Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 141 záznamů.  začátekpředchozí119 - 128dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Učebnice češtiny pro německé mluvčí
Marková, Jana ; Mareš, Petr (oponent) ; Šebesta, Karel (vedoucí práce)
U ebnicím eštiny jako cizího jazyka jsem za ala v novat pozornost díky tomu, že jsem je používala ve výuce. asem nar stal m j zájem p esn ji formulovat, ím to je, že v tšina žák a u itel , kte í je používali, nad nimi asto vyjad ovali rozpaky, ba rozmrzelost. V této práci se pokouším o odborn podložený rozbor a popis t í u ebnic: Vítáme vás!, Wollen Sie Tschechisch sprechen? a Tschechisch Schritt für Schritt. Ze stále se rozr stající nabídky u ebnic eštiny pro n mecké mluv í jsem se omezila práv na tyto t i z n kolika d vod . Jednak mi šlo samoz ejm o p im ený rozsah práce a o to, ponechat si možnost dostate n podrobného popisu. Zadruhé jsem zvolila u ebnice, které jsou podle mé zkušenosti známé, používané a etablované. U ebnice Wollen Sie Tschechisch sprechen? a Tschechisch Schritt für Schritt jsou velmi rozší ené na knihkupeckém trhu v esku a mají je obvykle k dispozici eské jazykové školy a agentury. Vítáme vás! je produkt renomovaného n meckého nakladatelství cizojazy ných u ebnic Hueber, což zajiš uje této knize širokou distribuci v N mecku a t m, kte í si ji kupují, pocit pom rn zaru ené kvality. Zat etí se u ebnice prakticky p ekrývají jak okruhem svých adresát , tak u ebními cíli deklarovanými v p edmluv . U ebnice jsou ur eny pro výuku v kurzech (Wollen Sie Tschechisch sprechen? je doporu ena i k...
Koheze a koherence v reklamních textech
Přerostová, Barbora ; Hošnová, Eva (oponent) ; Mareš, Petr (vedoucí práce)
Práce se zabývá kohezí a koherencí textů tištěné reklamy. V první části se věnuje reklamě jakožto specifickému diskurzu dnešní doby ajejímu popisu. Druhá kapitola je zaměřena na text, jeho kohezi a koherenci a přístupy k nim. Zabývá se jejich definováním. Podrobněji přibližuje prostředky řazené ke koherenci jako jsou kontext, téma, presupozice a inference, i prostředky náležející ke kohezi textu (substituce, deixe, opakování). Samostatná kapitola je věnována obecným principům vztahů meZI textem a obrazem v reklamních komunikátech. Praktická část vychází z interpretační analýzy zvolených reklamních kampaní. Zaměřuje se především na vztahy obrazu a textu a vztahy mezi jednotlivými textovými částmi.
Konkurence užití různých syntaktických prostředků při vyjadřování srovnání (na materiálu česko-německém)
Pečený, Pavel ; Mareš, Petr (oponent) ; Hošnová, Eva (vedoucí práce)
Cílem práce je podat charakteristiku konkurence syntaktických prostředků při vyjádření srovnání v češtině. Výzkum se týká především užití spojovacích výrazů a vybraných pádových relací. Jedná se o zjištění tendencí projevujících se při distribuci konkurenčních prostředků, s čímž souvisí také faktory syntaktického, sémantického nebo jiného rázu, které na distribuci mohou mít vliv. Materiálový podklad pro tuto analýzu tvoří doklady z paralelního česko-německého korpusu InterCorp a z vybraných korpusů ČNK. Ukázalo se, že ke konkurenci syntaktických prostředků pro vyjádření srovnání dochází nejčastěji v rámci jednoho sémantického typu srovnání, tj. v rámci srovnání ve smyslu shody a podobnosti na jedné straně a ve smyslu rozdílnosti na straně druhé. Zásadní roli při výběru konkurenčních prostředků hraje sémantické hledisko. K němu přistupuje také hledisko formální na rovině syntaktické. Pádové relace a předložkové skupiny mohou navazovat pouze srovnání na větněčlenské úrovni, spojovací výrazy také na úrovni souvětné. Konkurenci částečně ovlivňují také faktory stylistické a povaha komunikátu.
