Original title:
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Translated title:
The Role of Education in Todays' Society: Example of the Czech Republic
Authors:
Vítková, Eva ; Soběhart, Radek (advisor) ; Kozmanová, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce zkoumá, zda a jakým způsobem český vzdělávací systém reaguje na vzrůstající kulturní různorodost české společnosti. V rovině teoretické vymezuje roli vzdělávání v multikulturní společnosti při uplatňování multikulturní politiky. Hlavní část práce, jež spočívá v analýze školních učebnic předmětů dějepis, občanská výchova a literatura, je doplněna pohledem na institucionální rovinu, analýzou kurikulárních dokumentů a případovou studií, která zkoumá prostředí pedagogických fakult. Práce dochází k závěru, že pojetí českého systému vzdělávání je monokulturní a nereaguje na změnu společenské reality. Na základě výstupů analýzy a komparace jsou proto v závěru práce představeny konkrétní strategické i dílčí kroky, které by mohly podpořit přechod od monokulturního pojetí vzdělávání na systém multikulturní. Klíčové změny by podle autorky měly nastat v profesní přípravě učitelů a v obsahu a podobě školních učebnic, které v tuto chvíli ve velké míře reprodukují kulturní stereotypy a nereflektují kulturní pluralitu společnostiThis diploma thesis examines whether and how does the Czech educational system respond to the growing cultural diversity of the Czech society. At the theoretical level, it defines the role of Education in a Multicultural society and within the implementation of Multicultural policy. The main part of the work consists of analysis of schoolbooks for the subjects History, Civics and Literature. Insitutional pespective, analysis of school curriculum and a case study focusing on faculties of Pedagogy are also considered. The thesis concludes that the concept of the Czech Educational system is monocultural and thus not responsive to the change of social reality. A few strategic and concrete steps deriving from the outcomes of the analysis and a comparative approach are presented. These steps should help to switch from a monocultural educational system to a multicultural one. The author argues that key changes need to be realized in the field of future teacher traning as well as in the area of schoolbooks, that are currently largely reproducing cultural stereotypes and that don't reflect culturally plural composition of the society.
Keywords:
Education; Multiculturalism; Schoolbooks; multikulturalismus; učebnice; vzdělávání
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/30012