Original title:
Děti cizinců a jejich integrace/inkluze na pražských základních školách
Translated title:
Immigrant Children and their Integration/Inclusion in Prague Elementary Schools
Authors:
Vojtíšková, Kateřina Document type: Papers Conference/Event: Sociální pedagogika v souvislostech globální krize, Brno (CZ), 2011-05-05 / 2011-05-06
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem příspěvku je představit postoj škol k aktuálnímu tématu integrace dětí cizinců. K tomuto účelu autorka provedla a analyzovala více než dvacet hloubkových rozhovorů s vedením a pedagogy pražských základních škol uskutečněných na podzim 2009. Problematika integrace dětí cizinců do škol je v České republice stále poměrně nová a není systematicky řešena. Školám chybí vodítka, jak postupovat při vyrovnávání šancí pro děti cizí státní příslušnosti a přístupy škol se podstatně liší. V článku jsou dále diskutovány různé akulturační strategie rodin, které jsou (vedle opatření zaváděných školami) také podstatná pro úspěch inkluze ve vzdělávání.The aim of the article is to present the attitudes toward integration of immigrant children in Czech basic schools. The author analyzed more than 20 in-depth interviews with members of school management and teachers that she conducted in autumn 2009. As higher numbers of immigrant children in Czech schools and the demands of inclusive education is still relatively new in the Czech Republic, there exist no clear guidelines how to equalize educational opportunities of students of foreign origin and current praxis at schools considerably differs. The author discusses also acculturation strategies of immigrant families and concludes with statement that successful inclusive education depends upon partnership of school and family.
Keywords:
Czech Republic; education of immigrant children; inclusion Project no.: CEZ:AV0Z70280505 (CEP) Host item entry: Sociální pedagogika v souvislostech globální krize, ISBN 978-80-87182-16-1
Institution: Institute of Sociology AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0206484