Original title:
Bachovy violoncellové suity a barokní tanec
Translated title:
Bach celo suites and baroque dance
Authors:
Holubcová, Petra ; Veis, Daniel (advisor) ; Veis, Daniel (advisor) ; Hošek, Jiří (referee) ; Petráš, Miroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2007
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá violoncellovými suitami J.S.Bacha a jejich souvislostí s barokním tancem. Začíná Bachovým životopisem s velkou kapitolou o pobytu v Köthenu, poté se krátce věnuje problematice neexistence originálu suit a věrohodnosti jejich opisů. Těžištěm práce je již zmíněný barokní tanec. Popisuji jeho historii, jeho pravděpodobnou podobu, charakterizuji jednotlivé tance a v závěru práce srovnávám jeho taneční podobu s hudebními stylizacemi, tedy s violoncelovými suitami. Tato část vychází z praktického výzkumu - z mého setkání s doc. Helenou Kazárovou, přičemž srovnává výsledky naší konzultace s výsledky bádání amerického violoncellisty Tima Janofa a anglické tanečnice Anne Mannsbridge. Práce se okrajově dotýká otázky autentické interpretace.My dissertation is focused on Bach's suites for cello and their connection to baroque dances. It starts with Bach's biography, especially his stay in Koethen, and then it shortly covers they key problems of non-existing originals questionable copies. The dissertation itself is focused on baroque dances. I included the history, its probable form, description of individual dances and in the closing I compared its dance style to the music stylization (which are cello suites). This part of my work is based on practical experience - my meeting with docent Helena Kazarova. I have compared the results of our discussion to observations of an American cellist Tim Janof and English dancer Anne Mannsbridge. This dissertation also roughly covers questions of authentic performance of baroque music.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/4047