Original title:
Podnikání v Rusku: právní a obchodně kulturní podmínky
Translated title:
Business in Russia: legal and business culture environment
Authors:
Andrusova, Marina ; Svobodová, Ivana (advisor) ; Antušák, Emil (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce pojednává o zásadních rozdílech mezi právními systémy Ruska a České republiky, o právních formách podnikáni a o procesu zakládání obchodních společností v Rusku. Práce se rovněž zabývá charakteristikou právního povědomí Rusů a zvláštnostmi ruské mentality, které ovlivňují obchodní komunikaci. Rozebírány jsou nejen základní kulturní dimenze, ale také poslední trendy v rozvoji ruské obchodní kultury. Klíčem k úspěšnému podnikání v Rusku je ochota řešit problémy nejenom formální cestou (například právním vymáháním), ale také neformálním způsobem -- prostřednictvím osobních vztahů. V porovnání s českou povahou se ruská povaha vyznačuje zejména větší emocionalitou a otevřeností, včetně připravenosti k otevřenému konfliktu, a také větším prolínáním osobních a pracovních vztahů. Založení obchodní společnosti v Rusku je mnohem jednodušší a levnější než v Česku.The thesis discusses the fundamental differences between the legal systems of Russia and Czech Republic, the legal forms of business and process of establishing companies in Russia. The work also deals with the characteristics of the legal consciousness of Russians and Russian mentality traits that affect business communications. There are discussed not only the basic cultural dimensions but also the latest trends in the development of Russian business culture. The key to a successful business in Russia is willingness to solve problems, not only through formal (e.g. law enforcement), but also informal way - through personal relationships. In comparison with the Czech character the Russian one is distinguished by greater openness and emotionality, including readiness to open conflict, and greater interpenetration of personal and professional relationships. Establishment of a company in Russia is much simpler and cheaper than in Czech Republic.
Keywords:
cross-cultural communication; Russia; Russian business culture; Russian law; interkulturní komunikace; obchodní jednání; Rusko; ruské právo
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/30130