Original title:
Ivan Pinkava a Adi Nes
Translated title:
Ivan Pinkava and Adi Nes
Authors:
Faukner, Jan ; Czumalo, Vladimír (advisor) ; Silverio, Robert (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce je konfrontovat dva fotografy, českého Ivana Pinkavu a izraelského Adi Nese, prostřednictvím různých měřítek a kritérií. Oba se zabývají inscenovanou fotografií, parafrázují ikony evropské obrazové tradice a užívají obrazové citace biblických scén, velkých příběhů a mýtů evropské kultury.
Úvodní část práce je zařazuje do širší souvislosti postmoderního umění a vymezuje, v čem jsou si jejich díla blízká. Druhá část se zabývá formálními aspekty, například stavbou obrazu a charakterem nasvícení. Závěrečná část zkoumá významovou rovinu jejich přístupů. Konkrétněji odkrývá jejich odkazy a reference k malbě, k jiným fotografiím a ke kinematografii.The basis of this dissertation confronts through different criteria Czech photographer Ivan Pinkava and Israeli Adi Nes. The works of both artists deal with stage photography based on direct references to well-known works in art history, biblical stories or other great stories from European culture.
Part one will discuss their work within the brother context of postmodern art. Part two will talk about the formal aspects of their photographs, e.g. the character of lighting, structure of the picture. Finally the last chapter will explore the meaning and the subject-matter of their attitudes, specifically translating their photographic language in the relationship to painting, photography and cinematography.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/4694