Original title:
Integrace leteckých společností a její vliv na spotřební chování zákazníků
Translated title:
Airlines' integration and its impact on the consumer behaviour of customers.
Authors:
Kosinová, Lucie ; Valentová, Jana (advisor) ; Hovorka, Lukáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce popisuje proces integrace mezi leteckými společnostmi a její pozitivní a negativní dopady na cestující. Zabývá se charakteristikou jednotlivých forem integrace, přičemž největší pozornost je věnována aliancím a fúzím. S ohledem na skutečnost, že cestující je při výběru letecké společnosti ve velké míře ovlivňován cenou za přepravu, představuje práce empirický model, který zkoumá vliv členství v jedné z globálních aliancí na výslednou cenu letenky na dálkových linkách. Kromě ceny je pozornost věnována také charakteru a diverzifikaci poskytovaných služeb. Práce se v další části věnuje připravované fúzi mezi společnostmi British Airways a Iberia, jejím předpokladům, podobě nové společnosti a identifikaci případných rizikových faktorů, které by mohly fungování společnosti negativně ovlivnit.This thesis describes the process of integration between airlines and its positive and negative impacts on customers. It deals with characteristic features of individual forms of integration with the greatest attention paid to alliances and mergers. With respect to the fact that the passenger's choice of airline is to a large extent influenced by the price of the ticket, an empirical model is introduced to explore the impact of the membership in one of the global alliances on the final price of the long-haul tickets. Besides, the attention is paid to the nature and diversification of services provided. In the next section the thesis deals with the upcoming merger between British Airways and Iberia, its preconditions, form of the new company and identification of the potential risk factors that could have a negative impact on the company.
Keywords:
airline business; airlines; global alliances; integration; mergers; fúze; globální aliance; integrace; letecká doprava; letecké společnosti
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/24027