Islám v médiích (mediální reprezentace sporu o karikatury islámského proroka Mohameda v Mladé frontě DNES)
Sedláčková, Lucie ; Mareš, Petr (oponent) ; Šebesta, Karel (vedoucí práce)
Práce vychází z teoretických a metodologických základu kritické analýzy diskurzu. Na základe vybraných mediálních textu dokazuje, že reprezentace událostí v médiích je podávána z urcité perspektivy. Nevyváženost a predpojatost deníku Mladá fronta DNES dokazuje analýzou intertextuality a na reprezentaci sociálních cinitelu ve sporech o karikatury islámského proroka Mohameda (v období od konce ledna a do konce února 2006). Práce se dotýká teoretického základu mediálních studií s durazem na roli médií pri formování a udržování islamofobie a predsudku ve spolecnosti.
Základní charakteristiky pragmaticky orientované lingvistiky
Šťastná, Kamila ; Mareš, Petr (oponent) ; Pacovská, Jasňa (vedoucí práce)
Bakalářská práce mapuje komunikačně pragmatický obrat v lingvistice, sleduje impulzy, které vedly k pragmalingvistickým zkoumáním. V práci je charakterizována pragmaticky orientovaná lingvistika a její základní témata: řečové akty, strategie verbální komunikace, argumentace v komunikaci a neverbální komunikace. Teoretické poznatky vybraných tematických okruhů jsou aplikovány při analýze záznamů mluvených projevů. Práce je zakončena zhodnocením vztahu teoretických poznatků o pragmatických aspektech komunikace a reálné komunikační praxe.
Pravopisné a grafické inovace v internetových textech
Komrsková, Zuzana ; Chromý, Jan (oponent) ; Mareš, Petr (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá hledáním grafických a pravopisných inovací v internetových textech. Analyzovaný materiál pochází z blogů, sociálních sítí, internetových diskusí a chatů, tedy ze zdrojů veřejně přístupných, s výjimkou komunikace probíhající prostřednictvím programu ICQ, která byla převzata ze soukromých zdrojů. V první části je obecně popsána elektronická komunikace a internet jako médium. Součástí charakteristiky druhů analyzovaných textů jsou hypotézy týkající se výskytu jednotlivých změn. Druhá část představuje analýzu výše uvedených internetových textů se zaměřením na grafické a pravopisné odlišnosti, jež shrnuje poslední kapitola práce. Nalezené shody vyplývají právě z vlastností textů a z jejich komunikační funkce. Nepřítomnost inovací v určitých textech je dána odlišným komunikačním prostředím a jiným komunikačním záměrem.
Spisovná a nespisovná čeština v dílech Terezy Boučkové
Drtinová, Simona ; Vaňková, Irena (oponent) ; Mareš, Petr (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce je zaměřena na zkoumání poměru spisovnosti a nespisovnosti v dílech české autorky Terezy Boučkové. Na začátku je uveden stručný životopis autorky a je probráno její postavení v současné české literatuře. Na základě teoretické části o spisovnosti a nespisovnosti, jež obsahuje výklad o nespisovných prostředcích, jejich funkci a vývoji v historickém kontextu české literatury, je představena metoda rozboru vybraného korpusu textů Boučkové. Tato metoda je aplikována na konkrétní texty; v práci jsou popsány nespisovné prostředky, jejich vazby na složky textu (zda se váží na pásmo vypravěče či pásmo postav) a funkce těchto prostředků; zároveň jsou reflektovány rozdíly mezi jednotlivými prózami. V závěru práce jsou porovnány způsoby užívání nespisovných prostředků v prózách a filmovém přepise.
