin dalších možných bodů průniku. Zjištění současného stupně integrace na českých středních školách. Metoda: Rešerše dostupné české a zahraniční literatury, dotazníkové šetření. Výsledky: Byly zjištěny a zanalyzovány dosavadní poznatky z integrace geografie a tělesné výchovy. Současně byl zjištěn aktuální stav a názory pedagogů na integraci v reálné školní praxi. Klíčová slova: geografie, tělesná výchova, integrace
Geografický původ nepůvodních druhů vyšších rostlin v České republice
Kopicová, Irena ; Chuman, Tomáš (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Téma práce, Geografický původ nepůvodních druhů vyšších rostlin v ČR, se zabývá nepůvodními druhy rostlin s určením jejich fytogeografických oblastí. Dále jsou zde zpracovány příčiny introdukce, samotná charakteristika a v neposlední řadě i ekologické dopady, přínosy a nebezpečí pro biodiverzitu v ČR. Práce je rozdělena do dvou částí, první část se věnuje teoretickému úvodu v podobě odborné literární rešerše na téma Geografický původ nepůvodních druhů vyšších rostlin v ČR. Zde je popsána základní terminologie, ale zároveň v kapitolách i konkrétní problematika. Kapitola neofyty je ještě navíc rozšířena o podkapitolu invazní rostliny, zde bylo důležité zdůraznit si jejich nebezpečí pro ekosystém Druhá část se zabývá aplikací tématu do geografického vzdělávání a to vytvořením pracovního listu a vymezením základních pojmů pro žáky gymnázia. Cílem je přimět žáky přemýšlet o tom, které rostliny jsou důležité, odkud pochází, proč a jak se k nám dostaly. Zároveň je důležité, aby se dokázali zamyslet nad tím, jak mohou působit nepůvodní rostliny na ekosystém, do kterého byly introdukovány.
Environmentálně šetrné formy bydlení v ČR
Rezlerová, Kateřina ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Bartoš, Jan (oponent)
Bakalářská práce Environmentálně šetrné formy bydlení v České republice se zabývá problematikou staveb, jež jsou šetrné k životnímu prostředí. Práce je rozdělena do dvou částí. První část se věnuje problematice enviromentálně šetrných staveb obecně. Obsahuje vysvětlení základních pojmů, které s tímto tématem souvisí a popis situace v České republice společně s hodnocením jednotlivých krajů z hlediska jejich přístupu k životnímu prostředí. Druhá část práce bude zaměřená na ekologickou výstavbu v rámci Prahy a postoje obyvatel v enviromentálně šetrných sídlištích v Horních Počernicích a v Dolních Měcholupech.
Vývoj lesa ve střední Evropě v holocénu
Švábová, Barbora ; Šefrna, Luděk (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Práce se zabývá lesem jako ekosystémem, ve kterém probíhají vzájemné vztahy, jež jsou ovlivňovány abiotickými a biotickými činiteli. Velká pozornost je věnována klimatu, které působí nejen na rozložení biomů. Jeho neustálé změny mají vliv i na druhové složení lesa a lidskou společnost. Období holocénu tak bylo působením klimatu rozděleno na dílčí etapy. Člověk se na přeměně lesa střední Evropy také významně podílel a mění ho i v současnosti. Proto je jeho působení věnován značný díl bakalářské práce. Velké změny lesa začaly vznikem zemědělství, které bylo prvním impulsem pro počátek odlesňování. Zkoumány jsou způsoby pravěkého a moderního hospodářství. S úbytkem stromů přišla na řadu i myšlenka ochrany lesních porostů. Jako příklad dalšího možného působení na les je uveden vliv některých patogenních činitelů.
Fragmentace horského tropického lesa v oblasti Kedjom - Keku (Kamerun)
Chmelařová, Eva ; Romportl, Dušan (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Fragmentace horského tropického lesa v oblasti Kedjom-Keku (Kamerun) Abstrakt V mnoha tropických rozvojových zemích vede tlak rostoucí populace a zvyšující se potřeba zemědělské půdy k výrazné fragmentaci původních lesních porostů. K fragmentaci dochází tehdy, když ze souvislé lesní vegetace vznikne několik menších plošek navzájem oddělených odlišným prostředím. Tento krajinný proces pro mnoho druhů organismů zvyšuje riziko vyhynutí, vystavuje zbytkové plošky lesa změněným abiotickým i biotickým podmínkám a zasahuje do rozptylových a migračních vzorců rostlin i živočichů porušováním konektivity stanoviště. Z druhově a endemicky bohatého horského mlžného lesa v Kedjom-Keku na severozápadě Kamerunu dnes vlivem lidské činnosti zbývají poslední izolované fragmenty. Analýza satelitních snímků oblasti potvrdila vysokou fragmentaci horského tropického lesa. Mezi lety 2003 a 2010 došlo na většině studovaného území k dalšímu úbytku lesní vegetace i vnitřního prostředí plošek. Klíčová slova: fragmentace, tropický les, hodnocení, Kamerun

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 177 záznamů.   začátekpředchozí133 - 142dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.