Original title:
Významná díla houslové literatury 2. pol. 20. a počátku 21. století
Translated title:
Imptortant Chambre Copositions in the Violine literature of the 2nd hlaf of the 20th century
Authors:
Veverková, Anna ; Messiereur, Petr (advisor) ; Havlík, Jaromír (referee) ; Čermák, Lubomír (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Svou disertační práci na téma Významné komorní skladby houslové literatury
2. poloviny 20. století jsem koncipovala do sedmi kapitol, které jsou obsahově
propojené. První z nich pojednává o sólové sonátě a její modifikaci ve vrcholných
dílech současnosti. Následují dvě kapitoly analytického charakteru, pojednávající
o sólových skladbách L. Beria a P. Bouleze, z užšího pohledu interpreta. Druhý
tématický blok je zaměřen na novodobé prostředky v nástrojové kombinaci housle
-klavír, v němž jsem se zaměřila na významná komorní díla A. Schnittkeho,
G. Crumba a I. Xenakise. Třetí tématický okruh pojednává o komorních skladbách
netradičního nástrojového spojení. Na tuto kapitolu navazuje pojednání o jedné
z nejzajímvějších skladeb netradiční kombinace, o Kafka Fragmente op.24 pro
soprán a housle G. Kurtága. Poslední kapitola zobrazuje praktické užití novodobých
interpretačních technik, pomocí dvou zásadních děl skladatelů H. Lachemanna
a T. Muraile.The conception of my disertation thesis is foccused on The important chambre
compositions of the violin literature of the 2nd half of the 20th century. The conseption
of my thesis is intendet on seven chapters. The first is about the developement of the
violin sonata and its modification in the climatics works of present. The next two
chapters deal with two solo violin pieces by L. Berio and P. Boulez, focussed on the
intepret´s view. The second thematic unit is about new recourses in the instrumental
combination of violin and piano, in which I foccused on the important chambre music
works by A. Schnittke, G. Crumb and I. Xenakis. The third thematic sphere is about
chambre compositions of the nontraditional instrumental conflation. After this chapter
I speak about the most interesting composition of the nontradtional conflation, which
is G. Kurtág´s Kafka Fragmente op. 24 for soprano and violin. The last chapter
represents concrete using of the new technical possibilities of the string instruments.
The two main works are composed by H. Lachenmann and T. Murail.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/5087