Slogany, obrazy, argumenty: nekomerční reklama v sociálním kontextu
Kaderka, Petr ; Mareš, Petr (vedoucí práce) ; Nekvapil, Jiří (oponent) ; Holšánová, Jana (oponent)
Ve své disertační práci se věnuji průzkumu nového komunikačního fenoménu české společnosti - nekomerční reklamy. Analyzuji plakáty nestátních neziskových organizací z lingvistického a sémiotického hlediska. Na rovině strukturní se zaměřuji na výzkum konstitutivních prvků plakátu, na výzkum vztahů mezi uplatňovanými sémiotickými mody a na výzkum vztahů plakátů k dalším promluvám a žánrům z diskurzního světa české společnosti. Na rovině procesuální zkoumám utváření smyslu komunikátu. Práce má interdisciplinární charakter: propojuje přístupy lingvistické, sémiotické a sociologické, a to na filozofických základech položených v díle Alfreda Schütze. Práce je rozdělena do dvou částí. V první části nahlížím předmět zájmu z perspektivy analytika. S využitím teorií znaku, žánru, diskurzu, multimodality a argumentace analyzuji několik desítek plakátů nekomerční reklamy. V druhé části se věnuji perspektivě běžných recipientů. S využitím metody moderovaných skupinových diskusí (focus groups) analyzuji interpretační postupy členů české společnosti. V závěru práce podávám znakovou, žánrovou a diskurzní charakteristiku plakátů nekomerční reklamy.
Konkurence užití různých syntaktických prostředků pro vyjádření srovnání (na materiálu česko-německém)
Pečený, Pavel ; Hošnová, Eva (vedoucí práce) ; Mareš, Petr (oponent)
Cílem práce je podat charakteristiku konkurence syntaktických prostředků při vyjádření srovnání v češtině. Výzkum se týká především užití spojovacích výrazů a vybraných pádových relací. Jedná se o zjištění tendencí projevujících se při distribuci konkurenčních prostředků, s čímž souvisí také faktory syntaktického, sémantického nebo jiného rázu, které na distribuci mohou mít vliv. Materiálový podklad pro tuto analýzu tvoří doklady z paralelního česko-německého korpusu InterCorp a z vybraných korpusů ČNK. Ukázalo se, že ke konkurenci syntaktických prostředků pro vyjádření srovnání dochází nejčastěji v rámci jednoho sémantického typu srovnání, tj. v rámci srovnání ve smyslu shody a podobnosti na jedné straně a ve smyslu rozdílnosti na straně druhé. Zásadní roli při výběru konkurenčních prostředků hraje sémantické hledisko. K němu přistupuje také hledisko formální na rovině syntaktické. Pádové relace a předložkové skupiny mohou navazovat pouze srovnání na větněčlenské úrovni, spojovací výrazy také na úrovni souvětné. Konkurenci částečně ovlivňují také faktory stylistické a povaha komunikátu.
Jazyková analýza časopisu Dirtbiker
Žáková, Denisa ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Mareš, Petr (oponent)
Práce pojednává o jazyce časopisu Dirtbiker. Představuje a popisuje nejdříve časopis jako mediální produkt a jako součást české mediální scény, poté se věnuje obsahu časopisu a analyzuje typické žánry (zvláště reportáž). Zaměřuje se zejména na lingvistickou analýzu jazyka a popis stylu časopisu. Příklady jsou doloženy jevy, jako je expresivita, obohacování slovní zásoby neologismy, anglicismy a slangismy. Zkoumána je funkce nespisovných jazykových prostředků. Práce sleduje také způsob, jakým užívají jazyk muži a chlapci, a zabývá se konstrukcí maskulinity v časopise. Užity jsou i metody kritické analýzy diskurzu, které odhalují ideologii a nedostatky v argumentaci.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 141 záznamů.   začátekpředchozí119 - 128dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.