Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 95 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Teorie hudebního znaku v peircovské perspektivě
Budilová, Kristýna ; Karľa, Michal (vedoucí práce) ; Švantner, Martin (oponent)
V této diplomové práci se věnuji problematice hudebního znaku. Mým cílem je představit teorii hudebního znaku, která by řešila především otázku jeho objektu. Právě objekt hudební reprezentace se zdá být nejproblematičtější částí této práce. Vycházím pak především z teorií Eduarda Hanslicka, Susanne Langerové a Felicie Kruseové. S otázkou objektu hudební reprezentace se silně pojí emoce. Mou snahou bylo zjistit, zda emoce jako takové mohou být oním objektem hudebního znaku a jaká by byla jejich povaha. Činím tak skrze kritické posouzení výše zmíněných teorií. Hypotetickým vyústěním této práce je pak teorie hudebního znaku řešící dilema úlohy emocí v hudbě a zároveň také paradox zapojení skladatele a posluchače do této reprezentace.
Point of view: David Lynch a intertextualita
Suchnová, Silvie ; Švantner, Martin (vedoucí práce) ; Hájek, Václav (oponent)
Diplomová práce na téma Point of view: David Lynch a intertextualita se zabývá tvorbou amerického filmového režiséra Davida Lynche, na niž pohlížíme z hlediska intertextuality. Cílem práce je ukázat, jakým způsobem manipuluje David Lynch s intertextualitou ve svých filmech Wild at Heart a Lost Highway, a jaké další prostředky používá k docílení specifické atmosféry svých filmů. Tvrdíme, že Lynchovo dílo nelze jednoznačně interpretovat a pokusíme se ukázat, že každé z několika uvedených points of view může být správné.
Teorie znaků Rogera Bacona
Karľa, Michal ; Švantner, Martin (vedoucí práce) ; Palek, Bohumil (oponent)
Předmět práce je pojednání De signis Rogera Bacona. Jejím cílem je zvážit, jakým způsobem v tomto pojednání Bacon vypracovává obecnou teorii znaku. V tomto smyslu se práce metodicky zařazuje do oblasti "archeologie znaků". Nejprve zkoumá Baconovu definici znaku jako relace, zabývá se jejími formálními náležitostmi a způsoby, jimiž se uplatňuje v jednotlivých případech, tedy Baconovou klasifikací znaků. Dále ukazuje, jakým způsobem s tímto obecným pojetím Bacon pracuje v jednotlivých dílčích zkoumáních, tj. v otázkách, co a jak označují slova, koncepcí univokace a ekvivokace, teorií analogie a v neposlední řadě otázkou povahy signifikace jako takové. Závěrečná kapitola je věnována zkoumání fenoménu (re)impozice se zvážením důsledků, jaké má na pojetí povahy znakové relace jako takové a nakolik slouží jako výklad procesu, v němž se tyto relace uplatňují. Klíčová slova: Roger Bacon, John Deely, Charles S. Peirce, středověká sémiotika, archeologie znaků.
Michel Foucault: pojem ekonomie v díle Slova a věci
Mareš, Richard ; Marcelli, Miroslav (vedoucí práce) ; Švantner, Martin (oponent)
Práce interpretuje vývoj Foucaultova myšlení a v rámci konkrétního díla Slova a věci podrobuje kritické reflexi pojem ekonomie a definuje strukturu a dynamiku, na nichž je pojem vystavěn. V práci postupuji od abstraktní problematiky Foucaultova myšlení ke konkrétním teoriím vztahujícím se k tématu. První část práce je zaměřena na změny a stěžejní zlomy napříč autorovým myšlením a dílem jako takovým a tvoří základ pro komparaci díla Slova a věci s širším pohledem na Foucaultovo myšlení. Následně navazuji východisky ekonomické teorie v díle Slova a věci. Definuji termíny, jako jsou teorie peněz, teorie hodnoty, analýza bohatství a další, které mají přímou vazbu na ekonomickou problematiku. Zaměřuji se na autory ekonomických teorií, kteří ovlivňovali Foucaultovo myšlení nebo se i přímo dotýkají samotného výkladu, mezi něž se řadí např. Adam Smith, David Ricardo či Karl Marx. V závěrečné části práce komparuji Foucaultovy myšlenky a závěry s filosofií Louise Althussera v díle Číst kapitál, které vychází z teorií Karla Marxe. Zaměřuji se především na výklad moderní epistémé, která je ve Slovech a věcech přímo spjata s pojmem ekonomie. Představuji společné a rozdílné rysy Althusserova a Foucaultova myšlení a předkládám vlastní interpretaci pojmu moderní ekonomie, která z této komparace vyplývá.
