Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 141 záznamů.  začátekpředchozí131 - 140další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Grammatical evolution
Nohejl, Adam ; Iša, Jiří (oponent) ; Mráz, František (vedoucí práce)
Gramatická evoluce (GE) je nový přístup ke genetickému programování s užitím gramatiky, který umožňuje vývoj řešení v libovolném programovacím jazyce. Její existující implementace nemají dostatečnou dokumentaci a neposkytují reprodukovatelné výsledky vhodné pro další analýzu. Tato práce shrnuje metody GE a standardní metody užívané v evolučních algoritmech, a zkoumá existující implementace, především jedinou aktivně vyvíjenou, software GEVA. Na základě toho je navrženo a implementováno nové komplexní prostředí pro GE. Je modulární, dobře dokumentované, přenositelné, a poskytuje reprodukovatelné výsledky. Bylo testováno ve dvou standardních testovacích úlohách, v nichž dosáhlo srovnatelných výsledků a 10krát až 29krát lepšího výkonu než GEVA. Dále je předvedeno, jak ještě zlepšit výsledky a výkon pomocí technik nepodporovaných v GEVA, mimo jiné nových úprav již publikovaných metod bitové mutace a "citlivé" inicializace ( "sensible" initialisation). Tato práce a software tvoří dobrý základ pro další výzkum.
Behaviour-based control of autonomous robots
Gažo, Matúš ; Obdržálek, David (oponent) ; Mráz, František (vedoucí práce)
Ciel'om bakalárskej práce bola implementácia frameworku v jazyku C++, ktorý bude slúžit' na kompaktnejší vývoj umelej inteligencie (UI) autonómnych robotov založenej na chovaní (behaviour-based robotics). Táto UI je založená na pravidlách, parametroch a roznych "chovaniach" robota, v našom prípade vopred definovaných heuristicky. Platforma umožňuje posunút' t'ažisko vývoja takejto UI na definovanie týchto chovaní a pravidiel namiesto programovania. Súčast'ou platformy sú taktiež genetické algoritmy, ktoré umožňujú optimalizáciu parametrov heuristického riešenia. Funkčnost' konceptu bola overená na konkrétnom simulovanom pokuse s viacerými robotmi, ktorým bola zadaná jednoduchá konštrukčná úloha. Všetky simulácie boli uskutočnené pomocou simulačného softvéru Player/Stage.
Strojové učenie formálnych jazykov
Klonfar, Matěj ; Bednárek, David (oponent) ; Mráz, František (vedoucí práce)
V předložené práci studuji úlohu strojového učení formálních jazyků. Úlohou práce je navrhnout a implementovat program umožňující studovat průběh a výsledky jednotlivých algoritmů na učení jazyků. Program podporuje učení z příkladů zadaných vstupní množinou pozitivních a negativních příkladů nebo učitelem, znajícím cílový jazyk. Program poskytuje nástroj na testování naučených jazyků. Hlavním cílem práce je navrhnout program s ohledem na snadné rozšiřování o další implementace algoritmů bez omezení na použité reprezentace naučených jazyků či složitosti těchto jazyků.
Vývoj hráčov robotického futbalu metódami evolučného programovania
Dener, Libor ; Petříčková, Zuzana (oponent) ; Mráz, František (vedoucí práce)
V předložené práci navrhuji a implementuji prostředky evolučního programování a s jejich pomocí vyvíjím hráče simulovaného robotického fotbalu. Implementuji vlastní zjednodušený model fotbalové hry a knihovny pro práci s genetickými algoritmy a neuronovými sítěmi. Zaměřuji se na učení hráčů řízených neuronovými sítěmi ve zjednodušeném modelu prostředí. Využívám postupného učení, kdy nejprve trénuji hráče na plnění jednodušší úlohy a pak přejdu na složitější úlohy. Neuronové sítě učím pomocí genetických algoritmů. Demonstruji různé možné varianty genetických algoritmů a diskutuji dosažené výsledky jednotlivých variant.
Generátor kompilátorů založený na restartovacích automatech
Procházka, Jan ; Plátek, Martin (oponent) ; Mráz, František (vedoucí práce)
Restartovací automaty jsou velmi silný teoretický model, který umožňuje (ve své nejobecnější variantě) rozpoznávat mnohem širší třídu jazyků, než je třída jazyků bezkontextových. Cílem této práce bylo vytvořit nástroj, který pro daný restartovací automat zapsaný pro člověka čitelnou formou generuje program počítající význam vstupního textu. Bylo proto nutné model rozšířit o sémantiku. Výsledný nástroj je generátor kompilátorů (CCRA) a vychází z nástrojů jako je flex, či bison, ale místo bezkontextové gramatiky používá restartovací automat. Je napsaný v jazyce C++ tak, aby bylo možné ho používat jak na systémech Windows, tak Linux. Stejný jazyk používá pro svůj výstup.
Parallel evolutionary algorithms for multiobjective optimization
Pilát, Martin ; Mráz, František (oponent) ; Neruda, Roman (vedoucí práce)
V předložené práci studujeme možnosti paralelizace evolučních algoritmů pro vícekriteriální optimalizaci (MOGA). Uvádíme přehled existujících sekvenčních a paralelních MOGA a navrhujeme tři další metody: FCMOGA - MOGA s fuzzy omezujícími podmínkami, HIMOGA - MOGA používající heterogenní ostrovní model a MOGASOLS - MOGA používající jednokriteriální evoluční algoritmus jako prostředek lokálního prohledávání. Tyto algoritmy vyhodnocujeme na sadě testovacích problémů a porovnáváme je s existujícími MOGA.
Využití doménových znalostí při aplikacích GUHA procedur
Ralbovský, Martin ; Mráz, František (oponent) ; Rauch, Jan (vedoucí práce)
Práce vychází z předpokladu, že lze rozšířit možnosti GUHA procedur využitím vhodně reprezentovaných doménových znalostí. V práci jsou použity dva typy doménových znalostí: background knowledge a ontologie. Background knowledge je poměrně neznámý avšak perspektivní typ znalostí obsahující pravidla ve slovní formě od doménových expertů. Práce popisuje tento typ znalosti a zavádí vhodnou formalizaci pravidel. Dále je popsán a implementován nástroj na validaci těchto pravidel. Implementace je provedena pomocí krabiček v prostředí Ferda, což je modulární prostředí na vizuální dobývání znalostí pomocí GUHA procedur. Práce také popisuje první praktické zkušenosti s nástrojem na validaci pravidel. Co se týče doménových ontologií, práce podstatným způsobem rozšiřuje současné poznatky o využití ontologií pro dobývání znalostí pomocí GUHA procedur. Jsou zde zmíněny a rozpracovány všechny minulé postupy využití ontologií, vymyšleny nové, a u vhodných postupů je navržena implementace v prostředí Ferda. Výsledky práce jsou posuzovány s ohledem na možné použití v systému Ever-Miner, což je nástroj příští generace dobývání znalostí.
Modelování rostlin pomocí "Point-sprites"
Klecanda, Václav ; Pelikán, Josef (vedoucí práce) ; Mráz, František (oponent)
V předložené práci studuji možnosti použití elementu hardwarově akcelerované grafiky zvané Point Sprites v modelování a následném vykreslování přírodních objektů, jako jsou stromy, keře, květiny. Dalším předmětem studia jsou možnosti spojení použití Point Sprites s některou z technik LoD (Level od Detail) pro dosažení nejvetší efektivity zobrazování.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 141 záznamů.   začátekpředchozí131 - 140další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.