Original title:
Aktuální trendy v oblasti ECM
Translated title:
Actual trends in ECM
Authors:
Havránek, Denis ; Kunstová, Renáta (advisor) ; Kapitán, Petr (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je prezentovat aktuální trendy na trhu technologií pro Enterprise Content Management (ECM) a dopad nepřetržitého vývoje oblasti IS/ICT na analyzovanou oblast. Průběhem práce jsou rozebrány základní definice a charakteristiky komponent ECM systému, je stručně vymezena situace na dnešním trhu produktů ECM a jsou prezentovány nejvýznamnější trendy v oblasti ECM v tomto roce a i s ohledem do budoucna. Celkem je probráno pět trendů: vliv nových technologií sociálního webu druhé generace (Web 2.0) na produkty a nástroje pro spolupráci v systémech ECM; snaha o integraci nestrukturovaných dat ECM systému s daty systémů pro Business Intelligence (BI) pro vytváření lepších nástrojů na podporu strategických rozhodování v podnicích; využití modelu Software-as-a-Service (SaaS) jako levnější a přístupnější varianty pro distribuci ECM řešení; nárůst obliby komerčních open-source ECM řešení jako konkurenceschopná a finančně dostupnější varianta; a jako poslední, specifikace CMIS (Content Management Interoperability Services) jako navrhovaný standard zahrnující sadu webových služeb, zaručujících interoperabilitu a přístup k datovým úložištím bez ohledu na používaném systému. Na závěr je ještě prezentováno, jak se jednotlivé trendy odráží na konkrétních řešeních trhu produktů ECM.The aim of this thesis is to introduce the actual trends in the ECM market and the impact of the continuous evolution of the IS/ICT field on the mentioned area. Throughout this thesis, the main definitions and characteristics of the ECM system components are presented, there is a brief description of the situation at today's ECM products market and then there is a characterization of this year's and futures main ECM trends. There are five trends described in this thesis: the influence of the new technologies of the second generation more social web (Web 2.0) on the products and tools that are part of the ECM systems; the effort to integrate the unstructured data of ECM systems with data from Business Intelligence (BI) systems to ensure better tools to support the strategic resolutions in the enterprise; the use of the Software-as-a-Service (SaaS) model as a cheaper and more accessible alternative for the distribution of ECM solutions; the growth in preference of commercial open-source ECM solutions as a competitive and financially accessible alternative; and finally, the CMIS (Content Management Interoperability Services) specification as a proposed standard, that includes a set of web services to ensure interoperability and access to content repositories independent of the used system. At the end there is a description of how each trend reflects on concrete solutions in the ECM market.
Keywords:
cmis; ecm; enterprise content management; saas; trend; web 2.0; cmis; ecm; enterprise content management; saas; trend; řízení podnikového obsahu
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/13930