Semiotic analysis of dance-pop music in the year of 2013
Čemanová, Lucia ; Švantner, Martin (vedoucí práce) ; Charvát, Martin (oponent)
Anotácia V predkladanej diplomovej práci sa pokúsime analyzovať vybrané dance-popové nahrávky vydané v roku 2013, pričom využijeme semiotickú metódu. Cieľom práce je potvrdenie alebo vyvrátenie tvrdení o izomorfnosti tohto žánru. Práca sa delí na dve časti, teoretickú a praktickú. V teoretickej definujeme pojem populárna hudba, formovanie semiotiky hudby a hudobnej komunikácie. V praktickej časti priblížime fungovanie dance- popového žánru v hudobných komunikačných modeloch. Následná analýza desiatich vybraných ukážok bude vychádzať zo štruktúry nahrávok a ich textov, pričom si tiež budeme všímať prítomnosť muzémových vlákien a intertextuálne citácie z iných nahrávok. Kľúčové slová: dance-pop, semiotika hudby, hudobné patterny, hudobné komunikačné modely, muzéma, muzémové vlákno, intertextualita
Úloha hry v Peircově sémiotice
Borč, Marek ; Švantner, Martin (vedoucí práce) ; Gvoždiak, Vít (oponent)
Tato práce se zaměřuje na základní vymezení otázky hry v rámci sémiotiky Ch. S. Peirce. Jejím záměrem je prostřednictvím vybraných Peircových textů a relevantní sekundární literatury vyložit a explikovat úlohu fenoménu hry v rámci Peircovy filozofie, přičemž základním opěrným bodem je pro nás Peircovo pozdní ztotožnění hry s inferenční formou abdukce. Jako taková je hra spojena s Peircovými teoriemi znaku a inference a taktéž s koncepty synechismu, evoluční kosmologie a pragmatismu. Tento poznatek ustanovuje Peircovu teorii inference v rámci kritické logiky jako jedno z klíčových témat práce. V závislosti na tomto poznatku podáváme základní výklad Peircovy faneroskopie a spekulativní gramatiky, který nám v závislosti na Peircově rozdělení věd připravuje půdu pro analýzu hry jako inferenčního procesu a také jako signifikantní funkce. V rámci kritické logiky se věnujeme zejména abdukci, a to především otázce validity abdukce jako formy logického usuzování a taktéž Peircově přechodu od chápání různých forem inference jako samostatných procesů ke spojitému a navzájem závislému celku vědecké metody. Peircovu stručnou koncepci hry rozvíjíme prostřednictvím exkurzu do historicko-deskriptivní analýzy hry Johana Huizingy. Finální kapitola se pak zabývá komparací Peirce a Huizingy a taktéž sémiotickou...
Definice náboženství z hlediska sémiotiky Ch. S. Pierce
Bromková, Petra ; Karľa, Michal (vedoucí práce) ; Švantner, Martin (oponent)
Práce se zaměřuje na vytyčení základní problematiky definice náboženství z hlediska sémiotiky Charlese Sanderse Peirce. Jejím cílem je na základě vybraných Peircových textů, které jsou pro danou problematiku klíčové, vyložit Peircovu filosofii náboženství, která v sobě zahrnuje pojetí náboženství úzce propojené s Peircovou metafyzikou, faneroskopií, sémiotikou a agapismem. Zaměřuje se především na Peircovu teorii evoluce, představu Boha, způsob pragmatického usuzování, jakým lze k představě Boha dospět, a vztah náboženství a vědy. Interpretací textů Ch. S. Peirce dospívám k závěru, že o přesnou definici náboženství nelze v jeho teorii usilovat. I tak může sémiotické pojetí náboženství přinést nový pohled: náboženství by mohlo stát na stejných principech, kterými se řídí věda. Lze jej rovněž chápat jako komunitu lidí usilujících o ustavičné hledání pravdy. V rámci zkoumání hledá tato komunita lidí odpovědi na otázky týkající se teologických ideálů. Předpokladem víry jednotlivých příslušníků náboženských komunit je zakoušení Boha, který je dokonalým, nejvšeobecnějším znakem a zároveň růstem a semiósis ve vesmíru, které si lidé interpretují. K uctívání Boha dospívá věřící prostřednictvím múzování, zvláštní bezúčelné činnosti, jež je však součástí vědeckého zkoumání podle metody vědy. Hypotéza reality...
Originální a převzatý zdroj v síti internet
Svatý, Michal ; Brejcha, Jan (vedoucí práce) ; Švantner, Martin (oponent)
Práce se věnuje problému autorství na internetu. Pokládá si otázku zda můžeme k dílu přistupovat čistě jako k uzavřené struktuře znaků, nebo zda je nutné brát dílo jako širší strukuru. První část obecně ukazuje internet a jeho specifika coby média. Druhá část je věnována problému autorství, východiskem je zde tradiční pohled Nelsona Goodmana, který zkoumal vztah autenticity díla s ohledem na vnitřní uspořádání prvků zkoumané struktury objektu. Třetí část ukazuje teorie, které jsou v rozporu se stanovisky Nelsona Goodmana, řada pohledů různých autorů popisuje prostředí podléhající neustálým změnám a vyznačující se neustálým sdílením informačních zdrojů. Pozdější teorie ukazují, že pohled na autorství přesahuje doménu daného díla. Závěr přináší syntézu těchto pohledů.
Svět správného chlapa: Analýza diskursu televizních reklam na pivo
Kroulík, Jiří ; Švantner, Martin (vedoucí práce) ; Kladný, Tomáš (oponent)
Tato práce má za cíl kriticky popsat a použít metodu archeologie Michela Foucaulta pro deskripci diskurzu současných televizních reklam na pivo vysílaných v České republice. Teoretická část se snaží definovat pojmy jako výpověď, diskurzivní formace a diskurz a navrhnout jejich možné použití v praktickém výzkumu. Práce předpokládá, že televizní reklamy na pivo se budou řídit stejným diskurzem, který byl použit v jiných reklamách na pivo a ty proto budou tvořit koherentní celek. Analytická část si poté klade za cíl tento koherentní celek popsat z hlediska diskurzu a specifického výběru výpovědí, který tvoří obraz piva a jeho role v mužském světě. Klíčová slova: Foucault, diskurz, archeologie, televizní reklama, pivo

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 95 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.