Original title:
Violoncellové skladby B.Martinů
Translated title:
CELLO COMPOSITIONS OF BOHUSLAV MARTINŮ
Authors:
Chudý, Karel ; Hošek, Jiří (advisor) ; Hošek, Jiří (advisor) ; Veis, Daniel (referee) ; Petráš, Miroslav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] V následující práci je vytvořen přehled všech koncertantních i komorních
skladeb Bohuslava Martinů, v němž je violoncello dominantním nástrojem. Celé
violoncellové dílo čítá sedmnáct ucelených děl, z nichž jedna ? Arietta ? je
transkripcí vokálního díla. Ke každému dílu je uveden přehled základních
informací o okolnostech vzniku, charakteristika díla a drobný rozbor, případně
jiné zajímavosti. V této práci se některým dílům věnuji podrobněji; zpracovávám
detailnější formální, harmonický i stavební rozbor. Jde o tato díla: Koncert pro
violoncello a orchestr č. 1, Sonáta č. 2 a č. 3 pro violoncello a klavír, Duo pro
housle a violoncello č. 2, Variace na Rossiniho téma a Variace na slovenskou
lidovou píseň. Jednotlivé rozbory jsou seřazeny chronologicky podle roku vzniku.
Na závěr je jako příloha uveden chronologický přehled vzniku jednotlivých
skladeb v kontextu se skladbami vzniklými v nejbližším časovém období a dále
výpis z katalogu skaldeb Bohuslava Martinů.In the following thesis is created summary of all concertante and chamber
composition of Bohuslav Martinů, in wich is cello dominant instrument. Whole
cello-work count seventeen compact pieces. One of those - Arietta ? is a
transcription of vocal music. To each of piece is stated a summary of a basic
information about factors of rise, characteristic piece and small analysis,
eventually other interests. Some pieces have created more detaile analysis in
this thesis. Author is processing detail formal, harmonic and tectonic analysis. It
is concerned about this works: Concerto for cello and orchestra No. 1, Sonata
No. 2 and No. 3 for cello and piano, Duo for violin and cello No. 2, Variation on
Rossiniho theme and Variation on Slovak volk song. Each analyses are order in
chronological sequence according to the year of rise. At the end as a supplement
is stated chronological summary of rise the each composition in context to the
nearest time period created compositions and below abstract from the catalogue
of pieces of Bohuslav Martinů.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/4308