Original title:
Význam firemní kultury v podmínkách ekonomické krize
Translated title:
The Significance of a Corporate Culture in the Conditions of Economic Crisis
Authors:
Polcarová, Regina ; Syrovátka, Oldřich (advisor) ; Taušová, Barbora (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá firemní kulturou, jejím užitím v praxi a případným vlivem ekonomické krize na ni. Pro výzkum byly vybrány společnosti v rámci IKEA Group, konkrétně nákupní organizace IKEA Hanim s.r.o. a IKEA Česká republika s.r.o. reprezentovaná pražským obchodním domem IKEA Zličín . Pro objektivní zmapování firemní kultury v těchto společnostech byl vytvořen dotazník pro zaměstnance. Jako další zdroj informací byly použity interní materiály společností a volné rozhovory s jednotlivými pracovníky. Šetření ukázalo, že obě organizace čelí mnohem většímu tlaku na dosažení výsledků než tomu bylo před vypuknutím krize a mají nedostatečný kontakt s managementem. Rozdílně se jeví možnosti zaměstnanců ohledně vyjadření svého názoru. Zaměstnanci obchodního domu mají pocit, že své názory volně sdělovat nemůžou. Největší rozdíl mezi oběmi organizacemi je v mínění na IKEA jako zaměstnavatele. Nákupní organizace hodnotí IKEA jako dobrého zaměstnavatele, oproti tomu tento názor nesdílí celých 42 % pracovníků v obchodním domě.The subject of this diploma thesis is the corporate culture, its application and the possible influence caused by economy crises. Two companies from IKEA Group has been chosen, IKEA Hanim s.r.o. and IKEA Česká republika s.r.o. represented by Prague store IKEA Zličín. The related questionnaire has been created and used for mapping of the implementation and use of the corporate culture in these organizations. Different internal materials and interviews with employees has been analyzed and proceed. It has been shown that both companies are facing much higher pressure to achieve the result than before the outset of the economic crises. Also the contact with the management is insufficient in both organizations. The differencies has been discovered in the area of sharing the own opinion. In comparasion with the employees at the store the employees of IKEA Hanim s.r.o. feel that they can express freely. The employees of IKEA Hanim s.r.o. consider IKEA as a good employer. 42% of store employees do not agree with this statement.
Keywords:
corporate culture; culture; economy crises; motivation; values; ekonomická krize; firemní kultura; hodnoty; kultura; motivace
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/25225